סולאר אימפולס מתקרב לקו הסיום

המטוס, המונע בכוח השמש, נחת בקהיר - תחנת ביניים אחרונה לפני השלמת ההקפה מסביב לעולם

ה"סולאר אימפולס 2" על רקע הפירמידות במצרים // צילום: אי.אף.פי // ה"סולאר אימפולס 2" על רקע הפירמידות במצרים // צילום: אי.אף.פי

"סולאר אימפולס 2", המטוס המונע בכוח השמש, נחת הבוקר בשעה 5:30 בקהיר – נחיתה אחרונה לפני שישלים את הקפת העולם ללא שימוש בטיפת דלק אחת. מקטע הטיסה האחרון יביא את המטוס הסולארי לאבו דאבי, משם יצא להקפה ב-9 במארס בשנה שעברה (2015). 

צילום: רויטרס | צילום: רויטרס

הנחיתה בקהיר בוצעה לאחר טיסה של 48 שעות  ו-50 דקות, שהחלה בוולנסיה שבספרד. הטייס במקטע זה היה אנדרה בושברג, אחד משני היזמים והמבצעים של פרויקט המטוס הסולארי. בהטסת המקטע האחרון יתכבד ברטראן פיקאר, שותפו. 

במהלך ההקפה חצה המטוס את שני האוקיינוסים הגדולים, האוקיינוס השקט והאוקיינוס האטלנטי, בטיסות שקבעו שיאים עולמיים בקטגוריות תעופה רבות. הפרויקט פורץ הדרך נועד, לדברי יוזמיו, להוכיח את הייתכנות של שימוש באנרגיה סולארית, אנרגיה נקייה וברת קיימא – והוא קרוב מאוד להשלמתו הסופית. 

צילום: Solar Impulse

פלא טכנולוגי

הסולאר אימפולס הוא פלא טכנולוגי. מוטת כנפיו ארוכה משל מטוס ג'מבו, 72 מטרים, אך תא הטייס שלו גדול אך במעט מתא טלפון. הוא מצויד בארבעה מנועים חשמליים קטנטנים, המעניקים לו מהירות מירבית של 90 קמ"ש, כשמהירות השיוט הממוצעת שלו היא 75 קמ"ש בלבד. 17,000 תאים פוטואלקטריים פרושים על הכנפיים ועל הגה הגובה של המטוס; האנרגיה הנאגרת בהם במשך היום נצברת במצברים, המספקים את הכוח למנועי המטוס בשעות החשיכה. למרות גודלו, המטוס הסולארי שוקל רק 2.3 טונות, משקלה של מכונית בינונית. 

ה"סולאר אימפולס 2" בעת הנחיתה בקהיר // צילום: אי.אף.פי

פרויקט הסולאר אימפולס נולד במוחו של ברטראן פיקאר ב-1999, כשהשלים, יחד עם שותפו בריאן ג'ונס, הקפה ראשונה של העולם בכדור פורח. "כשנחתנו גיליתי שנותרו לנו בסך הכל 40 קילו גז, שהבטיחו לנו עוד שעתיים טיסה בלבד," סיפר פיקאר בראיון שהעניק ל"ישראל היום" ערב ההמראה לטיסה מסביב לעולם. "כפסע היה בינינו לבין כישלון, והבטחתי לעצמי שלא יקרה יותר מצב, שאשאר בלי דלק". 

ברטראן פיקאר, יליד 1958, הוא נצר למשפחה מפוארת של אנשי חזון וממציאים – סבו אוגוסט פיקאר, היה האדם הראשון שהמריא לסטראטוספרה בכדור פורח (1931); אביו, ז'אק פיקאר, היה חוקר ימי נודע, והאדם הראשון שצלל למעמקים העמוקים ביותר של האוקיינוס, כולל שקע מריאנה. ברטראן, לצד היותו חלוץ תעופה נועז בכדורים פורחים ובכלי טיס, המחזיק בכמה שיאי עולם, הוא פסיכיאטר ומעוטר באותו כבוד בינלאומיים רבים. שותפו לפרוייקט, אדרה בושברג, הוא מהנדס ובוגר MIT במדעי הניהול, טייס בחיל האוויר השוויצרי וטייס מורשה על מגוון מטוסים ומסוקים, ומחזיק, גם הוא, בשיאי עולם רבים.  

 

 

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר