בן השנתיים שעישן 40 סיגריות ביום - נגמל

"אוהבים אותך ארדי": הילד שהתפרסם בעולם נגמל מסיגריות והתמכר לג'אנק פוד • רק היום, בגיל 8, הוא סוף סוף בריא

הילד האינדונזי המעשן בגיל שנתיים // צילום: מתוך פייסבוק // הילד האינדונזי המעשן בגיל שנתיים // צילום: מתוך פייסבוק

לפני שש שנים, כשהיה רק פעוט בן שנתיים, ארדי ריזאל מאינדונזיה נהג לעשן 40 סיגריות ביום, והיה מכור באופן קשה ומוזר לסיגריות. כיום, כשהוא בן 8, הוא התגבר על ההתמכרות שלו לעישון ומנהל אורח חיים תקני.

עניינו עורר זעקה לאחר דיווחים בתקשורת הבינלאומית ואילץ את הממשלה האינדונזית לנקוט בפעולה. ארדי עבר תכנית שיקום מיוחדת שתעזור לו להפסיק לעשן ולהתגבר על התמכרותו לניקוטין.

עישן 40 סיגריות ביום בגיל שנתיים

התמונות המזעזעות של בן השנתיים מהכפר העני סומטרה שבאינדונזיה שואף עשן סיגריות ונושף טבעות בעת שרכב על תלת אופן, הופיעו לראשונה בתקשורת הבינלאומית בשנת 2010. דיאן ריזאל, אמו של ארדי, סיפרה לתקשורת שבנה מעשן בממוצע כ-40 סיגריות ליום.

"כשלא נתתי לו סיגריות היו לו התקפי זעם". ארדי ריזאל

 

אחרי הסיגריות - נפתח התיאבון

מאחר שההתמכרות שלו התפתחה בגיל הרך, תהליך השיקום היה משימה ארוכה ומפרכת. ארדי פיתח תשוקה לאוכל שהחליפה את התמכרותו לסיגריות, ונאלץ לעבור טיפול נפרד שנועד להתגבר על בולמוסי האכילה הרבים שלו. 

בגיל 8, ארדי מנהל סוף סוף אורח חיים תקני

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק  

למרבה המזל ארדי בן ה-8 התאושש לחלוטין. הוא נגמל מניקוטין והתחיל לאכול כמו ילד רגיל. הפסיכיאטר ד"ר קאק סטה לימד את דיאן בת ה-28 כיצד לשמור על בנה ולהעסיק אותו במשחקים שיסיחו את דעתו מן העישון.

לפני הגמילה

בגיל 5 הוא למד להתרחק מהסיגריות ונגמל מההתמכרות שלו לניקוטין. "יש הרבה אנשים שעדיין מציעים לארדי סיגריות", סיפרה אמו דיאן, והוסיפה: "אבל, הוא אומר שהוא אוהב את ד"ר קאק סטה ואומר שהוא 'יהיה עצוב אם אשוב לעשן ואהיה חולה'".

אינדונזים הם בין המעשנים הכבדים ביותר בעולם, עם יותר מ-60% של גברים המעשנים באופן קבוע. עישון הילדים נפוץ בצורה מזעזעת ברחבי המדינה. הנתונים הרשמיים מצביעים על כך שיותר מ-30% מהילדים האינדונזיים עישנו סיגריה לפני יום הולדת ה-10 שלהם. כ-3.2% מהילדים האינדונזיים בגילאי 3 עד 15 היו מעשנים פעילים בשנת 2014. כ-2.8%  מגילאי 5 עד 9 מעשנים, כך עולים מנתונים שפורסמו בשנת 2004 על ידי הסוכנות המרכזית לסטטיסטיקה של המדינה.

בעיית עישון הילדים באינדונזיה

בעקבות תשומת הלב שניתנת במקרה של ארדי בתקשורת הבינלאומית, נאלצה הממשלה להשיק תוכנית להתמודדות עם מגיפת עישון הילדים במדינה. מנגד, לתעשיית הטבק יש לובי חזק שפועל להקשות על ארגונים שדורשים להטיל מגבלות נוקשות יותר על עישון טבק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר