אם אתם מתקשים למצוא פתרון למצוקת הדיור, או שנמאס לכם לשרוף כספים על עוד חופשה בצימר או בבית מלון - הכתבה הזו בשבילכם. המיסוי על רכישת קרוואנים בוטל ביולי 2012 ביוזמת משרד התיירות ובשיתוף משרד האוצר ורשות המסים, שביקשו לקדם ענף תיירות זה בארץ, והצעד הזה הביא יותר ויותר ישראלים לרכוש קרוואנים מאובזרים, בית נוסע.
החלום הטמון בלהרגיש את קסם הטבע ללא תיווך ביניים ולזכות ביחידת דיור קומפקטית, שעליה יכולת רק לחלום, הפך לבר השגה. יחידת דיור שמחירה מתחיל מ־80 אלף ש', לא מצריכה רישיון מלבד רישיון נהיגה ויכולה לעמוד בפני עצמה גם בחצר האחורית. בחלל הפנימי קורצת פינת משפחה שהופכת לחדר שינה, מיטת הקומתיים הופכת באין שימוש למחסן, על הגג יש מערכת סולארית ומיכלי מים, ויש גם מסכי פלזמה, מטבח מאובזר וביוב. אזהרת מסע: הנוף עשוי להשתנות. בחינם.

יוקרתי מבחוץ, מפנק מבפנים. קרוואנים מתוצרת "Adria" של חברת "לאופק קרוואנים וקמפינג"
משפחה על גלגלים
לחביב עסיס מבית שמש, אב לשלושה, יש שלושה קרוואנים להשכרה הממוקמים בחוף ירדן בכנרת. "לילה בקרוואן הוא בעצם 24 שעות, משעה 10 בבוקר עד לשעה 10 בבוקר המחרת. תנאי החובה הוא שטנק הדלק יוצא מלא וחוזר מלא", הוא מחייך.
עבור עסיס, טכנאי מזגנים במקצועו, לא מדובר בפנטזיה אלא בתחביב צדדי. "הגעתי למצב שבו טיילתי עם הילדים כי אנחנו מתים על חיק הטבע, אבל אשתי נשארה בבית", הוא מספר, "דווקא אז חזרתי לחלום הישן, הקרוואן. פשוט אהבתי את הרעיון של לנסוע בלילה ולהתעורר בבוקר בתוך נוף מדהים לחופי הים התיכון".
אחרי הסבר מעמיק על הדגם האירופי, ה"מעוצב והמודולרי יותר מהדגם הישראלי, שהוא קשוח ומחוספס, כמונו", עובר עסיס לדבר על הצרכן הישראלי חובב הדקה ה־90. "כך אי אפשר לבנות מערך של הזמנות ולהרחיב את העסקים", הוא אומר ומוסיף כי "גם על תיירות החוץ אין מה לבנות, כי אין יח"צ לזה, אז מה שנשאר זה ליהנות. הנה, רק לפני כמה ימים נסענו לחתונה בצפון. חיברתי את הקרוואן לרכב, החננו בחוף אולגה, הלכנו לחתונה וחזרנו בלילה לישון. בבוקר, כל מה שאמרתי לאשתי מול הרצים בריצת בוקר היה 'נו, איפה תראי דברים כאלה?' תמיד אני מוצא אנשים מרתקים לשבת איתם לכוס קפה מהפינג'אן בקידמת הקרוואן, ובין השוכרים הכרתי משוררת, סופר, צייר, מחזאי, שחלקם נהפכו ללקוחות קבועים. חלק ממשפחת הקרוואנים".
למי אתה ממליץ לרכוש קרוואן?
"למי שיש לו לפחות 80 אלף ש', בוער לו לצאת ולטייל ונמאס לו מהשיגרה. המחיר ממריא בהתאם לפאר ולתוספות, ולזה בהחלט אין גבול. הנקודה החשובה ביותר היא המיקוח. תמיד כשמגיע שלב הרכישה, מומלץ להתחיל במשפט שהחברה השנייה נותנת יותר".

"תמיד יש אנשים מרתקים לשתות איתם קפה". חביב עסיס, הקרוואן והפינג'אן // צילום: גיל אליהו / ג'יני
חברות בענף תיירות הקרוואנים בארץ מעריכות כי כמות הישראלים השוכרים קרוואנים בחו"ל גדלה בעשרות אחוזים מדי שנה, מגיעה לאלפי שוכרים בשנה והענף רק גדל ומתפתח.
"הקרוואנים הם כבר לא עסק לעשירים בלבד", קובע עסיס, שעדיין משלם משכנתא על הקרוואנים שרכש, "אבל היח"צ עדיין מקרטע ויוצא שאנחנו עובדים רק כחמישה חודשים בשנה".
כשהוא נשאל על הלקוח הישראלי, עונה עסיס בדיפלומטיות ובחיוך מתנצל ש"יש ויש", ואני כבר יודעת ששנינו חושבים על הנזקים שמשאירים הלקוחות אחרי שהיו בקרוואן. "מגבות, למשל, כבר לא תראי אצלי בקרוואן", הוא אומר, "הישראלי הממוצע אוהב לאסוף אותן, וכך גם עם הכריות. אלוהים יודע למה".
אבל מגבות בצד, החניונים הם עדיין הנושא הבעייתי ביותר, בעיקר על קו החוף. "אנחנו עדיין מפגרים אחרי אירופה, ובגדול", אומר עסיס, "המצב שם הוא שהחניונים מספקים פינוקים שבארץ הדעת לא חולמת עליהם, והכל בעלות של דולרים או כמה יורו בודדים". בהמשך הוא נוגע בענייני הלוגיסטיקה שלפני היציאה ועם ההגעה לשטח: "למי שחושש, לא יודע או לא יכול, או שסתם לא בא לו לסחוב קרוואן של שבעה מטרים מאחוריו, יש אפשרות שהקרוואן ימתין לו בכל מקום שיבקש - עם חשמל עובד ומזגן פועל - אבל המחיר על השירות בהתאם".
בנושא החניונים, מסתבר שיש תקווה. ממשרד התיירות נמסר כי בשנים האחרונות הם פועלים בשיתוף החברה הממשלתית לתיירות לשדרוג ולהכשרת שבעה חניונים לקליטת קרוואנים, מצפון הארץ ועד לדרומה.
אבולוציית הקרוואן
את יוסי רוטזק בן ה־67, קבלן במיל' מתל אביב ואבא לארבעה, אפשר כמעט תמיד למצוא עם כוס קפה שחור או כוסית יין, תלוי במצב הרוח, בקרוואן שלו החונה במושב חגור או בחוף תל ברוך. תמיד עם חברים, וכשלא - אז עם הילדים והנכדים שמשתלטים על המקום.
התפקיד שלו כאן ברור וקבוע: "לנקות אחרי כולם ולגרור את הקרוואן חזרה הביתה. ככה זה כבר 17 שנים. כמשפחה מטיילת, היו לנו טיולי ג'יפים, טרקטורונים ואופניים, היתה יאכטה שמכרנו, והקרוואן הוא חלק מהאבולוציה", הוא מחייך.

"הקרוואן הוא חלק מהאבולוציה". יוסי רוטזק
העין תופסת את פס הבורדו שעליו הכתובית בלבן "Home is where you park it", המופיע על הקרוואן הגדול שחרש את כל אירופה. "קניתי אותו ב־100 אלף ש', הוספתי מכונת אספרסו, אייס מייקר ועוד תוספות, אבל החיים האמיתיים מתנהלים בחוץ", מבהיר רוטזק, ומדבר על הוויי של מועדון חברים, "לחלקנו יש כבר דור שלישי שנולד בשטח. נהפכנו למשפחה שאוהבת את הארץ, את הטבע שבה, את האדמה".
למי זה מתאים?
"בואי נתחיל עם למי זה לא מתאים - למפונקים. אגב, מסתבר שאת הקרוואנים לא גונבים - וזה עוד יתרון".

מבט מבפנים על הקרוואן של רוטזק. חרש את כל אירופה
מי ששובר את האופוריה הוא מירו כהן בן ה־48, אב לשניים מחיפה, שמחזיק בית על גלגלים (MotorHome) בשווי 700 אלף ש', שבו מרחב הלינה והשהייה, לרבות האביזרים הנלווים, נמצאים ברכב עצמו.
"הרשויות המקומיות עושות את המוות לבעלי הקרוואנים, שבסך הכל רוצים לראות את ארץ ישראל היפה, כך שבתחום הזה אנחנו רחוקים מאידיליה", הוא אומר בכעס, "סוגרים בפנינו חופים ואוסרים עלינו לחנות בכל מיני פינות. זה קרה לי בחוף ינאי, בחוף כרמל, באולגה, בקיסריה. זו הסיבה שקניתי את המוטור־הום. לא רציתי שיגבילו אותי, וכן רציתי ליהנות מבלי לעבוד קשה".
לדבריו, קרוואני מוטור־הום לא זוכים להקלות מס ו"המיסוי מטורף, ולצד זה מטרטרים אותנו במסמכים מיותרים ובאטימות". ממשרד התיירות נמסר כי היעד הבא להוזלה הוא הסדרת הייבוא של המוטור־הום. נראה.

"המיסוי מטורף". מירו כהן לצד ה-"מוטור-הום" שלו // צילום: יצחק ברבי
ורגע לפני ירידת המוסף לדפוס - חדשה מרעישה! אסף אפרים, בעלי "מרכז לאופק - קרוואנים וקמפינג" בפתח תקווה, מעדכן שמכר את הקרוואן הענק בארץ, 8.5 מטרים אורכו ו־2.45 מטרים רוחבו, ב־200 אלף ש'. "לפני כחמש שנים, כשהעליתי את החלום והחזון, כולם אמרו לי שאין סיכוי", אומר הבעלים של החברה הראשונה בתחום בישראל, "אבל שיכנעתי את מי שצריך במשרד התיירות, והם פנו למשרדי האוצר והתחבורה כדי להוריד את המס ולהסדיר בעיות רגולטוריות.
"כיום מדובר בעסק בפריחה, גם בתחום הקנייה וגם בתחום ההשכרה. עד אוגוסט, למשל, הכל אצלנו מלא. אפשר לומר שהישראלים בהחלט מתחברים לקמפינג המשודרג".
רגע לפני שמתניעים ונוסעים
• רכישת קרוואן: החל מ־80 אלף ש'
• רכישת אוטו־קרוואן: החל מ־350 אלף ש'
• השכרה: בין 600 ל־900 ש' ליום
• השכרת אוטו־קרוואן: בין 1,500 ל־2,000 ש' ליום
• התקנת וו גרירה: החל מ־1,000 ש'
• שירותי דרך עד לקבלת קרוואן ממוזג: בין 350 ל־500 ש'. באזור הנגב ואילת - 1,200 ש'
• חניון יומי למשפחה: בין 200 ל־250 ש' ליום
• חניוני המינהלת ושמורות הטבע: 15 ש' בכניסה ו־4 ש' לשעה. המחיר ליום מלא הוא כ־60 ש'. החיבור למים ולחשמל כרוך בתוספת תשלום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו