משחקי פלייסטיישן ואקס-בוקס // משחקי פלייסטיישן ואקס-בוקס

תורת המשחקים

החופש הגדול הוא התקופה שבה מחוברים הילדים ובני הנוער בוורידים לאקס־בוקס ולפלייסטיישן • אלא שמחירי המשחקים בארץ גבוהים משמעותית מהמחירים בחו"ל, והנטל נופל, איך לא, על ההורים • אז איך מוצאים משחקים במחיר שפוי?

החופש הגדול כבר כאן, ואלפי ילדים יבלו שעות רבות מול מסכי המחשב והטלוויזיה, מחוברים בוורידים לקונסולת הפלייסטיישן או האקס־בוקס עד השעות המאוחרות של הלילה - אז אל תתפלאו אם הם מבקשים מאות שקלים לרכישת משחק חדש. 

מחירי המשחקים בישראל גבוהים - אפילו מופקעים - לעומת עלותם מעבר לים. משחק ממוצע עולה בין 300 ל־370 שקלים, וכשהעסק לא מסתכם ברכישת משחק אחד לכל תקופת החופש, אין ספק שמדובר בהוצאה משמעותית. אז איך אפשר בכל זאת לרכוש משחקים פופולריים במחיר שפוי, ומה יש ליבואנים לומר בנושא? כיבינו את הקונסולה ויצאנו לבדוק.

שלמו - או שתמתינו

בישראל קיימים שני סוגי קונסולות מובילים: סוני פלייסטיישן ומיקרוסופט אקס־בוקס, שחולשות על רוב נתח השוק. המשחקים משווקים בלעדית על ידי היבואנים עם השקתם ומחירם לחנויות נקבע על ידי היבואן. כמקובל בעולם העסקים יש לחנות מרווח תמרון במחיר הסופי, בהתאם לרווח שהיא רוצה למשוך. 

למעשה, העובדה שאין ייבוא מקביל מסודר במועד ההשקה משאירה ליבואן הרשמי אפשרות לקבוע רף מחיר גבוה לחנויות. היבואנים הרשמיים והגדולים בארץ למשחקים הם "ישפאר", "NMC - הד ארצי" ו"Edlee", שהם כאמור שחקן עיקרי בכל הקשור לקביעת רף המחירים.

מה בעצם המשמעות של כל זה? שבעת ההשקה אין ממש תחרות בשוק הישראלי, מה שגורר את ה"מכורים" לרוץ לאתרים מחו"ל ולקנות דרכם במחיר מופחת. יתרה מכך, מי שלא מעוניין לחכות להגעת המשלוח לארץ ורוצה לשחק במשחק עם השקתו, כמו עמיתיו שמעבר לים, יכול לרכוש עותק דיגיטלי מהחנויות הרשמיות של סוני ומיקרוסופט. בדרך כלל יהיו מחירי העותקים הללו נמוכים יותר מהמחירים בארץ של אותן חברות.

"בעת השקת המשחקים הם משווקים באופן בלעדי בישראל על ידי היבואן הרשמי, שמוכר אותם לרשתות במחיר המאפשר להם מרווח של עד 25 אחוזים מהמחיר המומלץ לצרכן", מסביר לירון כץ, מנהל פיתוח עסקי ברשת מחסני חשמל. לדבריו, "כל רשת קובעת בעצמה מהו המרווח שעליו היא רוצה לעבוד. כ־60 אחוזים מהמכר הם בשבוע ההשקה, ושלושה ימים לאחר ההשקה הרשמית נפתחת בפני הרשתות שיכולות להרשות לעצמן, דוגמת מחסני חשמל, האפשרות לבצע ייבוא ישיר של המוצר מספקים שעובדים מולה ברחבי העולם. המשחקים, שמגיעים לארץ ומוצעים למכירה כעשרה ימים אחרי ההשקה, יימכרו במחירים הנמוכים בעד 30 אחוזים ממחירי הייבוא הרשמי של המשחק". 

"מחירי המשחקים בארץ גבוהים משמעותית ביחס למחירים בחו"ל, וייבוא אישי דרך אתרים מחו"ל הפך מזמן פשוט ומשתלם יותר", אומר צרכן המשחקים אבי כהן מרמת גן, שמוסיף כי "יש לי שני בנים, בני 11 ו־14, שניהם חובבי משחקי קונסולות, ואני צריך עוד משכורת כדי לעמוד בעלויות המשחקים בארץ". 

לדבריו, "המחירים למשחקים חדשים בארץ גבוהים מאוד, רובם מעל 300 שקלים, בעוד בארה"ב המחיר הוא אחיד - 59.99 דולר. אני מבין שרוצים להרוויח, אבל נשאלת השאלה - כמה? מנצלים את זה שמדובר במוצר לבני נוער, שלא יודעים לדחות סיפוקים ורוצים את המשחק ישר כשהוא יוצא בכל העולם, יודעים שגם אם ידרשו מחיר גבוה יהיה מי שיקנה, ועושים רווחים עצומים". 

בשנה האחרונה, כתוצאה ישירה של המחירים הגבוהים, קם פרויקט "גיימרדיל", שעוזר לאלפי ישראלים לרכוש משחקים בזול. בגיימרדיל מוצגים משחקים במחירים נמוכים משמעותית מבחנויות בארץ, לעיתים אפילו ב־50 אחוזים פחות ביום השקת המשחק העולמית. המשחק הפופולרי "DOOM", למשל, נמכר בגיימרדיל ביום ההשקה ב־137 שקלים, לעומת 339 שקלים ברשתות הגדולות.

"אנחנו סורקים מדי יום אלפי אתרים בעולם ומגיעים למגוון אפשרויות אטרקטיביות עבור הצרכן הישראלי לרכישה בארץ, בחו"ל ובאופן דיגיטלי", מסביר צביקה שחר, המייסד והבעלים של גיימרדיל. לדבריו, "אנו עוזרים לצרכן הישראלי להשיג את המשחק במחיר אטרקטיבי, שיתאים לצרכיו. אם חנות מסוימת בארץ או בעולם מציעה משחק במחיר משתלם, אני אעביר את המידע באתר לגולש. מכיוון שאנחנו כוח קנייה גדול, יש פעמים שבהן אנחנו שולחים את הגולש עם קופונים בלעדיים שאנו משיגים מהחנויות, ואז הוא מקבל עוד הנחה".

אם תשאלו חובבי משחקים מושבעים, "גיימרים" בשפה המקצועית, הם יגידו לכם שאת רוב המשחקים הם רוכשים דרך אתרים מחו"ל המבצעים משלוחים לארץ. "כשיותר ויותר אתרים מציעים אפשרות שילוח לישראל, ועוד בעלות נמוכה, הדבר הופך לאטרקטיבי ויש עלייה משמעותית במכירות לישראל", מסביר הגיימר המושבע שרון לוי, "כיום, בעידן של תשלום באמצעות PayPal, אין גם צורך לחשוש מגניבות או מרמאויות". 

בזמן שיותר ויותר ישראלים נפתחים לאפשרויות השונות הקיימות עבורם, היבואנים והחנויות בארץ עומדים בפני בעיה. בעוד באביב ובקיץ 2015 קנו הישראלים יותר מ־1,000 משחקים בייבוא לא רשמי, השנה חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר - ורוב הקיץ עדיין לפנינו. 

משחקי היבואנים

ליבואנים ולמשווקי המשחקים הסברים שונים על המחירים הגבוהים, לצד הצעות משלהם לצרכן הישראלי. "בעלי קונסולת אקס־בוקס יכולים להירשם לשירות 'אקס־בוקס לייב' בעלות שנתית של 239 שקלים וליהנות מארבעה משחקים בחודש, או לשירות 'EA Access', שמקנה יכולת כניסה למאגר שבו יותר מ־20 משחקים פופולריים, במשך שנה", אומר רון קלדס, מנהל שיווק אקס־בוקס במיקרוסופט ישראל, שמסביר כי "למעשה, בעלות של משחק בודד שנקנה בחנות, ההורים יכולים להעביר את החופש הגדול בשקט, עם מלאי גדול של משחקים לילדיהם". 

עם זאת, כפי שמבהיר איתן דרורי, מנהל חטיבת המולטימדיה בישפאר, רכישת משחקים מחו"ל אינה מוגנת ובטוחה כמו בחנות. "תופעת ההזמנות מחו"ל קיימת בכל תחומי מוצרי הצריכה, ואנחנו עוקבים אחריה ולומדים אותה. קנייה באתרי מכירות בחו"ל יכולה להיות בעייתית בזמני האספקה או בתחומי התאימות לשרת המשחקים בארץ, וכמובן אינה מקנה לצרכן שירות ואחריות", הוא אומר. 

לדבריו, "נתוני המכירות של משחקי הקונסולות נמצאים בשנים האחרונות בעלייה מתמדת של עשרות אחוזים. כיבואן רשמי, יש לנו היכולת לעמוד בתאריכי ההשקה הרשמיים, להוסיף תכנים ייחודיים, לצאת במבצעי מכירות שזולים לעיתים ממחירי הקנייה בחו"ל וכמובן לאפשר זמינות מיידית, אמצעי תשלומים נוחים, אחריות וביטחון בקניית המוצר". 

בנושא קביעת רף מחיר לחנויות מדגיש דרורי כי החנויות הן אלה שקובעות את המחיר. "היבואנים לא קובעים את המחיר בחנויות והשוק פתוח לתחרות. תנאי המסחר בין ישפאר ללקוחותיה הם עניין פרטי, שאינו רלוונטי לדיון", אמר. 

יניב קורן, מנהל מוצרי המולטימדיה בחברת NMC - הד ארצי, מוסיף כי "הרכישות מאתרים מחו"ל לא משפיעות עלינו. אנו היבואנים הרשמיים והבלעדיים בישראל של חברות מובילות בתחום ורואים כבר שנים עלייה מתמדת, עקבית ומשמעותית בקצב המכירות שלנו. העלייה הזו נובעת מקטלוג מתרחב של תוכן איכותי, מחירים תחרותיים, מבצעים אגרסיביים, אספקת מגוון הטבות חינם למזמינים מראש, שירות ותמיכה איכותיים לאחר המכירה ועוד. כמו כן, אנחנו משקיעים בפרסום ועורכים פעילויות ענפות נושאות פרסים יקרי ערך בערוצים החברתיים ואירועי השקה הפתוחים לקהל הרחב, ונמצאים במעורבות ישירה מול קהילות המשתמשים".באשר למחיר אומר קורן כי "קביעת המחיר לצרכן ואחוז הרווחיות מתבצעת על ידי נקודות המכירה בלבד". 

ברשת באג סירבו להתראיין ומסרו תגובה שלפיה "באג היא הרשת הגדולה בישראל המשווקת משחקים וקונסולות משחק. בסניפים קיימות עמדות משחק לצד ההיצע הגדול ביותר של משחקים, קונסולות, מחשבי גיימינג ואביזרים בייבוא רשמי עם אחריות ותמיכה טכנית מלאה. 

"מחירי הצרכן משקפים את מחיר הקנייה מהיבואנים השונים בארץ, ובכל חודש מוצעים משחקים שונים במבצעים מיוחדים, בין השאר בהנחות של בין 30 ל־70 אחוזים, מבצעי אחד פלוס אחד וכדומה. כמו כן, בהשקות משחקים חדשים נהנים הלקוחות מאספקה ביום ההשקה הבינלאומי ולפעמים אפילו קצת לפני, ממהדורות מיוחדות לאספנים וממתנות ותוספות למשחק שניתנות רק בהשקה. הכל רשמי, מקורי עם אחריות מלאה - מה שלא ניתן במקומות אחרים", לשון התגובה. 

מה השורה התחתונה? למי שמוכן לצאת מהקופסה, ממתינות אפשרויות זולות בהרבה מרכישה ברשתות הגדולות מהיבואנים הרשמיים. עם זאת, אין תחליף לביטחון שבקנייה מהמקור המוסמך. פתרונות לשחקנים שמחפשים לצמצם את ההוצאה, דוגמת שירותי ענן, רכישה מחו"ל או רכישה ביד שנייה קיימים למכביר (ראו מסגרת). אז למה אתם מחכים? קחו את השלטים ו... גיים און!

טיפ לגיימר המצוי

• אל תרוצו לקנות בחנות ליד הבית. תתפלאו כמה רחבים הפערים שתמצאו. 

• לפני שאתם רוכשים מחנות אינטרנטית בחו"ל, קיראו ביקורות וחוות דעת עליה. יש כאלה שאמינות אינה אחד מעקרונותיהם. 

• חפשו באתר יד 2, בפורומים ובקבוצות פייסבוק כמו PS4ISRAEL - כ־10,000 ישראלים מחליפים שם משחקים בכל יום. תוכלו למצוא גם משחקים שלא נפתחו • במחירים אטרקטיביים.

• מכירים מישהו שמתכנן נסיעה לחו"ל הקיץ? בקשו ממנו שיקנה לכם את המשחק שאתם חולמים עליו. סביר להניח שלא תיתקלו בסירוב, משום שמדובר בקופסה קטנה וקלת משקל שלא תכביד במזוודה, והמחיר לרוב ישתלם יותר.

• נתקלתם באתר שלא מכבד כרטיס אשראי ישראלי או לא שולח לארץ הקודש? חפשו את המשחק דרך ebay, Amazon, idgu, DealTas ואתרים אחרים, המתווכים את הקנייה ומספקים משלוח זול לישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו