נוסעים באחריות

כשקונים מכונית מיד שנייה, רכישה לא זהירה עלולה לעלות בכיס - וגם בבטיחות הנסיעה • מה חובה לעשות, וממה יש להימנע • עצות שימושיות לרכב משומש

צילום: GettyImages // בקניית רכב, כמו בנסיעה בו, החיפזון מהשטן - קנו וסעו בזהירות ,
צילום: GettyImages // בקניית רכב, כמו בנסיעה בו, החיפזון מהשטן - קנו וסעו בזהירות

במכונית חדשה הכל כלול. הכל בה חדש, האחריות לשלוש שנים ומבחינה עקרונית היא מתקדמת, בטיחותית וחסכנית מאשר היתה לפני כמה שנים. קל לחפש, למצוא ולקנות אותה, אבל יש גם חסרונות: היא יקרה, אובדן הערך שלה קיצוני והביטוח לא זול.

לכן, מכונית משומשת היא פתרון מצוין למי שתקציבו מוגבל או שאינו רוצה להפסיד הרבה כסף בכל החלפת רכב. הבעיה העיקרית ברכב משומש היא מצבו, ההיצע והחיפוש, שמצריך זמן ויכול להיות מעייף. טעות בקניית רכב כזה עלולה להיות מציקה מאוד - לכיס ולשימוש בו ביומיום. אז הנה כמה כללים שחשוב שתדעו לקראת קניית רכב משומש.

הגדירו מראש צרכים ותקציב

מראש הגדירו מה אתם רוצים מהרכב העתידי שלכם, מבחינות שונות: נסועה (קילומטראז', הממוצע השנתי הוא 15,000 ק"מ), כמה נוסעים עליו להכיל ומה תוואי הנסיעה. למשל, אם תוכלו להסתפק ברכב שלו ארבעה מושבים, סופרמיני תעשה את העבודה.

מה גם שלמכונית קטנה יש יותר סיכוי למצוא חניה מתאימה. לעומת זאת, דגם גדול יותר, ובייחוד רכבי פנאי, מייקרים הוצאות כמו צריכת דלק או ביטוח. כמו כן, כדאי לדעת - בשיוט מהיר, התנגדות האוויר היא המשפיעה הגדולה על צריכת הדלק, ורכב פנאי לא טוב בעניין זה. 

מבחינת התקציב, חשוב לקבוע קו עליון לתקציב הקנייה ולא לחרוג ממנו. למרות כל מה שתדעו על הרכב, הוצאות נוספות עלולות לצוץ בהמשך, כמו רכיבים שיכולים לקרוס באופן פתאומי.

מידע נוסף וזמין אפשר למצוא באינטרנט, אבל חשוב להבחין בין התלהמות או התלהבות לבין התייחסות ממוקדת בדגמים שיש להם בעיות מסוימות או שהם בעלי איכות ראויה לציון כמשומשים. כמו כן, המחירונים בשוק (לוי יצחק ו"יד2") הם נקודת מוצא למחיר נמוך בהרבה.  

מפרטי או מליסינג? 

בחברות הליסינג השונות קיים מבחר עצום של מכוניות. הרכב לרוב מטופל, ויש אחריות (חלקית) ומחויבות לרכב תקין. ברחבי הארץ מפוזרים אתרי מכירות במחירים סבירים (לאחר הפחתה משמעותית בשל עבר הרכב) ואפשרויות למימון.

עם זאת, מספר הדגמים מוגבל, רמת הגימור היא מהסוג הנמוך (כולל אבזור בטיחות), הקילומטראז' הממוצע כפול והרכב לא תמיד מטופל במוסכי היבואן. לכן חובה לבדוק את הרכב, לקבל הצעת מחיר לאיפוס מצבו ולא לקבל אותו לפני שמוודאים שכל זה בוצע. חשוב גם לשים לב לכך שחלק מחברות אלה הן גם חברות השכרה, ולכן יש לברר זאת מראש והתמחור צריך להיות בהתאם. 

אפשרות נוספת היא טרייד אין. מערכי הטרייד אין של היבואנים כוללים דגמים, גרסאות ורמות גימור שאין לחברות הליסינג. יתרונות דומים לאלה תמצאו אצל חברות הליסינג (סניפים, אחריות, מימון), ומבחינת החסרונות - ההיצע לא שיטתי והמחירים מעט גבוהים. תהליך הקנייה זהה לזה מליסינג.

אצל סוחרי מכוניות תוכלו אמנם למצוא מבחר גדול, אך הוא לא שיטתי ומתחלף ותיתכן גמישות במחירים. חלק מהמכוניות הן פליטות ליסינג, אחרות בעלות בעיות אמיתיות או מוניטין. הסוחרים מחויבים לפי חוק לגילוי נאות והביקור שם יכול להיות כדאי. מנגד, אין אחריות על הרכב. בעת רכישה, הבדיקה והביקור במוסך הם הכרחיים.

לצד הסוחרים המורשים פועלים אחרים ("סוחרי מדרכה") שמסתירים מידע או מסלפים אותו. לעיתים יש אצלם מציאות, אבל תחילת הקשר מבוססת על שקר. יתרה מזאת, החובות החלות על סוחר מורשה אינן חלות עליהם, וסוחר כזה עשוי להיעלם כשם שהופיע. לכן רצוי מאוד להימנע מסוחרים כאלה ואם בכל זאת תקנו דרכו רכב - יש להחמיר בבדיקות. 

בקרב המוכרים הפרטיים לרוב אפשר למצוא בדיוק את מה שמחפשים, אבל לעיתים החיפוש עשוי להיות ממושך. השימוש ברכב המבוקש לרוב נמוך, הטיפול נחשב זול כשמדובר בקנייה מיד ראשונה ומעקב אחרי שיגרת טיפולים הוא חובה. אל תשכחו, במקרה שתקנו ממוכר פרטי אין אחריות ואין מימון. כשמדובר ברכב טוב, מבחינת הדגם ומצבו, המחיר עשוי להיות גבוה יחסית. 

בדיקות אחרונות רגע לפני הרכישה 

אחרי שמצאתם את מבוקשכם ורגע לפני שתהפכו לבעלים החדשים של הרכב, יש ניירת שצריך לדאוג לה מראש: חובה לבדוק את רישיון הרכב, כולל רישוי שנתי ואם יש שעבודים. כמו כן, חשוב לבדוק עצמאית את הרכב, רצוי עם חבר, וחשוב שכל אחד ירשום את כל הפרטים.

את הבדיקות השונות כגון נזילות, עיקומים, חלודה, ניקיון ותפעול מערכות יש לערוך, אך לא בלילה. כמו כן, רצוי מאוד שתנהגו במכונית בעצמכם. אם הדבר לא אפשרי בשל הביטוח, שבו ליד הנהג בזמן נסיעה וודאו שהיא עוברת חלק.

השלב הבא הוא בדיקה במכון. במקרה של קנייה מחברת ליסינג, טרייד אין או סוחר, אין ללכת למכון בדיקה שמומלץ על ידיהם או אפילו בסביבה. שימו לב שבדיקות רבות אינן מתייחסות לענייני תפעול ( כגון מיזוג וחלונות) ולכן מומלץ לבדוק זאת לבד.

עם תוצאות הבדיקה נוסעים למוסך המתמחה בדגם להצעת מחיר ל"איפוס" (הבאת המכונית למצב ללא בעיות). במוסך מורשה של היבואן אפשר לעקוב אחר היסטוריית הטיפולים של הרכב - הליך מומלץ מאוד. המחמירים בעניין אף מציבים את הבדיקה במוסך מורשה כתנאי.

מי שקונה את הרכב הוא שמשלם את מחיר הבדיקה. עם זאת, רצוי שהמוכר יתחייב בכתב לשלם את מחירה אם יתגלה כי הרכב פסול מסיבות דוגמת תאונת שלדה שהוא לא דיווח עליה, מצב אסון במנוע בהילוכים ועוד.

הסבלנות משתלמת

בכל מקרה אל תקנו בחיפזון. לפעמים הרכב שמצאתם ירגש אתכם, או תחשבו שזו בסך הכל מכונית ויימאס עליכם להמשיך לחפש או להוציא עוד כסף על בדיקה. 

אז לא. אל תקנו אם אתם לא סגורים על הרכב החדש ב־100 אחוזים ואל תתעלמו ממה שאחרים אומרים. אם תטעו - תיתקעו עם משהו לא מתאים ובמקרה הגרוע - תפסידו כסף. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר