רפואה מרחוק - הסכנה

שירותי בריאות חדשים מבקשים להעניק ייעוץ רפואי לחברים בקופות החולים דרך שיחות וידאו צ'ט • אבל האם ניתן לקיים רפואה טובה בשלט רחוק? • בזווית אישית

איור: מורן ברק // איור: מורן ברק ,
איור: מורן ברק // איור: מורן ברק

לכל מי שלמד ועוסק ברפואה וגם לכל מי שהיה בבדיקה או בטיפול אצל רופא, זה אמור להיות מובן מאליו: אין כמו הבדיקה הפיזית והשיחה פנים מול פנים בין רופא למטופל, שבמהלכן הרופא מתרשם משפת הגוף, מהמראה, מהבעות הפנים של החולה ומהמלווים שלו, והוא גם כמובן בודק אותו פיזית. גם אם זה אולי מובן מאליו, צריך להדגיש כי הבדיקה הזו היא אבן יסוד קריטית באבחון הרפואי ואין לה ולא צריך להיות לה תחליף: בסיס הרפואה הוא אדם (רופא) שבודק אדם אחר (מטופל) ומתרשם בעצמו ממצבו של החולה, אותו חולה שהוא מבקש לעזור לו על בסיס הבדיקה והידע הרפואי שלו בקבלת אבחנה ובמתן המלצות לטיפול.

אולם המובן מאליו משתבש לעיתים. בימים אלה מנסים לקדם שירותים חדשים וחדישים המשווקים דווקא כשירותי רפואה מתקדמים וטובים. הדוגמה הבולטת ביותר היא השירות החדש "רופא משפחה און־ליין" של קופת חולים כללית, הקופה הגדולה והוותיקה בארץ, אשר הושק באחרונה ומלווה בקמפיין פרסומי נרחב. לפי הקופה, השירות מעניק "פתרון מצוין" של רופאי משפחה של הקופה, אשר זמינים לתת בשעות הערב ייעוץ רפואי לחברי הקופה. את השירות במוקד אפשר לקבל על ידי התקשרות בטלפון, בצ'אט אינטרנטי ואפילו בשיחת וידאו.

בפרסום של הקופה מצוין אמנם כי השירות החדש מיועד "למקרים נקודתיים בלבד כמו חום, כאבים, פריחה, הרגשה כללית לא טובה", וכי השירות "אינו מיועד למקרי חירום, לייעוץ של מחלות כרוניות". ואולם לא רק שלאור זאת המטופל הוא שצריך לדעת בעצמו (כלומר לאבחן את עצמו) אם הבעיה שלו היא "נקודתית" או "מקרה חירום", אלא שבפרסומי הקופה מובטח כי במסגרת מוקד "רופא משפחה און־ליין" הרופא שיושב במוקד "ישוחח אתכם כדי לאבחן את הבעיה הרפואית, ולאחר מכן ייעץ כיצד לנהוג ובמידת הצורך ירשום תרופות או יפנה להמשך טיפול".

עוד מפרסמת הקופה: "המרפאה סגורה והחום בשמיים? הגרון או הבטן ממש כואבים? ומה זו הפריחה הזו שהופיעה פתאום? בלי לחץ, לכללית יש פתרון מצוין: רופא משפחה און־ליין. רופאי משפחה מומחים שזמינים בווידאו צ'אט או בטלפון, בדיוק איך שנוח לכם, בלי לצאת מהבית ובלי להתרוצץ".

בפרסום של כללית מצוין עוד כי במסגרת השירות הרופא יכול "להתרשם ממצבך", וכן מודגש כי "כל הרופאים בשירות הם מומחים ברפואת משפחה שהוכשרו לתת ייעוץ רפואי ברפואה מרחוק (טלה־רפואה)", וכי השירות ניתן ללא תשלום. אולם, לא מוסבר אם בכלל אפשר וראוי ואיך בכלל מלמדים רופא שלא הכיר מעולם את החולה להתרשם ברצינות ממצבו בלי לראות אותו בכלל (שכן חלק משמעותי מהשיחות למוקד הן טלפוניות), או מבלי לבדוק אותו בעצמו במו ידיו (למשל כשהשיחה היא באמצעות צ'אט, והרופא רואה ושומע מרחוק את החולה רק דרך מצלמת המחשב, על כל המגבלות הידועות של מצלמה זו).

שירות האון־ליין של רופאי המשפחה בכללית מופעל לצד שירות אחר שפועל בקופה זו כבר חמש שנים - "רופאי ילדים לייעוץ און־ליין". מדובר בליווי מקצועי של רופאים מומחים מבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה. גם בפרסום של השירות לילדים, שפועל במתכונת דומה, מציינת הקופה כי במסגרת השירות "הרופאים המומחים שלנו ייעצו לך מה לעשות עם הילד החולה - האם ניתן לחכות עד הבוקר ולקחת אותו למרפאה, או שאולי מוטב לפנות כבר עכשיו לחדר המיון?"

השירות של כללית פועל באישור משרד הבריאות ואין ספק שהוא מעניק מדי שנה לעשרות אלפי חברי הקופה ייעוץ רפואי מקצועי, זמין, מהיר ואיכותי בשעות הערב והלילה. אין ספק גם שהקופה מקיימת מערך של בקרה והפקת לקחים, כדי לנסות לשפר את הטיפול הרפואי שניתן בשירות און־ליין.

•  •  •

אולם, שתי תביעות שמתנהלות בנפרד בימים אלה בבתי המשפט, ונחשפות כאן במוסף "בריאות היום" בראשונה, מעלות שאלות על האפשרות האמיתית לקיים רפואה טובה שנעשית בשלט רחוק מבלי שהרופא מכיר ובודק את המטופל, ועל הפער המקומם שיש לעיתים בין הפרסום והיומרה של הקופה לספק ולשווק שירות מודרני מתקדם ואיכותי לבין המציאות.

במקרה אחד תובעת את הקופה משפחתו של תינוק בבית המשפט המחוזי בירושלים, בטענה כי הייעוץ הטלפוני שניתן להורים לפני כמה שנים במוקד רפואת הילדים און־ליין היה, לטענתם, "רשלני ולא עמד בשום סטנדרט רפואי מקובל, מה שהוביל לעיכוב בפנייה לטיפול דחוף בדלקת קרום המוח, ובכך נגרם לו נזק רפואי משמעותי והוא נותר עם חירשות מוחלטת באחת מאוזניו, נזק שניתן היה למנוע". את התביעה הגישו עוה"ד עמיקם חרל"פ ומיכאל אלנתן, המייצגים את המשפחה.

לכתב התביעה צורף תמליל השיחה הטלפונית שנערכה בסביבות השעה 02:00 בלילה בין אביו של התינוק לרופא הילדים שעבד באותו הזמן במוקד. בשיחה נשמע האב אומר לרופא כי "הילד צורח וקודח מחום של 39.5 מעלות והוא מצונן נורא. הוא גם לא מסכים לשתות, ואני לחוץ". הרופא במוקד השיב בטלפון: "אתה לחוץ, אני לא... אין מה להילחץ", והוא המליץ לתת תרופות להורדת חום ולהגיע בבוקר לרופא המטפל. על פי התביעה, למחרת נבדק התינוק בבית החולים לילדים שניידר וטופל בתרופת אנטיביוטיקה על פי אבחנה של דלקת קרום המוח, אולם בגלל העיכוב בקבלתה הוא נותר עם חירשות ועם עיכוב בהתפתחות.

במקרה אחר הוגשה תביעה לבית המשפט המחוזי מרכז, שלפיה טיפול רשלני של רופא במוקד רפואת הילדים און־ליין בכללית הביא למותה של ילדה בת 3.5 שנים. התביעה הוגשה על ידי עו"ד אילנה זינגל. במקרה זה, שאירע בדצמבר 2011, פנה אביה של הילדה למוקד הטלפוני בסביבות 2:00 בלילה, לאחר שסבלה מכאבי בטן עזים ומהקאות. גם במקרה זה תיאר האב כי הילדה "מתפתלת מכאבים, צורחת, חיוורת נורא וקרה ללא חום". הרופא השיב לאב המודאג כי אין צורך שרופא יראה אותה עכשיו או שתיבדק בבית החולים, והוסיף כי "היא כנראה התחילה עם מחלה ויראלית, יש המון ילדים עכשיו שמקיאים, מה שצריך לעשות זה לתת לה לשתות ומשהו נגד הכאב". בעקבות זאת נתנו ההורים לילדה תרופה נגד כאבים, אך היא המשיכה להתפתל מכאבים ונמנעה ממתן שתן. האב התקשר שוב למוקד הטלפוני של כללית, ואז כבר הופנה לחדר המיון הקרוב אליהם בבית החולים איכילוב בתל אביב. אולם למרבה הצער, זה כבר היה מאוחר מדי. הילדה התמוטטה בבית, הועברה באמבולנס במצב קשה מאוד ומותה נקבע בבית החולים.

פרשת מותה של הילדה נחקרה גם במשרד הבריאות, אשר קבע כי הרופא במוקד של הקופה היה חייב להפנות את הילדה לחדר המיון מאחר שהיה חשד לתהליך תוך־בטני חמור ומסכן חיים. נוסף על כך קבעה הוועדה כי מאחר שבמוקד זה הרופא "אינו רואה ואינו בודק את הילד ומסתפק בדברי ההורים, דרושה הכשרה ייחודית שבמסגרתה תהיה הדגשה של המגבלה הזו ותהיה הוראה על החמרה בשיקול הדעת וזהירות יתרה לגבי ילדים". 

•  •  •

בשתי התביעות טרם ניתנה החלטה שיפוטית ובשני המקרים קופת החולים דוחה בתוקף את כל הטענות נגדה ונגד המוקד הרפואי. אולם שני המקרים צריכים להדליק נורות אזהרה בקופות החולים, במשרד הבריאות ואצל הציבור: לייעוץ טלפוני או בצ'אט אינטרנטי יש מגבלות רבות שעלולות לפגוע באיכות הבדיקה הרפואית. כמו כן, חשוב לדעת שלא כל מה שמוצג כשירות חדשני ומתקדם הוא בהכרח כזה, ולעיתים הוא אף עלול להיות מסוכן. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר