ארגון התעופה האזרחית של איראן (CAO) הודיע היום, כי הגיע להסכם עם יצרנית המטוסים האמריקנית "בואינג" לרכישת 100 מטוסי נוסעים. בואינג אישרה כי היא מנהלת מו"מ עם שלטונות איראן וכי היא ממתינה לאישור משרד האוצר של ארה"ב. העסקה מוערכת בכ-17 מיליארד דולר, ומעוררת מחאה חריפה בקרב הרפובליקנים בקונגרס, החוששים משימושים לא "כשרים", שתעשה איראן במטוסים.
ראש הארגון האיראני, עלי עבדזדה, תיאר נכוחה את מצבה העגום של התעופה האזרחית באיראן, בעקבות שנים של סנקציות ואיסורי סחר מצד המערב: "מתוך 250 מטוסי הנוסעים באיראן, 230 זקוקים להחלפה," אמר עבדזדה. לא פלא: צי מטוסי הג'מבו של איראן הוא בממוצע בן 40. מאמץ כביר הושקע במשך השנים ברכישת חלקי חילוף, לעתים גם מתחת לשולחן, כדי לאפשר למטוסים המזדקנים להמשיך לטוס.
אולם נראה, כי הרפובליקה האסלאמית בדרך למהפכה אווירית של ממש: בינואר השנה חתמה איראן גם עם היצרן האירופי המתחרה, "איירבוס", על חוזה בגובה 27 מיליארד דולר, לרכישת 118 מטוסים. יחד עם העסקה האמריקנית תוכל איראן להתגאות בצי מטוסים מערבי למהדרין, חדיש ומשוכלל.

רוחאני ואובאמה // צילום: אי.פי
בהתחשב בעובדה שרשות התעופה האירופית כבר אישרה בשבוע שעבר לחלק ממטוסי איראן לשוב ולטוס במרחב האווירי האירופי, לאחר שסגרה את המרחב הזה בפניהם ב-2010, נראה כי "איראן אייר", חברת התעופה הלאומית, תשוב בקרוב לימי הזוהר שלה לפני המהפכה האסלאמית ב-1979.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו