האם בקרוב יוכלו נהגים להסיע נוסעים בתשלום ובאופן חוקי? ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתסדיר את העניין ותהפוך את התחבורה השיתופית לחוקית. "לא ייתכן שבמעצמת ההייטק שאנחנו, ענף זה של התחבורה הציבורית מתנהל בדיוק כפי שהתנהל עם קום המדינה", אמר ח"כ אוחנה.
צילום: ערוץ הכנסת, UBER
לדבריו, הצעת החוק לא מקפחת את בעלי המוניות, שפרנסתם צפויה להיפגע במידה ותאושר תחבורה שיתופית. "מנגנון הפיצוי המובטח לבעלי המוניות במסגרת הצעת החוק הוא הנדיב ביותר שהוצע בעולם ומבטיח כי לא ייפגעו". הוא הוסיף כי החל מעוד כשלוש שנים יסעו על כבישי ישראל כלי רכב אוטונומיים, דבר שיפגע בפיצוי המוצע לבעלי המוניות.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
על פי הצעת החוק, מכל נסיעה ברשת התחבורה השיתופית תועבר עמלה לקרן מיוחדת שתיפתח במטרה לפצות את נהגי המוניות באופן הולם עד לגובה המלא של סך הרישוי, זאת בהתאם לתקנות שיקבע משרד התחבורה.
"אני קורא למנהיגי ציבור בעלי המוניות ולכל מי שהם יקרים לליבו – לאמץ את הצעת החוק בשתי ידיים כל עוד היא על השולחן", אמר ח"כ אוחנה, "איתי או בלעדי – התחבורה השיתופית תיכנס לישראל, אך ככל שהדבר יקרה מאוחר יותר, מנגנון הפיצוי יהיה נדיב פחות".
סינון קפדני לנהגים
הצעת החוק מעלה מודל בו יש סינון קפדני לנהגים שמעוניינים להרוויח מעט כסף מנוסעים מזדמנים. על פי המודל המוצע, נהגים כאלה יאלצו לעבור בדיקת עבר פלילי, בדיקות רפואיות ובדיקה של גיליון התעבורה לפני הכניסה לרשת התחבורה המקוונת. כמו כן, הנוסע יקבל את פרטי הנהג וכלי הרכב טרם תחילת הנסיעה. בנוסף, הנוסע יוכל לשתף את מסלול הנסיעה עם חבריו ואנשי הקשר שלו.
לדברי אוחנה, אם תאושר הצעת החוק, הדבר יביא לפתיחת השוק לתחרות, להורדת מחירי התחבורה בכ-30 אחוזים, להפחתת זיהום האוויר, להפחתה בתאונות הדרכים והגודש בדרכים, וכן להנגשת התחבורה הציבורית לציבור במקומות ובזמנים בהם היא אינה יעילה.
בפעם הקודמת בה סוגיית התחבורה השיתופית ניסתה לפלס דרכה במסדרונות הכנסת. לפני כחמישה חודשים התגלע ויכוח קולני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר התחבורה ישראל כץ בעניין, כשראש הממשלה מתח ביקורת על כך שחברת אובר לא מורשית לפעול בארץ בתחום השיתופי. הדבר גרר תגובה חריפה של שר התחבורה שהביע דאגה לבעלי ולנהגי המוניות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו