פרינסס שואו

בתפריט: שיר מחאה פרובוקטיבי על אפליית השחורים בארה"ב, להיטים שרומזים על הסדקים בחיי הנישואים שלה, קול שמימי ושפע נענועי אגן • כתבנו צפה במופע החדש והמדובר של ביונסה, שצפוי להכניס לה לא פחות מ־200 מיליון דולר, וחזר עם שאלה בוערת: מי זאת לעזאזל בקי?

צילום: GettyImages // ביונסה בהופעה. לא נמצאו ראיות לפלייבק ולליפסינק

כשהחיים שולחים לביונסה לימונים, היא נכנסת לאולפן וסוחטת מהם אלבום. היא לא צריכה לשפוך שמפניה על הישבן כדי לשבור את האינטרנט, מספיק שתנפק שורה בשיר על בחורה עלומה בשם בקי, "זאת עם השיער הטוב", כדי שהמהומות סביבה יפרצו מעצמן. 

בשבועות האחרונים, הים סביב ביונסה היה סוער וגבה גלי. הייתכן שהזוגיות המושלמת שלה עם הבעל ג'יי זי נסדקה? האומנם הוא בגד בה? האם ממלכת נרניה של קווין B עומדת בסכנת התפרקות? 

ממה שראינו לפני שבועיים בהופעה שלה באיצטדיון קוואלקום שבסן דייגו, זה לא יקרה כל כך מהר. 50 אלף מעריצים נלהבים ראו את מלכת הטפלון בעלת הגוף המושלם משקיעה את נשמתה בשואו ענק, עתיר אפקטים ורקדניות. כשהרשתות החברתיות ותעשיית המוסיקה רתחו סביב השאלה אם נישואיה אכן מתפרקים, הקדישה ביונסה את הלהיט "Halo", אחד הגדולים מעברה, ל"אהבה של חיי, בעלי ג'יי זי".

או שהכל הצגה אחת גדולה.

•   •   •

המופע "Formation" מקדם את אלבומה השישי של ביונסה, "לימונדה". פרסומים בישראל דיברו על כך שהיא תבוא להופיע בקיץ גם בתל אביב, אבל כרגע אין לכך זכר בלוח הזמנים הצפוף שלה.

כך או כך, כניסה למופע של הפרפורמרית הבכירה בעולם, כמוה ככניסה לתוככי הממלכה שלה על תקן של נתין. מוצרי מרצ'נדייז (אלבומי תמונות שלה, חולצות, כובעים, תיקי בד ואפילו כיסויים לאייפון עם ציטוטים משיריה) מוצעים מכל עבר. הקהל שואג את שמה זמן רב לפני תחילת המופע כמו במשחק כדורגל אחרי הבקעת שער, ועל המסכים באיצטדיון מקרינים בלי הפסקה פרסומות לקו האופנה הספורטיבי החדש שהיא השיקה לאחרונה, "Ivy Park", שעורר את זעמם של ארגונים לזכויות העובדים, שטענו כי הבגדים מיוצרים בסדנאות יזע בסרי לנקה.

הבמה לא חסכנית בפירוטכניקה. מול העיניים נעה כל העת קוביית ענק אימתנית, המורכבת ממסכי LED באורך וברוחב של 20 מטרים - פלא קינטי, שמסתובב כל העת. בשלבים מסוימים של המופע נפערת הקובייה מעבריה השונים ועל העמודים שמגיחים ממנה נתלות רקדניות. דמותה של ביונסה עצמה מוקרנת כל העת על כל דופנות הקובייה.

בצידה הימני של הבמה קבוע מסלול הליכה ארוך, שעליו צועדת ביונסה כדי להתקרב לקהל. המסלול הצר מסתיים בבמה קטנה ומרוחקת, שבשלב מסוים מתמלאת במים ויוצרת שלולית דרמטית, שבה רוקעות ביונסה והרקדניות לצלילי השיר "Freedom", שאותו הקליטה עם הראפר קנדריק לאמאר.

כבר מהרגע הראשון במופע, כשהיא מתייצבת בבגד שחור ובכובע תואם, רחב שוליים, מבהירה ביונסה מי הבוסית. בהתאם למילות השיר "Formation", שפותח את הערב, היא פוקדת על צבא הרקדניות הנמרץ שלה, "קאם און, ליידיס, עימדו עכשיו במבנה אחיד/ תוכיחו לי שיש לכן קואורדינציה/ תקטלי אותם, מותק, או שתודחי".

למעריצים היא נותנת בדיוק מה שהם אוהבים: מטחים בלתי פוסקים של להיטים מהארסנל, בעיבודים שנותרים נאמנים למקור ובלי רמיקסים מיוחדים. הקהל שר איתה באדיקות את כל מילות השירים, גם את החדשים מהאלבום הטרי, שיצא לפני חודש וחצי וכבר מכר קרוב למיליון עותקים בארה"ב.

בארוטיות מופגנת היא מבצעת את "Crazy in Love", שיר הבכורה שלה כאמנית סולו אחרי שלישיית דסטיני'ז צ'יילד. הביצוע נפתח באיטיות, על פי הגירסה שהקליטה לפסקול הסרט "חמישים גוונים של אפור", אך עד מהרה הוא תופס קצב וחוזר למקור הקופצני מ־2003. 

זה החלק היותר סקסי של המופע, ובמהלכו ביונסה מהתלת במסך ענק, שחלקו התחתון נפער בדלתות מראה, סטייל מועדוני חשפנות - רמז לקליפ המדובר של "Partition" , השיר שכתבה לאלבומה הקודם עם ג'סטין טימברלייק (ושבו היא נראית מפתה את ג'יי זי בסצנה בהשראת מועדוני הבורלסק של פאריס).

הקהל באקסטזה, לא יודע שובע. יש כאן אנשים בכל הגילאים, הצבעים והמגדרים, וזה סוד כוחה של הכוכבת. ביונסה מפציצה עם "Run the World (Girls)" ו"Baby Boy", ומביאה טעימות גם מהשירים האהובים של דסטיני'ז צ'יילד. היא מצדיעה למעריציה המושבעים בקטעים ויראליים משעשעים מיו־טיוב, שמוקרנים על המסכים, ובהם גולשים אלמונים מפארים את שם אלילתם, או "bad bitch", כפי שהם מכנים אותה בחיבה.


בהופעה. תנו לה לרמוז משהו ביו־טיוב - ומיליוני מעריצים ישתחוו מייד לרגליה

במשך שעתיים ורבע עמוסות שולטת ביונסה במופע ביד רמה, בקול בוטח (לא נמצאו ראיות לפלייבק ולליפסינק) ובהנעת אגן בלתי פוסקת. לאורך הערב היא מחליפה לא פחות מחמש מערכות לבוש. בשיר אחד היא מציגה לוק צבאי סטייל מייקל ג'קסון משנות התשעים (או ג'ימי הנדריקס, לוותיקים), ובאחר היא מתנועעת בלבוש זהב מנצנץ, כשהרקדניות ברקע מסתפקות בצבע ברונזה. בשיר נוסף היא עולה במעטה ויניל אדום בוהק. ככה זה כשאת אייקון אופנתי שמפתה את מיטב בתי העיצוב, ובהם גוצ'י, ז'יבנשי ורוברטו קוואלי, לתפור לך את התלבושות. בחלק מההופעות, אגב, היא מגוונת ביצירות של מעצבים אחרים - כולל של הישראלית ענבל דרור, שגם עיצבה עבורה את השמלה לטקס הגראמי האחרון.

את המיצג מקשטים זיקוקי דינור ולהבות אש שבוקעות מאחורי הבמה המרכזית ארבע פעמים לאורך הערב. מאווררי ענק דואגים שרעמת השיער של הכוכבת לא תנוח לרגע.

•   •   •

הרגעים האמוציונליים יותר במופע מציעים הצצה לאלבום התמונות המשפחתי הפרטי של ביונסה וג'יי זי. בכמה מהתמונות הם נראים עם בלו אייבי, בתם בת ה־4. באחרות נראית ביונסה עם משפחתה, כולל אביה, מתיו נואלס, שעליו טענו הצהובונים שהיא ניתקה עימו כל קשר אחרי שבגד באמה, טינה (הם התגרשו, ומתיו הפסיק לשמש המנהל האישי של בתו).

בהמשך חולקת ביונסה כבוד אחרון לזמר המנוח פרינס, בקאבר לשירו "The Beautiful Ones". בסיומו היא יורדת מהבמה, וקוביית המסכים נצבעת כולה בסגול, על רקע צלילי "Purple Rain", בקולו.

אבל הרגע המרגש ביותר מגיע כשמוקרן על המסכים קטע הארכיון המפורסם, שצילם האב במצלמת הווידאו הביתית שלו, אי שם באמצע הניינטיז. "היי, שמי ביונסה, אני בת 16, נולדתי ב־4 בספטמבר 1981, ואני בת מזל בתולה", היא מציגה את עצמה בבית המשפחה הצנוע ביוסטון, טקסס. "הדבר הכי חשוב הוא לשמור על האלוהים שבלב ועל הענווה. אם אי פעם בעתיד תפגשו אותי ותהיה לי קצת פוזה, אל תהססו לתת לי סטירה ולהחזיר אותי לקרקע", היא מבקשת.

ספק אם מישהו יעז היום לתת לביונסה סטירה, אבל לזכותה ייאמר שהיא מקפידה שלא להפריז עם הפוזה. אולי חוץ מנטייתה להמעיט בשנים האחרונות יותר ויותר בראיונות לתקשורת, בייחוד לערוצי טלוויזיה. גם על הבמה היא חוסכת במילים, ורק זורקת פה ושם לקהל קריאות עידוד ("שירו איתי! אני כל כך נהנית הערב בחברתכם").

בחלק היחיד שבו היא נסחפת לנאום, היא נשמעת כמו גורו רוחני ולא באמת משחררת הצהרות שיעשו כותרות. "תודה על כל חולצות 'ביונסה' שאתם לובשים", היא מצביעה לעבר השורות הראשונות בקהל. "תודה שפיניתם זמן להכנת שלטים, ותודה שבאתם מוקדם לתפוס מקום. לא הייתי כאן אלמלא נאמנותכם.

"אני מרגישה כל כך מבורכת ואסירת תודה לעמוד על הבמה הזאת ולעשות את מה שאני אוהבת. זה סיבוב הופעות לאיצטדיונים בלבד, שכולו נמכר מראש, וכרגע אתם מגשימים עבורי חלום. אני רוצה להודות לכוורת ה־B שלי (כינוי למעריציה; ד"כ), אתם הכי נהדרים בעולם, אני אוהבת אתכם. תזכרו שאף אחד אחר לא אחראי לאושר שלכם, רק אתם. תמיד יש לכם את עצמכם, ואתם אף פעם לא לבד".

•   •   •

13 שנים אחרי שנפרדה משתי חברותיה לשלישייה ההיא ופרצה בקריירת הסולו הסופר מצליחה, ביונסה (34) היא תאגיד ענק של להיטים, יחסי ציבור והעצמה נשית - בעיקר אפרו־אמריקנית. אם עד לפני שנתיים היה מי שהעמיד אותה בשורה אחת עם טוענות לכתר דוגמת קייטי פרי, ריהאנה ואפילו יקירת האמריקנים, טיילור סוויפט - כיום היא מוכיחה שכיאה למלכות אמיתיות, היא אחת ויחידה, והיא לא מצייתת לחוקים בתעשייה: היא זאת שקובעת אותם.

בסוף 2013 הכתיבה ביונסה סדר יום חדש כששיחררה אלבום שלם ("ביונסה") בהפתעה גמורה, ובלי שום קמפיין שיווקי מקדים, בניגוד לנהוג בתעשייה. היא שיחררה גם קליפים מיוחדים לכל אחד מהשירים באלבום. המבקרים אהבו, והאלבום זכה בשלושה פרסי גראמי.

לפני ארבעה חודשים היא נסקה עוד שלב, כשביצעה בגמר הסופרבול את "Formation", שיר שיצא במפתיע יממה לפני כן ועורר סערה בארה"ב בגלל שורות דוגמת "אני אוהבת את האף הכושי שלי עם נחירי הג'קסון פייב" ו"ייתכן שאני ביל גייטס השחורה בהתהוות". שלא במקרה, באותו יום תרם ג'יי זי 1.5 מיליון דולר לארגון המחאה החברתי Black Lives Matter, שתפס תאוצה בחודשים האחרונים סביב העצמה לקהילה האפרו־אמריקנית.

כדי להעצים את הפרובוקציה, הרקדניות שליוו אותה במופע חבשו כומתות בסגנון אלו של ארגון המחאה הרדיקלי הפנתרים השחורים, שתבע בשנות השישים שינוי חברתי לטובת הקהילה האפרו־אמריקנית בארה"ב. אחרי השיר יצא המשדר לפרסומות, שנפתחו בפרסומת שבה היא מכריזה על סיבוב ההופעות החדש.

למחרת הסופרבול, שבו צפו 115 מיליון איש, כבר נמכרו מיליון כרטיסים ראשונים לסיבוב ההופעות שלה ברחבי העולם. במקביל, שמרנים לבנים בארה"ב טענו שההופעה שלה היתה הכרזת מלחמה, לא פחות, וקראו להפגין מול משרדי ליגת הפוטבול האמריקנית (NFL), ש"נתנה במה למסרים הבוטים האלה".

בשלב מסוים אף דווח שהמשטרה, המואשמת בשיר במרומז בכך שהיא מפלה שחורים, תימנע מלאבטח את הופעותיה בעתיד. שום איום לא מומש, כמובן. יתר על כן, בין החולצות שנמכרות בסיבוב ההופעות בולטת אחת מתחכמת עם הכיתוב "Boycott Beyonce" (להחרים את ביונסה), שלא יהיה ספק מי צוחקת אחרונה.

כך או כך, ביונסה הוכיחה שוב שהיא יכולה להכתיב מה תשיר ואיך, ומה יקרה עם שיריה. 15 שנים אחרי שהאינטרנט החל לחסל את חברות התקליטים, היא הראשונה שהראתה שאינה זקוקה למכבשי השיווק הקונבנציונליים כדי לקדם את האמנות שלה. תנו לה לרמוז משהו ביו־טיוב - ומיליוני מעריצים ישתחוו מייד לרגליה.

•   •   •

לדעת רבים, הרגע המכונן שהביא את ביונסה לקחת את המושכות לידיה היה "תקרית המעלית" המביכה מלפני שנתיים. לתקשורת הודלף אז סרטון אבטחה שתיעד את אחותה הצעירה, סולאנג', מכה בחמת זעם את ג'יי זי במעלית, בעוד ביונסה צופה במתרחש מהצד.

פרטי התקרית לא ידועים לאשורם עד היום, ואיש מהמעורבים לא התייחס לדברים באופן ישיר, למעט הבהרה יחצנית כוללנית ש"מדובר בענייני משפחה שטופלו". כמה מהצהובונים טענו שהמקור לקטטה היה שסולאנג' שמעה על הרומן של ג'יי זי עם מעצבת האופנה רייצ'ל רוי בת ה־42.

אחרי כמה שבועות בחרה ביונסה לטפל בעניינים בדרכה: היא שיחררה גירסת רמיקס לשיר "Flawless" והכניסה בה את השורה, "מובן ששיט קורה כשיש במעלית מיליארד דולר". תרגום לשפת העצמה נשית: התקרית לא ממש הדירה שינה מעיניי, ואני אקבע איך ומתי להגיב עליה.


עם הבעל והילדה. האזכור של "בקי" המסתורית ליבה את השמועות

את הטקטיקה זאת, שמנצלת היטב את השיח הוויראלי ברשת, נקטה ביונסה גם באלבום "לימונדה", שהוגדר "אלבום ויזואלי". במקביל ליציאתו באינטרנט, לרבות בשירות הסטרימינג Tidal שבבעלות ג'יי זי, המשיכה ביונסה את שיתוף הפעולה שלה עם רשת הכבלים המובילה HBO, שם שודר הסרט המוסיקלי "Lemonade", שהוא למעשה אסופה של כל הקליפים לאלבום, בליווי קריינות של ביונסה עצמה. 

לפני שידור הסרט שוחרר לרשת פרומו קצרצר ומעורר סקרנות, שהעלה את רמת הציפיות לקראתו. לאחר השידור, ולנוכח הקליפים, גרסו הרכילויות שהאלבום רומז לכך שג'יי זי בגד בביונסה עם אישה אחרת. המהדרין טענו שהשירים החדשים משקפים את התמודדותה עם המשבר, כולל כל השלבים המוכרים - הכחשה, כעס, ריקנות, מחילה וחזרה לחיים תקינים.

את הדלק העיקרי לתיאוריית הבגידה העניק השיר "Sorry", בעיקר בשל השורה שאינה משתמעת לשתי פנים: "עכשיו אתה רוצה לומר שאתה מצטער/ עכשיו אתה רוצה לצלצל אלי בוכה... היום אני מתחרטת על הערב שבו שמתי את הטבעת הזו/ תמיד יש לו פאקינג תירוצים/ אני מתפללת לאלוהים שיגלה מהי האמת שלו.../ עדיף שיצלצל לבקי עם השיער הטוב".

האזכור של "בקי" המסתורית, שרבים זיהו אותה עם רייצ'ל רוי, ליבה את השמועות והותיר את הדיון על אש גבוהה. יתר על כן, השם "בקי" חדר בחודשים האחרונים לשפה המדוברת בארה"ב, ככינוי גנרי לבחורה לבנה עם שיער טבעי ואיכותי, בשונה מהתוספות המלאכותיות בתסרוקות של נשים שחורות. כל מה שביונסה איננה.

•   •   •

גם עכשיו איש אינו יודע אם ביונסה אכן התכוונה לרמוז לבגידה של בעלה, או שהשירים מדברים על מערכות יחסים כושלות באופן כללי וכל הדיון בנושא אינו אלא גימיק יחצני מתוחכם. היא עצמה טרם התייחסה לפרשה - ורק ממשיכה לספור את המזומנים.

ההון האישי שלה מוערך ב־450 מיליון דולר, ובעקבות הסיבוב הנוכחי היא צפויה להגדיל את חשבון הבנק שלה בעוד 200 מיליון דולר ולהשתוות לשווי של בעלה - 650 מיליון. עד כה מתוכננות 49 הופעות - בארה"ב, בקנדה ובאירופה - והמחיר הממוצע של כרטיס בארה"ב הוא 430 דולר. בסוף החודש תתחיל ביונסה את הסיבוב האירופי בהופעה באנגליה, שם היא נותנת פייט למחירי הכרטיסים שגובה אדל.

ביונסה ממנפת לאחרונה את תדמיתה גם בתחום האופנה, עם השקת בגדי "Ivy Park", שנמכרים ברשת חנויות הכלבו הפופולרית טופ שופ. הצעד העסקי לוּוה בראיון יחצני למגזין האופנה "Elle" - הפעם היחידה בתקופה האחרונה שבה זרקה ביונסה עצם לתקשורת והסכימה להתראיין (כמובן, בתנאיה שלה). 

"זה מרגש לעמוד בראש עסק משלי, עם הכוח לקבל את כל ההחלטות הסופיות ולהיות האחראית", סיפרה בראיון. "זאת ברכה, אבל גם עול. כמו שאנחנו דואגים לגוף שלנו, נשים צריכות להתמקד בבריאות הנפש, לפנות לעצמן זמן בלי להרגיש אשמות או אנוכיות.

"העולם יקבל אותנו בדיוק כפי שנציג את עצמנו, באופן שבו נתייחס לעצמנו. כאמא, אני רוצה שהבת שלי תהיה מאושרת ובריאה, ושתקבל את ההזדמנות להגשים את חלומותיה. הוריי הנחילו לי את המתנה להיות נדיבה ולטפל באחיי, ולא שכחתי זאת. למדתי שהזמן הוא הערך החשוב ביותר שיש לנו, ושעלינו להשתמש בו בתבונה. אני מקווה להמשיך ליצור אמנות שמרפאת אנשים וגורמת להם להתגאות במאבקיהם. כולם חווים כאב, אבל לפעמים צריך להרגיש לא נוח כדי להשתנות. הכאב לא נעים, אבל גם את בתי זכיתי לאחוז בזרועותיי רק אחרי כאב הלידה".

•   •   •

בהמשך הראיון היא מדברת על הלקחים שהפיקה מתחילת הקריירה שלה, כשהיא וחברותיה נחשבו לבובות פופ, נטולות השפעה על יצירתן. "את הכוח שלי גיליתי אחרי האלבום הראשון של דסטיני'ז צ'יילד. חברת התקליטים לא האמינה שאנחנו כוכבות והמעיטה בערכנו. לכן הם לא איפשרו לנו לכתוב את השירים שרצינו ולצלם את הקליפים שרצינו.

"באותו זמן הפכתי לאמן וקיבלתי לידיי את השליטה, באופן לא מודע. עבורי, כוח פירושו לעשות דברים בלי לבקש רשות. להשפיע על האופן שבו אנשים תופסים את עצמם ואת העולם סביבם. שיצעדו בגאווה. זאת לא שאיפה לשלמות כמו הצורך לשנות את השיח, שתהיה תכלית".

בעשור וחצי שחלפו המחישה ביונסה היטב מה התכלית שלה: לקלוע לקונצנזוס רחב ככל האפשר; לא לחשוש מנקיטת עמדה נחרצת, אבל לרפד אותה במסרים נוחים לעיכול; לקדם העצמה נשית, אבל לנצל את יתרונות ההחפצה העצמית; ומעל הכל - להיות "bad bitch", אבל לשמור על תדמית נקייה של אשת משפחה. בקיצור, להיות הכל מהכל, ובצורה הטובה ביותר. כמאמר השורה האחרונה בשיר "ormationF": "Always stay gracious, best revenge is your paper" ("תמיד תישארי אדיבה, הנקמה הכי מתוקה היא המזומנים שלך").

dudic@israelhayom.co.ilטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר