זול ולא אחראי

כדי ליהנות ממכשיר סלולרי חדש במחיר משתלם, פונים צרכנים רבים, לא תמיד בידיעתם, ליבואן מקביל • הצרות מתחילות כשמגיעה התקלה הראשונה - ולא פעם הצרכן נותר חסר אונים • היכן לא תמיד כדאי לחסוך? • ומה אפשר לעשות אם הוטעיתם? • מדריך עם אחריות

היכן לא תמיד כדאי לחסוך? // צילום: GettyImages // היכן לא תמיד כדאי לחסוך?

כולנו מקפידים להתחדש במכשירים סלולריים ובאמצעים טכנולוגיים חדשים. כשנעמוד מול המוכר בחנות נוודא שאנחנו קונים את הדגם החדש ביותר, כזה שיציע לנו שכלולים שירשימו אותנו ואת הסובבים אותנו.

לא מעט בתי עסק ברחבי הארץ מציעים לנו שלל מכשירים במחירים מפתים, כאלה שיגרמו לנו לפתוח את הארנק ולשלם - מבלי לשאול הרבה שאלות. נתלהב מהמכשיר ונצא מהחנות בידיעה שקנינו אותו מגורם מוסמך. רובנו תוהים לגבי אחריות וברוב המקומות יבטיחו לנו שיש, אבל ברגע האמת אנחנו עלולים להיתקל במלחמת התשה עיקשת.

דוגמה כואבת מהשנה האחרונה היא בדגם הפופולרי G4 של LG. רבים מרוכשיו חשו באכזבה הזו על בשרם. אחת מהם, ברוניה דייץ' (67) מאשדוד, סיפרה לנו: "רכשתי את המכשיר בינואר באחת מרשתות האלקטרוניקה המוכרות, ולפני חודש הוא שבק חיים. ניגשתי לסניף שבו רכשתי את הטלפון, ועוד לפני שהעובד בדק אותו, הוא אמר לי שמדובר בקורוזיה".

דייץ' מוסיפה כי "המכשיר נשלח לבדיקה וכשהוחזר נאמר לי שמדובר בקורוזיה. הסברתי למוכר שאין סיכוי כי המכשיר לא בא במגע אפילו עם טיפת מים, אבל הוא סירב לתקן לי אותו".

לפני כשנה קנה זיו יסעור מכשיר מהדגם הקודם, G3, באחת החנויות בסינמה סיטי. לדבריו, המכשיר הירבה להתקלקל עוד מימיו הראשונים: "הטלפון היה מתחמם מאוד ונכבה. בהמשך התקלקל לחלוטין. טכנאים אמרו שקיימת בעיה במגעים ובמעבדים שבתוך הטלפון. בתוך פחות משנה הוא שבק חיים, וסירבו לתקנו". 

ברוניה וזיו לא לבד. למערכת "צרכנות היום" הגיעו סיפורים של עוד עשרות לקוחות שנפגעו מאותן תקלות. על פי נתוני המועצה הישראלית לצרכנות, מתחילת השנה התקבלו יותר מ־30 תלונות על מכשירים מתוצרת LG. עיקרן בפרט שרוב הצרכנים כלל לא מודעים אליו - ייבוא מקביל. 

תקלות החומרה הוכרו על ידי יצרנית הסלולר הקוריאנית, ורבים מהנפגעים ציינו שהיבואנית הרשמית טיפלה בתקלתם ביעילות והחליפה את המכשיר בעת הצורך או חלקים בתוכו - ללא כל עלות. קבוצת פייסבוק שהוקמה לאחרונה מציגה תמונה אחרת, שלפיה היבואנית הרשמית, חברת רונלייט דיגיטל, מעניקה שירות מהיר רק לבאים בשערי המעבדה המרכזית בבני ברק, ובמקרים אחרים מוציאה את הטלפון למסע שנמשך לפעמים שבועות ארוכים, ללא מכשיר חלופי. במקרים מסוימים, דיווחו חלק מהלקוחות, כשהמכשיר חזר לידיהם - התקלה לא איחרה לשוב.

מגיע לכם פיצוי

ריבוי המכשירים הסלולריים מיצרניות שונות, שמגיעים לארץ בדרכים עקלקלות, מביא עימו מגוון רחב של תקלות ואינספור סיפורי אימה של לקוחות, שהשקיעו אלפי שקלים וברגע האמת נאלצו לגלות שהשקיעו במעצור דלת יקר, ושהאחריות שהובטחה להם היא פיקציה. אחרים גילו שהמכשיר שרכשו הוא מחודש, וזאת ללא כל הודעה על כך. הטעיה? תרמית? ללא ספק.

לא מדובר רק במכשירי LG, כמובן. עשרות חנויות ורשתות מוכרות כיום מכשירי סלולר במחירים מפתים מבלי ליידע את הצרכנים שמדובר בייבוא מקביל. לאחר הקנייה ממהרים בחלק מחנויות אלה להתנער מאחריות ולטרטר את הלקוח, ואף לגבות ממנו סכומים מיותרים.

מבדיקתנו עולה כי משרד התקשורת לא מקשה את הייבוא המקביל של מכשירים סלולריים, מה שמאפשר לעשרות בעלי עסקים להיות היבואנים בעצמם, וגם לנו - וכך מכשירים רבים עושים את דרכם מחו"ל לישראל, יותר בזול - אבל ללא כיסוי אחריות מקומי מספיק. "אין דין שונה למוצרים שיובאו בייבוא מקביל. עם זאת, במועצה מתקבלות תלונות רבות נגד משווקים וחנויות פרטיות שמוכרים מכשירי סלולר מבלי לצרף תעודת אחריות כנדרש על פי התקנות", מציינת עו"ד אביטל פריזמנט־בוטון, היועצת המשפטית במועצה הישראלית לצרכנות.

מה אפשר לעשות? "חובה למסור לצרכן תעודת אחריות ברכישת מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, לרבות מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים שמחירם גבוה מ־150 שקלים", היא מסבירה, "החוק חל על עוסקים שמקום מושבם בישראל ולא יחול על רכישה באתרים מחו"ל, אולם במקרים כאלה כן יחולו תנאי האחריות של היצרן בחו"ל".

האחריות על פי הדין היא לשנה ותחילתה מיום הרכישה. לדבריה, כל יצרן או יבואן חייבים לצרף למכשיר תעודת אחריות בעברית. "בית עסק שמוכר לצרכן מכשיר, חייב למסור לו תעודת אחריות מהיצרן או מהיבואן במועד מסירת המוצר ולציין בתעודה את פרטי בית העסק ואת תאריך הרכישה. בית העסק חייב לאפשר לצרכן לעיין בתעודת האחריות עוד לפני שהצרכן ביצע את הרכישה", מדגישה עו"ד פריזמנט־בוטון.

לעיתים, במקרה של תקלה במהלך השנה הראשונה, הצרכן מגלה לראשונה שהמכשיר שברשותו אינו מכשיר מקורי או חדש. מכאן החשש שהצרכן שילם מחיר מלא עבור מוצר מחודש מבלי שפרט מהותי זה נמסר לו במעמד הרכישה. "הדבר מעלה חשש להטעיה חמורה, ולצרכן עומדת הזכות לדרוש את ביטול העיסקה והשבה מלאה תוך זמן סביר מהמועד שבו נודע לו כי הוטעה", היא אומרת, "כמו כן, לנוכח סירוב החברה לתקן את המכשיר, קמה לצרכן עילת פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 10,000 שקלים". חשוב לדעת.

תגובות

מ־LG ישראל ומרונלייט דיגיטל נמסר כי היא מפעילה 16 מרכזי שירות ומאות נקודות מכירה ברחבי הארץ ומעניקה אחריות לשנתיים למוצרי הדגל שלה. "מכשירי המובייל שנמכרים בייבוא רשמי מסומנים באמצעות תו ייבוא רשמי", אומרים בחברה ומדגישים כי הלוגו שלה מוטבע אף הוא על האריזה.

בהתייחס לנושא השירות, מסרה החברה: "LG ישראל ורונלייט דיגיטל רואות את נושא השירות כערך עליון ופועלות לשם הענקת שירות מהיר ויעיל. לשם כך, רק לאחרונה החלה רונלייט להפעיל שירות טכנאי עד הבית".

בעניין מכשיר ה־G4, "חברת LG מודעת לכך שבחלק ממכשירי G4 הופיעה בעיית אתחול. אנו מחויבים לסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות המוצרים ושל מתן שירות ללקוחותינו ומתנצלים על אי הנוחות שנגרמה לחלק מהלקוחות". בחברה הדגישו כי הם מטפלים באחריות רק במכשירים שהם ייבאו, וכי מי שרכש את המכשיר מגורמים אחרים צריך ליצור קשר עם בית העסק שממנו רכש אותו. "רונלייט מעניקה אחריות יצרן למי שרכש בייבוא רשמי, אולם לקוח שרכש מכשיר בייבוא מקביל ומעוניין בכל זאת לקבל שירות ותיקון באמצעות רונלייט, יוכל לעשות זאת תמורת תשלום", נמסר.

ממשרד התקשורת נמסר: "כל יבואן (רשמי ומקביל) המעוניין לייבא מכשירים סלולריים, חייב בקבלת אישור מתאים ממשרד התקשורת - והחוק מחייב אותם באופן זהה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר