"אחוזים גבוהים של אוטיזם באזורים שרוססו מהאוויר"

ממצאים ראשונים של מחקר הנערך בימים אלו מצביע על עליה בילודת תינוקות הסובלים מאוטיזם באזורים שרוססו נגד יתושים על ידי מטוסי ריסוס • אזהרה: "אין עדיין ממצאים סופיים, יש להישאר בבתים בעונת הדגירה"

ריסוס אפקטיבי נגד יתושים דרוש למיגור נגיף הזיקה // צילום: gettyimages // ריסוס אפקטיבי נגד יתושים דרוש למיגור נגיף הזיקה // צילום: gettyimages

מחקר חדש מצא קשר בין ריסוס נגד יתושים לעלייה באחוזי לידת תינוקות שאובחנו בספקטרום האוטיסטי ובעיות התפתחותיות, כך על פי מחקר שפורסם באתר החדשות של ה"טיים".

הממצאים החדשים של המחקר הוצגו בכנס של האקדמיה לרפואת ילדים 2016, והוצגו אחרי שחוקרים הצליבו בין מספר ילודת פעוטות שהתגלו כאוטיסטים או עם בעיות התפתחותיות, לבין ריסוסים לקטילת יתושים שבוצעו במדינת ניו יורק על ידי מטוסי ריסוס. מנגד, בדקו את אחוז ילודת התינוקות האוטיסטים בהם לא התבצע ריסוס נגד יתושים מהאוויר, תוך שהם מתחשבים בגורמים נוספים כגון מוצא ואיכות החיים באזורים הללו. 

חשד לרצח ישראלי בהונגריה

ריסוס מהאוויר מגביר את הסיכויים להופעת בעיות התפתחויות בילדים שנולדו וגדלו באותם אזורים // צילום: דודו גרינשפן

החוקרים מצאו כי אחוז הילדים האוטיסטים שנולדו וגדלו באזורים בהם התבצעה ריסוס מהאוויר לקראת עונת הדגירה של היתושים בקיץ גדול בכ-25 אחוזים לעומת שאר האזורים שהם ריסוס נגד יתושים התבצע באמצעים אחרים. "מחקרים קודמים כבר הצביעו על קשר בין אוטיזם לחומרי הדברה", אמר ד"ר סטיבן היקס, רופא מצוות המחקר בית הספר לרפואה של מכללת פיין סטייט, "הנתונים שלנו מצביעים על כך שדרך פיזור הריסוס יש תפקיד בעניין הזה. מחקרים מראים כי ישנם סוגי ריסוסים עם השפעה כזו או אחרת על המוליכים העצביים במוח האנושי, אך ההשפעה המדויקת עדיין נחקרת". 

 

"אין עדיין ממצאים חד משמעיים"

נכון להיום, המחקר מראה כי קיים קשר בין הדברים, אך עדיין לא נמצאה הוכחה חד משמעית כי ריסוס נגד יתושים לאוטיזם. כמו כן לא נמצא האם הילדים נחשפו לחומרי ההדברה שרוססו מהאוויר כעוברים או אחרי לידתם. בנוסף, הדברה מהאוויר היא כעת אחת הדרכים בהן מסתייעת ארה"ב על מנת למגר את נגיף הזיקה, ולפיכך מציינים החוקרים כי הממצאים עדיין לא ברורים מספיק על מנת לשנות את דרכי ההתמודדות עם היתושים: "מדינות וערים לא צריכות להפסיק לרסס על סמך המחקר הזה בלבד", אומר היקס, "המחקר הזה צריך להתבצע בעוד מספר אזורים במדינה שמשתמשים בשיטות ריסוס דומות". "בינתיים", אומר היקס ועד שנתונים ברורים יותר יגיעו לידיו, "הרשויות צריכות לבקש מהתושבים להישאר בבתיהם, לכסות גינות ולכסות צעצועי ילדים במהלך עונת הדגירה של היתושים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר