רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים בפרט שימו לב, היום זה מתחיל: משטרת ישראל תאכוף את תקנות התעבורה החדשות והיא צפויה לקנוס רוכבי אופניים שיימצאו רוכבים על המדרכות.
מלבד קנס בגובה 250 שקלים, שיוטל על רוכבים שינהגו שלא במקומות המיועדים לכך - על שבילי האופניים או על הכביש בהיעדר שביל יעודי - יוטלו קנסות שינועו בין 100 ל־1,000 שקלים על עבירות תעבורה שונות, בדומה לנהגים רגילים. למשל, רוכבים הנוסעים ברמזור אדום או נגד התנועה או רוכבים שישתמשו בטלפון הסלולרי בזמן נסיעה יסתכנו בקנסות או בעונשים יצירתיים יותר לצעירים מתחת לגיל 16, דוגמת הוצאת האוויר מהגלגלים או החרמת הסוללה.
בתל אביב מתכוננים משתמשי הכביש והמדרכה למה שמרגיש כמו שינוי מהותי ברחובות. הדעות לגביו שונות מן הקצה אל הקצה. "רוכבי האופניים על המדרכות הם מסוכנים ביותר", אומרת שושנה ששון (86), שהתמודדה לא פעם עם סכנת מפגש חזיתי ברוכב פזיז. "הילדים הצעירים עושים פוזה עם האופניים החשמליים, מנסים להראות כמה שהם גיבורים עם כל הדאווינים שלהם, ואני וחבריי שכבר פחות צעירים לא יודעים איך להגיב כשהם מתקרבים".
גם ורדה למפל (45) מרוצה מהאכיפה, אבל חוששת כי היא רק חלק מהפתרון הנדרש. "לצערנו, בעירנו גם שבילי האופניים לא עוצבו בצורה רצינית. כיצד ייתכן שכאשר אני יורדת מהאוטובוס בגן העיר, אני מוצאת את עצמי משתלבת במרכזו של שביל אופניים סואן?" היא שואלת.
"עוד בדיחה של העירייה"
רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים בפרט שימו לב, היום זה מתחיל: משטרת ישראל תאכוף את תקנות התעבורה החדשות והיא צפויה לקנוס רוכבי אופניים שיימצאו רוכבים על המדרכות.
מלבד קנס בגובה 250 שקלים, שיוטל על רוכבים שינהגו שלא במקומות המיועדים לכך - על שבילי האופניים או על הכביש בהיעדר שביל יעודי - יוטלו קנסות שינועו בין 100 ל־1,000 שקלים על עבירות תעבורה שונות, בדומה לנהגים רגילים. למשל, רוכבים הנוסעים ברמזור אדום או נגד התנועה או רוכבים שישתמשו בטלפון הסלולרי בזמן נסיעה יסתכנו בקנסות או בעונשים יצירתיים יותר לצעירים מתחת לגיל 16, דוגמת הוצאת האוויר מהגלגלים או החרמת הסוללה.
בתל אביב מתכוננים משתמשי הכביש והמדרכה למה שמרגיש כמו שינוי מהותי ברחובות. הדעות לגביו שונות מן הקצה אל הקצה. "רוכבי האופניים על המדרכות הם מסוכנים ביותר", אומרת שושנה ששון (86), שהתמודדה לא פעם עם סכנת מפגש חזיתי ברוכב פזיז. "הילדים הצעירים עושים פוזה עם האופניים החשמליים, מנסים להראות כמה שהם גיבורים עם כל הדאווינים שלהם, ואני וחבריי שכבר פחות צעירים לא יודעים איך להגיב כשהם מתקרבים".
גם ורדה למפל (45) מרוצה מהאכיפה, אבל חוששת כי היא רק חלק מהפתרון הנדרש. "לצערנו, בעירנו גם שבילי האופניים לא עוצבו בצורה רצינית. כיצד ייתכן שכאשר אני יורדת מהאוטובוס בגן העיר, אני מוצאת את עצמי משתלבת במרכזו של שביל אופניים סואן?" היא שואלת.
"מה עם התשתיות?"
על פי נתוני המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, מספר הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים זינק פי 30 בתוך שלוש שנים. ב־2015 נהרגו ארבעה בני אדם שהיו מעורבים בתאונות שכאלה, 483 פצועים אושפזו בבתי החולים. זאת, לעומת 16 נפגעים ב־2012. כמחצית מהולכי הרגל וכרבע מרוכבי האופניים שנפגעו אשתקד היו ילדים מתחת לגיל 13.
"האופניים החשמליים שינו לי את החיים, לא פחות", אומר ערן ראוכר (30) מתל אביב. לדבריו, "אני מאוד מקווה שהאכיפה תהיה במקרים שבהם רוכבים מסכנים את הולכי הרגל ואת עצמם, ולא הזדמנות נוספת לעירייה לחלוב כספים מהתושבים".
ראוכר מוסיף: "במקום להגביר אכיפה, יש לסלול יותר נתיבים לרכיבת אופניים ולאכוף את הפניות שלהם לרוכבים. העירייה והמדינה, במקום להילחם ברוכבי האופניים, צריכות לעודד את השימוש באופניים כפתרון תחבורה נוח, זמין, זול ונקי יותר".
גם יהונתן שוורץ (34), עולה חדש שחיי רוב חייו במונטריאול ובפאריס ומתנייד באופניים מאז ומעולם, שמח על הכיוון, אבל מודאג. "המחשבה להוריד את הרוכבים מהמדרכות היא נכונה, אך יוצרת בעיה חדשה. איך הנהג הישראלי יקבל זאת? הרי סבלנות היא לא הצד החזק שלנו כישראלים. כמו כן, חשוב להבין שתשתיות לרוכבי אופניים לא נבנות ביום אחד, אבל אנחנו צריכים לשמוח שזה הכיוון", אמר.
ומה קורה מעבר לים? תמיר שוהם (26), המתגורר בחרונינגן שבצפון הולנד, העיר שנבחרה תשע שנים ברציפות לעיר הכדאית ביותר לרוכבי אופניים בעולם, מספר כי "יש פה יותר זוגות אופניים מאנשים, ושבילי האופניים סלולים על שטח גדול יותר מאשר הכבישים. אוכפים פה את החוקים על המדרכות, אך לא תמצא מישהו שירכוב על המדרכה כי פשוט אין צורך. שבילי האופניים והדרכים רחבים מאוד ומגיעים לכל מקום".
גם דן אקרט (40), ישראלי תושב גרמניה, מספר כי "בברלין יש 620 ק"מ של שבילי אופניים". לדבריו, "כ־20 אחוזים מהתנועה בעיר מתבצעים על אופניים בצורה מסודרת להפליא, והאכיפה קשוחה מאוד".
אז עד שנחוש את הניחוח האירופי בדמות שבילים רחבים לרוכבים, מהיום הם נדרשים לאתגר חדש. עכשיו נותר רק לגלות כיצד תשנה האכיפה החדשה את המציאות התל־אביבית ואם תהפוך את הרחובות לבטוחים יותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו