סח ידוע כחג הבשמים, שבו משיקים מותגי הבישום ניחוחות חדשים. טווח המחירים רחב, ועל המדפים יחכו לצרכן בקבוקי בושם ב־90-40 ש' לצד בשמים במחיר של 700-100 ש'. מחירם של בושמי בוטיק ייחודיים יאמיר ל־2,300-900 ש'.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
מה עושה את ההבדל הקיצוני בין המחירים? ניחשתם נכון: המותג, העיצוב, היוקרה - ורק אחריהם הריח. "מחיר הבושם לא נקבע רק על פי עלות מרכיבי הריח שבו", מסבירה גליה תורן־חן, מומחית לבישום ויועצת אסטרטגית למותגי יופי. לדבריה, ממחקרי החלטות רכישה של בשמים עולה כי הריח מדורג רק במקום השלישי ולפניו נמצאים שם המותג - ואפילו העיצוב של הבקבוק.
"יש מי שקונה בושם כצורך ואז המחיר מהווה שיקול מרכזי, אבל רובנו קונים חוויה - ולכן נמשכים למותגי יוקרה", מוסיף איתי זמיר, מנכ"ל חטיבת הבישום באסתי לאודר ישראל. הקבוצה משווקת את המותג דונה קארן בטווח של 299-149 ש' ומנגד את המותג טום פורד שעלותו 1,250-400 ש'.

6. Fresh Moschino לאישה, מוסקינו, 199 ש'
7. זארה לאישה, זארה 59.90 ש'
8. Code PROFUMO לגבר, ג'ורג'יו ארמני, 667 ש'
9. Antonia Puredistance לאישה, פיור דיסטנס, 2,300 שקלים
10. Monsieur Le Prince לגבר, מרינה דה בורבון, 119 ש'
תורן־חן מסבירה כי "בשמים יוקרתיים נקראים בושמי בוטיק ונמכרים ברשתות ספציפיות ובחנויות לבושמי בוטיק. הם מיוצרים בסדרות קטנות ומצומצמות ולא במפעל המוני, ומכילים יותר רכיבים טבעיים וחומרי גלם יקרים שיצרני ההמונים לא מרשים לעצמם לגעת בהם". לדבריה, אם בבושם ממוצע המחיר עבור תמצית ריח יכול לנוע בין 40 ל־70 יורו לקילו, בבושמי בוטיק המחיר מזנק גם ל־130 יורו לקילו. "את הניחוחות רוקחים אמני בישום בינלאומיים שהם טאלנטים בתחומם ועולים כסף".
מבצע או הצגה?
ואם כבר הזכרנו כסף, ועוד במדור הצרכנות, בואו ניגש לנתונים.
על פי רשת אפריל, לקראת פסח גדלות מכירות הבשמים בכ־50% ורשתות רבות מציעות הנחות ומבצעים לצרכנים. במלחמה הריחנית על הלקוחות יש לפעמים פצועים, בדמות רשתות שמוכרות בשמים במחירי הפסד. אז מה הן מרוויחות מזה? אותנו, כמובן. "המבצעים הללו בעצם מכניסים את הצרכנים לחנויות, ומי מסיים את הקנייה בבושם אחד?" שואלת תורן־חן.
יש מי שיוצא נגד השיטה. "המבצעים שמציגות רשתות השיווק והפארם אינם אמיתיים. כל המבצעים הם לא באמת הנחה כמו שמצוין, אלא מקסימום הנחה של 5% מהמחיר שהיה לפני יומיים", אומר ארז חלבי, מנכ"ל אפריל. ברשת נוקטים כיום גישה שונה ומציעים מחיר אחיד בכל השנה.
עם זאת, הצרכן שאוהב הנחות מוכיח שהאסטרטגיה הזו לא ממש עובדת מול הרשתות שמציעות הנחות ומבצעים. לראיה, באפריל ציינו כי חל גידול במכירות, אך סירבו להעביר נתונים מספריים שמאששים את המידע.
מחירי הבשמים לנשים ולגברים לא זהים. "בבושמי נשים יהיו לרוב מייצבים ומרכיבי ריח רבים ומרוכזים שיבטיחו ניחוח דומיננטי יותר, לעומת בושמי הגברים שכוללים פחות רכיבי ריח", מסביר זמיר. בקטגוריית הנשים נגלה את האו־דה־פרפיום והגברים יצטיידו באו־דה־טואלט. "האו־דה־פרפיום מרוכז יותר ומכיל יותר מ־15% תמצית ריח לעומת האו־דה־טואלט שמכיל כ־8% תמצית בלבד, ולכן לרוב בושמי נשים יקרים יותר", מעדכנת תורן־חן.
לגבר, לאישה, ובכל מחיר - אספנו כמה אפשרויות לבשמים עבורכם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו