משפחה חובבת בילויים

גלישת גלים עם ההורים, בנייה בלגו עם הילדים וסקי בהרכב מורחב: הכירו את המשפחות שהתאחדו סביב תחביב משותף • בדקנו מי סחף את בני הבית ברעיון - וכמה זה עלה

אוסף לגו עצום מילדות. משפחת באיו // צילום יהושע יוסף // אוסף לגו עצום מילדות. משפחת באיו

את שעות הפנאי מנצלים רבים לפעילות אהובה. יש מי שהולך למכון הכושר, לומד שפות זרות, מטפח את הגינה או רוכב על אופניים בפארק. ריקודי עם, בישול ודיג גם הם תחביבים פופולריים במיוחד. בעוד יש מי שמדביק חבר בחיידק התחביבי, משפחות רבות מאמצות לחיקן את פעילות הפנאי יחדיו. בין שמדובר בתחביב אקסטרים כמו צלילה, סקי או גלישה ובין שבבישול, ביוגה או ברכיבה על סוסים, אין ספק שהעובדה שמדובר בזמן איכות עם המשפחה תורמת לקשר המשפחתי רבות.

אימוץ תחביב כרוך בהוצאות כלכליות. הסכומים משתנים בהתאם לצורכי התחביב ויכולים להיות מאוד משמעותיים. יהיו כאלה שההוצאה החודשית שלהם תסתכם ב־300-100 שקלים, אך תחביבים שכוללים ציוד או ביגוד יעלו 3,000-1,000 שקלים ויותר. 

אם לא התחלתם לנהל עדיין תקציב תחביבים מסודר, רצוי לנהל רשימה ולהחליט כמה תשקיעו מדי חודש. אפשר גם לשתף את הילדים בניהול תקציב התחביב.

שלוש משפחות הכניסו אותנו לעולם הפנאי שלהן: הכרנו משפחה חובבת קוביות לגו, משפחה שמבלה במדרונות השלג בעונת הסקי באירופה ומשפחה שלא מפספסת גלים בים. הן שיתפו אותנו באהבה המשותפת לתחביב - ובהוצאות הכרוכות בו. 

משפחת באיו: לגו

זה נשמע כמו תחביב זול, בעיקר בהשוואה לאלה שיבואו אחריו בכתבה, אבל אם חשבתם שעלותו שולית - אל תבנו על זה. משפחת באיו מנס ציונה חובבת לגו, בעוד גם ההורים אוסו (אוסנת) וגלעד וגם הילדים גיא ונועה נהנים מהרכבת הקוביות. "גיא בונה בלגו מגיל שלוש", אומרת אוסו באיו, "לי ולגלעד יש אוסף לגו עצום מילדות וגם דגמים חדשים שהילדים קיבלו לאורך השנים". 

להערכתה, המשפחה משקיעה 200-100 שקלים בחודש על התחביב. "גיא מוציא את רוב דמי הכיס שלו על לגו. הוא למד לחסוך במשך חודשים ארוכים כדי לקנות דגמים שהוא רוצה. עכשיו הוא חוסך לערכה החדשה מהסרט 'NEX O' (מחירה 650 ש'; י"מ). ביום ההולדת האחרון גיא קיבל במתנה ערכת לגו מסידרת 'Star Wars - הכוח מתעורר', וגם את כל ערכות city, שנחשבת להכי פופולרית". 

כחלק מהחינוך הפיננסי יש דברים שהם לא קונים. "בדרך כלל קונים חבילות עד סכום של 250 שקלים. דגם שאנחנו חולמים עליו אבל עדיין לא קנינו הוא לגו מיינדסטורם EV3 31313, בגלל המחיר, ומחכים להזדמנות שתהיה כי יום אחד נקנה אותו".

משפחת קליין: גלישת גלים

ד"ר דב קליין נחשב למנתח הפלסטי של הסלבריטאיות, אבל בשעות הפנאי הוא מקפיד לנצל את הזמן לתחביב גלישת הגלים. דב אינו לבד. איתו מגיעים לחוף אשתו, ד"ר צ'ינסיה קליין, ושני ילדיהם, יונתן ודניאל. "התחלתי לגלוש בחופי תל אביב כשהייתי נער, ובהמשך הצטרפו ילדיי, שהעלו הילוך, השתתפו בתחרויות ארציות וזכו במדליות. יונתן זכה לפני כמה חודשים בתואר אלוף אסיה בגלישת גלים", אומר דב.

התחיל לגלוש כשהיה נער, ואחר כך הצטרפו הילדים. משפחת קליין // צילום: יח"צ

מרבית ההוצאות הן על ביגוד וציוד. "בחודש ממוצע אנחנו מוציאים 3,000-1,500 שקלים לאדם על ביגוד והנעלה מתאימים לגלישה. לכל אחד מאיתנו גלשן שעולה כ־10,000 שקלים וכל אחד קונה במהלך השנה גלשן אחד", הוא מספר, "את רוב הזמן אנו מעבירים בין גלי הים בישראל ולעיתים טסה המשפחה לחופשה במלדיביים ובאוסטרליה, אז ההוצאה מגיעה לאלפי שקלים על מלון וטיסות".  

משפחת חמו: סקי

יש גם מי שמוכן ויכול להשקיע הרבה יותר. כך, למשל, חובבי סקי יוציאו 30-15 אלף שקלים על חופשת סקי משפחתית בעונה. אם בעבר היה סקי פעילות לחובבי אקסטרים בלבד, כיום אפשר לראות משפחות רבות גולשות במדרונות המושלגים עם ילדיהן.

"מדובר בפעילות מהנה לילדים ולנו", אומרת מירית חמו, שחולקת את התחביב עם בני משפחתה - בן זוגה ערן והילדים נועה, מאי ויהונתן. "ספורט היה תמיד חלק מחיינו", אומרת מירית, "ערן הדביק אותנו באקסטרים. בצעירותו עשה סקי מים וסנובורד, ועתה נועה גולשת מגיל 6 ומאי מגיל 7". 

"נדבקנו באקסטרים". משפחת חמו // צילום: מירית חמו

חופשה משפחתית בקלאב מד באירופה עולה 6,500-5,200 שקלים לאדם. גם ההוצאות על ציוד הן גדולות. "נועה נוסעת בפסח לסקימאמה, שזה מחנה קיץ לילדים. קניתי לה מעיל, מכנסיים וביגוד תרמי שעלו 2,000 שקלים. בעונה הבאה נקנה ביגוד חדש כי הבגדים יהיו קטנים. ערן קונה ציוד משוכלל וביגוד על פי האופנה". 

בחודשי החורף ההוצאה על התחביב גדלה בשל החופשות שאליהן יוצאים בני המשפחה יחד ובנפרד, בכל פעם באתר אחר. הבנות ייסעו השנה לסקימאמה לבדן, והן לא היחידות. "בשנת 2015 יצאו 240 חניכים לחופשת סקי, ובהם 180 חניכים בחנוכה וכ־60 בפסח הקרוב", אומר אבישי נכון, מנכ"ל "קאמפ קימאמה", "סקימאמה מתקיים בחודשים ינואר ומארס על פי חופשות בתי הספר של הילדים בחנוכה ובפסח. עלות ממוצעת למשפחה שמוציאה ילדים לסקימאמה היא 15 אלף שקלים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר