קטנה, אבל לפניך

יותר מעשרה דגמים חדשים של מכוניות מיני מוצעים לצרכן הישראלי - בפחות ממחצית מחירה של מכונית משפחתית • אספנו את הטיפים החשובים למי ששוקל להתחדש - ובקטן • מה מרוויחים, ועל מה מוותרים?

דאצ'ה סנדרו, 55,000 ש' // צילום: נועם עופרן // דאצ'ה סנדרו, 55,000 ש' // צילום: נועם עופרן

עיזבו אתכם מכסף: מכוניות קטנות הן פשוט בחירה נכונה להמון אנשים. במדינה לא גדולה, שרוב האנשים בה נוסעים באופן שוטף מעט ולבד - מכונית קטנה היא הפתרון הנכון. ועוד לא דיברנו על חניה. 

אבל הרי אי אפשר בלי כסף, אז נחזור אליו: מדובר בפחות מ־60 אלף שקלים - קצת מתחת למחצית ממחירה של מכונית משפחתית - כשגם ההוצאות, מדלק ועד ביטוח, נמוכות בהרבה ומגיעות לפער של אלפי שקלים בשנה. כמו כן, ירידת הערך של המכוניות הזולות הללו, בשקלים ובאופן יחסי, היא נמוכה והסחירות בהן טובה. במחיר המדובר, יש למכונית קטנה וחדשה עוד יתרון ענק על אחותה הגדולה־אך־המשומשת: אחריות מלאה, ששווה כסף וביטחון. 

מחירן הנמוך של המכוניות הקטנות בישראל מבוסס על "מיסוי ירוק", תמריץ לרכישת מכוניות מזהמות פחות. המיסוי המדובר נחנך לפני כמה שנים. תחילתו בסוזוקי אלטו שהביאה את בשורת ה־60 אלף שקלים, וסיומו (בינתיים) בקיה פיקנטו, שהיתה למכונית הנמכרת בישראל בשנת 2015. עוד קודם לכן החלו יצרנים רבים להרחיב את היצע דגמי המיני וכך נוצר מבחר נאה למדי. כיום יש בישראל כעשרה דגמי מיני, שמחירם נע בין 53,500 ל־65,000 שקלים. 

סקודה סיטיגו, 60,000 ש' // צילום: גיא רוטקופ

שברולט ספארק, 61,000 ש' // צילום: בני דוטש

 

יונדאי i10, שישים אלף שקלים // צילום: תומר פדר

פיאט פנדה, 60,000 ש' // צילום: תומר פדר

סיטרואן C1, 55,000 ש' // צילום: תומר פדר

 

השילוב בין השימוש למחיר עושה את המכונית הקטנה ל"קנייה הנכונה" בעולם הרכב, אבל דברים טובים לא באים בחינם והבעלות עליה דורשת תשלום. קבלו כמה פרמטרים שכדאי לבדוק לפני שקונים.

מרחב ונוסעים: בגלל המימדים, חשוב מאוד לבדוק את מבנה הפנים; בייחוד את המרווח בין ברך ימין של הנהג לקונסולה המרכזית, ואת מרווחי הברכיים והראש מאחור. חשוב שיהיה מקום סביר לשני מבוגרים ומבנה מושב נסבל לנסיעה של שעה לפחות.  

אבזור ושימושיות: האבזור הוא "מנפגעי התמחור" הראשונים. בכל זאת, יש שמציעים יותר, כולל מולטימדיה סבירה ואבזור נוחות משופר. זה "בסדר" שהחומרים יהיו בסיסיים למגע, ולא בסדר שההרכבה והגימור יהיו נחותים ויכללו חלקים זזים ומרעישים, או רווחים גדולים ולא שווים בין משטחים או קצוות חדים.  

מטען ויעילות: תא המטען לרוב סמלי, אך יש כאלה שהם יותר גדולים, יעילים, ונוחים להטענה ולשימוש מאחרים. אם יש לכם ציוד קבוע, למשל עגלת ילדים, צריך לבדוק אם הוא מתאים. המושבים האחוריים לרוב מתקפלים, ויש לבדוק קלות התפעול ואת סוג המשטח שנוצר לאחר הקיפול. 

 

זהירות, זעזועים

מנוע וביצועים: נפח צנוע ונתונים בסיסיים הם חלק מהעיסקה. טוב לחיסכון, אבל פחות לעקיפה מיידית או לנסיעה הררית. רוב המנועים נשמעים "עסוקים", מה שעלול לעייף בנסיעה ארוכה. שימו לב גם שכמעט כל תיבות ההילוכים בדגמים המדוברים הן ידניות.  

מתלים ונוחות: מכוניות קטנות הן מאותגרות נוחות. בסיס הגלגלים (המרחק בין הציר הקדמי לאחורי) קצר ומסתדר פחות טוב עם שיבושים בכביש, ובולמי הזעזועים, מטבע המחיר, לא נוחלים הצלחות כבירות. ובכל זאת, יש גרועים פחות. בדיקה שיטתית מומלצת: לבדוק כל רכב מועמד לקנייה באותו קטע כביש פגום.

בידוד ורעשים: מול מנוע עסוק ובולמים רועשים - בידוד הרעשים לא מתעלה. גם כאן יש טובים יותר בבידוד, הכוללים גם את הרעש הנוצר מהכביש או מהרוח. 

כושר וטווח: מכוניות מיני הן פתרון מצוין לתנועה בעיר. תוואי הררי או ארוך על בסיס קבוע הוא קצת יותר מדי. במצב כזה כדאי לשקול להוסיף עוד 10,000 שקלים לדגמים עם כושר טוב משמעותית.  

מערכות בטיחות: מעבר לאבזור הבטיחות המקובל (6 כריות, מערכת בלימה ESP), יש דגמים המציעים מערכות עכשוויות למניעת תאונות, כמו זו של מוביל־איי. בסבב ההתרשמות יש להעניק לדגמים כאלה נקודות בונוס. 

מבחני בטיחות: חלק ניכר מהדגמים עוברים מבחני ריסוק של Euro NCAP. מבחני ריסוק שנערכו לפני 2009 אינם שווים הרבה, אך המבחנים מאז ועד 2015 סבירים. בידקו תוצאות מבחן מעודכן, זה חשוב לכל השוואה.

 

לשדרג לסופר

דגמי הסופר־מיני מציעים רכבים מרווחים יותר עם מנועים חזקים יותר. המבחר קטן יחסית ומסתכם בשני דגמים המשווקים כיום בישראל. "דאצ'יה סנדרו" מגיע אלינו מרומניה. המותג הוא בבעלות רנו והרכב מבוסס על הקליאו מלפני עשור. הרכב השני הוא "MG3", רכב סיני של יצרן שרכש את שם המותג הבריטי. 

במבחן ההצלחה רומניה מנצחת לפי שעה את סין. לסנדרו ציון בטיחות סביר של 4 כוכבים שקיבל ב־2013. ל־MG3 ציון נמוך של 3 כוכבים בלבד, שניתן לו ב־2014.

עד שנגלה אם מדובר בתחילתה של מגמה או בטרנד חולף - תוכלו לקבל בעצמכם החלטה נכונה תוך שקילת היתרונות והחסרונות. 

 

מיני־השוואה: דאצ'יה סנדרו VS. אם.ג'י 3

דאצ'יה סנדרו

ארץ ייצור: רומניה

גובה: 1.52 מ'

צריכת דלק: 17.2 ק"מ לליטר

מהירות מקסימלית: 162 קמ"ש

ציון בטיחות: 4 כוכבים (שנת 2013)

מחיר: החל מ־54,990 ש'

MG3

ארץ ייצור: סין

גובה: 1.51 מ'

צריכת דלק: 14.9 ק"מ לליטר

מהירות מקסימלית: 180 קמ"ש

ציון בטיחות: 3 כוכבים (שנת 2014)

מחיר: החל מ־59,900 ש'

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר