הבשר שנתפס במשאית // צילום: דוברות המשטרה // הבשר שנתפס במשאית

כאב בטן: נתפס גם בשר גמלים וחמורים

12 טונות בשר, שמקורו ברשות הפלשתינית, נתפס בכפר קנא • בנוסף: בשר בהכשר מוסלמי, שיובא עבור הפלשתינים, הוברח לארץ • תאריכי תוקף ותעודות הכשר זויפו • התוצאה: בשר לא ראוי למאכל אדם הגיע למסעדות פאר • המסעדות: "הוטעינו, אין לנו דרך לבדוק את האישורים"

הידיעה הבאה בוודאי תעשה לכם כאב בטן: בפעילות של שוטרי משטרת ישראל, בשיתוף פקחי הפיקוח החקלאי במשרד הבריאות ובהמשך למידע מודיעיני אמין ומוצק, פשטו הבוקר (שלישי) הכוחות על מפעל מקומי לייצור בשר בכפר קנא והחרימו כ-12 טונות של בשר פסול למאכל אדם שמקורו לפי החשד ברשות הפלשתינית ונשחט מבעלי חיים שונים כגון גמלים, סוסים ואף חמורים.

בעל המפעל עוכב לחקירה וטען כי הבשר נרכש לצורך עיבוד במפעל ושיווקו לצרכנים - בהם רשתות שיווק, איטליזים, מסעדות ועוד. 

בנוסף, דוברות המשטרה (מחוז ש"י) מסרה כי במהלך טיפול באירוע תעבורתי של ניידת סיור במחסום מצוקי דרגות, הגיעה משאית בעלת לוחית רישוי ישראלית לבדיקה של חיילי המחסום. במהלך הבדיקה עלה חשד לדופן כפולה בארגז המשאית, ושוטר הסיור החל בבדיקת המשאית ואיתר את הדופן הכפולה המכילה בתוכה טון וחצי בשר, המוסלקים ללא תנאי שינוע הבשר כחוק, שיועדו להברחה משטחי הרש'ות הפלשתינית לתוך ישראל. 

הדופן הכפולה נמצאה לאחר בדיקה מעמיקה של השוטר תוך פירוק ברגים וקורות תומכים מתוך המשאית. מתחקור ראשוני של נהג המשאית, הוא הודה כי העמיס את הבשר ברמאללה וכוונתו היתה להגיע לירושלים. החקירה ממשיכה ויחידת פיצו"ח של משרד החקלאות בדרכה למחסום להמשך טיפול.

הבשר שנתפס במשאית // צילומים: דוברות המשטרה

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

הפשיטה והתפיסה הבוקר התקיימו בהמשך לידיעה שפורסמה אתמול שלפיה בשר מוברח, פג תוקף, שהוחזק בתנאים לא ראויים ונשא תעודת כשרות מזויפת - עשה את דרכו אל הצלחות של רבים מאיתנו. הבשר שהגיע משטחי הרשות הפלשתינית הגיע לבסוף למסעדות יוקרה, למעדניות ולאטליזים ברחבי הארץ. 

את הגילוי הזה סיפקה לנו אתמול היחידה המרכזית של מחוז ש"י, בשיתוף יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות, רשות המסים ומשרד הבריאות. בתום חקירה סמויה נחשפה רשת של מבריחי בשר דרום־אמריקני מהרשות לשטחי ישראל. החשודים נעצרו.

על פי החשד, היבואן קנה בדרום אמריקה בשר שהוכשר על פי ההלכה המוסלמית ויועד לרשות הפלשתינית. הבשר נכנס לישראל דרך נמל חיפה, ומשם הועבר הבשר, לעיתים לאחר ששהה חודשים בנמל, אל מחסן בכפר א־ראם. אז, נארז מחדש ונשלח בצורה לא חוקית לאזור התעשייה עטרות שליד ירושלים. כך, היטלטל הבשר במשאיות בעלות דפנות כפולות ובשיטות הסלקה נוספות דרך מחסומים שונים, בתת־ תנאים אשר מנוגדים להנחיות משרד הבריאות ותוך סיכון שלום הציבור. 

מסעדת דיקסי // צילום: יהושע יוסף

לאחר שהסחורה הגיעה לחנות בעטרות, הבשר הופשר, נחתך ונארז מחדש, תוך זיוף חותמות הכשרות, תאריכי התפוגה והאישורים הווטרינריים. משם הדרך לעשרות נקודות קצה בארץ היתה קצרה, כשאנשי מכירות יהודים הכשירו את השרץ.

50 טונות בשר נתפסו

בחיפושים במחסנים בא־ראם ובעטרות נתפסו כ־30 טונות בשר, עשרות אלפי שקלים במזומן וכלי רכב ששימשו לביצוע ההברחות. בפשיטות של החוקרים על מסעדות, אטליזים ומפעלים לעיבוד בשר שרכשו את הבשר המוברח, הוחרמו כ־20 טונות. 

במשטרה אומרים כי צפויים מעצרים נוספים וכן צפויים להיחקר בפרשה הזו עשרות מהלקוחות שרכשו את הבשר המוברח, שיישאלו בין השאר על המחירים הנמוכים מאוד של הבשר שקנו מהרשת.

כאמור, תשעה מחברי הרשת נעצרו שלשום בלילה והובאו לחקירה במחלק התשאול של היחידה המרכזית במחוז ש"י. בחשודים שנעצרו - ערבי ישראלי, תושב שועפט, החשוד כמי שעמד בראש הרשת; וטרינר ישראלי, תושב ירושלים, אשר על פי החשד נתן את החותמות על הבשר הלא ראוי למאכל; ופלשתיני אשר עמד בראש החברה שייבאה את הבשר מדרום אמריקה לישראל. 

"למה מכפישים אותנו?"

אתמול נחשפה רשימה חלקית בלבד של המסעדות אשר רכשו את הבשר המוברח, ובהן רשת ההמבורגרים מוזס ברמת החייל, מסעדת הבשרים הפופולרית דיקסי בת"א, שתי מסעדות קימל בגלבוע ובת"א - והרשימה עוד ארוכה.

השפים ובעלי המסעדות הרגישו מרומים וכעסו אתמול על הדיווחים בנושא. מי שזעם במיוחד על הדיווח ותקף את משרד החקלאות והמשטרה הוא חיים כהן, הבעלים של מסעדת דיקסי. 

צפרה  //  צילום: יהושע יוסף

"אני קונה כ־6 טון בשר בחודש. כל שני וחמישי פונה ספק חדש ומנסה למכור לנו סחורה. בינואר היה ספק שהציע לנו בשר, הציג תעודות, רישיון ואישורים של המחלקה הווטרינרית - ועל פניו הכל נראה טוב. עשינו הזמנה קטנה, הצוות במטבח בדק את המוצר וראה שהוא לא מספיק איכותי. הודענו לו שאנחנו לא נעבוד איתו בגלל איכות הבשר - והבשר לא עבר את הצוות ולא הגיע אל שולחן הסועדים", סיפר כהן.

כהן הדגיש כי "כשספק מגיש מוצר עם אישורים, לי אין דרך לבדוק אותם. משרד החקלאות והמשטרה צריכים להגביר את האכיפה בעניין, הם צריכים להגן עלי ולא לתת למבריחים יכולת לפעול. אני כועס שהם מייצרים כותרות ומאשימים את המסעדנים כמשתפי פעולה. אי אפשר להכפיש ככה מסעדות ומסעדנים".

"נפלנו קורבן להונאה"

ממסעדת קימל נמסר כי "גם אנחנו, כמו מסעדות אחרות - נפלנו קורבן להונאה ולזיוף של סחורה שהוצגה כסחורה מבוקרת ואנו מקווים שהרשויות ינקטו יד קשה כנגד העומדים מאחורי ההונאה".

אבי קונפורטי, שף והבעלים של צפרה וטופולופומפו בת"א וזוזוברה בהרצליה, הכחיש את הדיווחים לגבי חלקם של עסקיו במבצע לתפיסת הבשר. "לא נתבצעה כל תפיסת בשר במסעדות. הבשר נרכש מספקי בשר המציגים את כל האישורים הנדרשים לאחר שהוא עובר בדיקה וטרינרית ומקבל חותמת מהווטרינר הראשי של ת"א. כמו כן, במסעדות שלנו יש ביקורת פנימית הדוקה על טיב הבשר. דבר קיומה של החקירה נודע לנו מהתקשורת, והספקים הקבועים שאיתם אנו עובדים בשוטף אינם קשורים לפרשה", אמר.

זוזוברה

מרשת מוזס נמסר כי "הרשת עובדת במשך שנים עם ספק איכותי מוביל בתחום. בינואר האחרון התקבלה פנייה מספק בירושלים בבקשה לבחון את חומרי הגלם שלו, ולאחר בדיקה קצרה נקודתית בסניף אחד - הוחלט שלא לעבוד עימו".

עד לשעת כתיבת שורות אלו התקבלה תגובתה של מסעדת הסינית האדומה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו