ליל חניה

יצאתם לחופשה, הגעתם למלון - ופתאום גיליתם שגם על החניה צריך לשלם, והרבה • למה גובים מאיתנו עשרות שקלים ליום על כך ואילו פתרונות, אם בכלל, יש לתופעה המרגיזה? • יצאנו לבדוק

הרודס ים המלח // צילום: דודו גרינשפן // הרודס ים המלח

ישראלים ותיירים רבים בוחרים לנפוש בבתי מלון בערים ובמקומות הפופולריים בישראל דוגמת אילת, ירושלים, תל אביב וים המלח.

נוסף על עלות בתי המלון בישראל, היקרים יחסית, במלונות רבים נאלצים האורחים לשלם עשרות שקלים ביום גם על החניון. אמנם בחלק מהמלונות החניונים הם בבעלות פרטית (ובכל זאת היינו מצפים להסדר עם המלון), אולם יש בתי מלון שאין להם חניה כלל והם לא מסייעים לאורחיהם בפתרון הבעיה. למען ההגינות, חשוב לציין שגם בחו"ל, בעיקר במקומות שבהם יש מצוקת חניה, הלקוחות משלמים עלות נוספת. 

בים המלח ובאילת, למשל, מאפשרים חלק מבתי המלון חניה בחינם, אך זו מוגבלת. בתקופות העומס, למשל בחגים או בסופי השבוע, כשיש במלון ביקוש גדול ואורחים רבים מגיעים בכלי הרכב שלהם, הם נאלצים לחנות ב"כחול לבן" מחוץ למלון ולשלם סכום גבוה, היות שמדובר בתשלום לפי שעה וצריך להכפיל זאת במספר הימים.

מבדיקה שערכנו עולה כי בתי מלון רבים, בעיקר במרכז הארץ, גובים עבור החניון סכום שנע בין 30 ל־150 שקלים ליום, בעוד התעריפים משתנים בהתאם לימי חול ולסופי השבוע. מנגד, יש בתי מלון במרכז שמציעים חניה בחינם (בדרך כלל על בסיס מקום פנוי), למשל מלון ווסט בתל אביב מרשת טמרס, מלון מלודי בתל אביב ומלון מרגוזה ביפו. גם במלונות דן באילת, בירושלים ובקיסריה החניה לאורחי המלון היא בחינם.

"צריך לזכור שבתי מלון הם עסק כלכלי והם יכולים להחליט אם הם נותנים את החניה כשירות הכלול במחיר או כשירות שעולה כסף", מסביר מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי. לדבריו, "חניון שעולה כסף בבתי מלון, בעיקר במקומות שיש בהם מצוקת חניה, הוא דבר מקובל בעולם. במלון בניו יורק משלמים עשרות דולרים ביום על חניה, אבל בניו ג'רזי החניה היא בחינם. זה הכל עניין של עלויות. הקרקע במרכז תל אביב יקרה יותר ויש לזה מחיר, כך שהחניה יכולה לעלות כמו תוספת של ארוחת ערב. היום, האורחים במלון מודעים לכך וזה נכנס למערכת השיקולים של איזה מלון לבחור".

 

קנס באמצע שום מקום

הלוי יודע לספר גם על בעיות ייחודיות לישראל העולות מנושא החניה: "אצלנו אין פתרונות תחבורתיים כמו שיש בעולם", הוא אומר, כמו כן, יש רשויות שעושות דין לעצמן כמו המועצה האזורית תמר, או עיריית אילת, שהתחילו לתת דו"חות חניה בימי שישי ושבת. באזורים לא מסומנים קיימת שם אפילו הטעיה, למשל במגרשי החניה החיצוניים של בתי המלון בים המלח. במגרשים הללו יש שפת מדרכה, והמלון מסמן אותה בעצמו באדום־לבן כסימן לכך שלא יחנו שם, ואת החניה במגרש מסמנים בכחול לבן. התייר התמים לא יודע שזה סימון של המלון ולא של הרשות המקומית, והוא נאלץ לשלם על החניה". 

הרודס, אילת // צילום: יהודה בן יתח

לדברי הלוי, "מועצת תמר מגיעה ל־4 מיליון שקלים מהכנסות חניה בשנה מהשטח המצומצם שלה, וזה מתווסף לעשרות מיליונים בשנה מהארנונה של בתי המלון. אנחנו חושבים שבמקומות שבהם אין ביקוש ואפשר לווסת את החניה, אין הצדקה לזה. המשמעות היא שזה מעמיס על יוקר המחיה בישראל, וכאמור גם תייר שמגיע לארץ לא מעלה על דעתו שבאמצע שום מקום יש גבייה על החניה מחוץ לבתי המלון, ואז הוא מקבל קנס. זו בעיה קשה ואנחנו חושבים שכמו שבתל אביב לא גובים בסוף השבוע, כך גם הם לא צריכים לגבות. נוסף על כך, פנינו לרשויות המקומיות ולמשרד התחבורה כדי למצוא פתרון בבתי מלון חדשים שמוקמים. הבעיה בבתי המלון הוותיקים היא שאין שם מספיק חניה, וכך גם לגבי אכסניות חדשות שנבנות כעת".

מעיריית אילת ומהמועצה האזורית תמר נמסר בתגובה כי "רשות החניה באילת ובמועצה האזורית תמר פועלת מכוח חוק עזר עירוני, שמטרתו לספק שירותי חניה טובים וזמינים לתושבים ולמבקרים. מטבע הדברים, ובהיות אילת ומועצת תמר אזורי תיירות שוקקי חיים הפעילים בכל ימות השנה, בדגש על סופי שבוע המתאפיינים בתפוסות גבוהות, נדרש מהן לפעול למען שמירה על הסדר והתנועה. כך זה נעשה כבר שנים ארוכות - וברשויות רבות". 

כמו כן, טוענים בעירייה ובמועצה כי "היועץ המשפטי לממשלה אמר בשעתו כי 'אכיפת חניה מוסדרת בשבתות באילת נובעת מאופייה התיירותי של העיר, שבסופי השבוע ובמועדים שוהים בה מספר רב של אנשים מאשר בימות חול. עובדה זו גורמת לקשיי תנועה וחניה חמורים, עד כדי מפגע תעבורתי הפוגע ברווחת השוהים בעיר בכלל ובתושביה בפרט. כאמור, עיריית אילת ומועצת תמר רואות באכיפת החוק בכל ימות השנה שירות חיוני לטובת הציבור, זאת לצד הסדרי חניה נאותים לאורחים, ובהם חניונים מוסדרים וכרטיסי חניה המוצעים בשפע במזנונים, בקבלה בבתי המלון, בעשרות רבות של מדחנים ובשירותי חניה סלולריים. עוד חשוב להדגיש כי תעריפי החניה באזורים אלו הם מהנמוכים בארץ, ועל כן תמוהה טענתו החוזרת ונשנית של מנכ"ל משרד התיירות, שכן העיר אילת והמועצה אזורית תמר, כמו עוד עשרות רשויות ברחבי הארץ, גובות תשלום חניה סמלי. עוד תמוהה אמירתו, שכן רק אחוז קטן מהתיירים מחו"ל עושים שימוש ברכב. כמו כן, מצער כי מנכ"ל משרד התיירות בוחר לתאר את אילת כ'אמצע שום מקום', אולם זה כפי הנראה מבטא היטב את יחסו לאילת כעיר התיירות המובילה בישראל, וחבל שכך".  

 

מסיטים את האש אל הזכיינים

גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, וראש מועצת תמר, דב ליטבינוף, הגיבו בכעס על דבריו של מנכ"ל משרד התיירות ואמרו כי "מהתייחסותו אנו למדים כי המנכ"ל כנראה פתר את כל אתגרי המשרד וכל מה שנותר לו כעת זה 'להידחף' לעניינים הפנימיים של הרשות המקומית ולהתעסק בעניינים לא לו". 

מהתאחדות המלונות בישראל נמסר כי "חלק מהחניונים בבתי המלון בישראל, בעיקר בערים מרכזיות, מופעלים על ידי זכיינים חיצוניים והמחירים נקבעים על ידי אותם זכיינים. לעומת זאת, ברוב בתי המלון באזורים כמו אילת, ים המלח וטבריה, החניה בחניוני בתי המלון היא ללא תשלום ועל בסיס מקום פנוי".

מרשת מלונות דן נמסר כי "ברוב מלונות דן ברחבי הארץ, למשל באילת, בירושלים ובקיסריה, החניה לאורחים היא בחינם. במלון דן אכדיה בהרצליה חלק מהחניה הוא בחינם וחלק אחר הוא בתשלום, ובמלונות הרשת במרכזי ערים כמו תל אביב וחיפה, כפי שנהוג במלונות עירוניים בחו"ל ובארץ, החניה לאורחי המלון היא בתשלום. יודגש כי לאורחי מלונות הרשת בתל אביב ובחיפה ניתנים מחירים מיוחדים ומופחתים עבור החניה במלון".

מרשת מלונות פתאל נמסר כי "שני החניונים בלאונרדו קלאב בטבריה ובלאונרדו ברמת גן אינם בבעלות פתאל ואינם מנוהלים על ידיה. בנוגע לחניה במלון לאונרדו פלאזה בירושלים, בשל מצוקת חניה בעיר הכשרנו שטח למטרת חניה ולרווחת האורחים, הנושא בעלויות תחזוקה נוספות. עלות החניה היא סמלית ומיועדת רק לכיסוי ההוצאות".

מרשת ישרוטל נמסר בנושא מלון רויאל ביץ' בתל אביב כי "החניון הממוקם מתחת למלון אינו בבעלות הרשת, ומכאן שנגבה תשלום בגין החניה. מכיוון שמדובר במלון עסקים, אשר 80 אחוזים מאורחיו הם אנשי עסקים מחו"ל שאין להם בעת ביקורם בארץ רכב, אנו לא נתקלים בבעיה כלשהי בהקשר זה מצידם".

מרשת קראון פלאזה והולידיי אין נמסר כי "התשלום עבור חניה במלונות עירוניים נהוג בכל העולם, וכך גם בישראל, עקב מצוקת החניה הקיימת בערים הגדולות. בערים תל אביב וירושלים קיימת כידוע מצוקת חניה משמעותית, ולמרות זאת אנו מסבסדים חלק יחסי מעלות החניה של האורחים. חשוב לציין כי בפועל אנו משלמים לעירייה את העלות המלאה עבור החניה והאבטחה".   

ממלון וולדורף אסטוריה בירושלים נמסר כי "החניון במתחם המלון הוא בבעלות בעלי הנכס (משפחת רייכמן) והוא חניון בתשלום לכל דבר ועניין, המשרת את הבאים למרכז העיר, את אורחי המלון ואת דיירי הדירות של הבניינים בסביבה, ולכן נגבה תשלום עבור השימוש לכל רכב החונה בו, כמקובל בענף המלונאות בכל הערים המובילות בעולם".

ממלון רימונים טאוור ברמת גן נמסר כי "שירותי חניה הם מוצר שלא נצרך על ידי כל אורח, ולהעמיס את העלות הזו באופן גורף על מחיר החדר יגרום לכך שאורחים שאינם משתמשים בחניון עבור רכבם הפרטי יסבסדו את אלה המשתמשים. מדובר בשירות הניתן רק למי שמעוניין בו, ועם זאת המחיר לאורחי המלון מסובסד ונמוך ב־50 אחוזים ממחיר החניה לאנשים חיצוניים". 

ממלונות אלרוב (מלון ממילא ומלון מצודת דוד) נמסר כי "אורחי המלון זכאים לחניה ללא תשלום כאשר הם מזמינים חדר דרך אתר המלון ומרכז ההזמנות. מלון ממילא הוא היחיד מבין המלונות ברמת חמישה כוכבים שמעניק הטבה זו לקהל הישראלי".

מלון דן, אילת // צילום: יהודה בן יתח

ממלון הילטון נמסר: "החניון הפועל בתחומי הילטון בתל אביב משרת הן את אורחי המלון, הן את תושבי הסביבה והן את המבקשים להגיע לחוף הים - והוא בתשלום. החניון מופעל באמצעות המלון עבור בעלי הנכס וגובה תשלום גם מכלי הרכב של השוהים במלון, כמקובל בערים המובילות בעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר