מקרה מקומם של יחס מפלה לנכה מבוגר מצידה של חברת אל על. צבי בן ה־80, שלו מאה אחוזי נכות, הוא נוסע ותיק בחברה וטס מזה שנים לבקר את אחותו בת ה־81 המתגוררת בפרנקפורט. הוא יושב תמיד בשורה 21, שבה מושב מרווח המתאים לאדם נכה, אולם השבוע, לראשונה, התבקש לשלם על המושב תוספת של 50 דולר לכרטיס לכל כיוון, כמו גם לשני הכרטיסים הנוספים שביקש לרכוש - לאשתו לויה ולמטפל הסיעודי שלו.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אם כל זה לא מספיק, לאחר הזמנת הכרטיסים גילו צבי ואשתו כי הם ממוקמים במושבים אחרים, שאינם מתאימים לאדם נכה, בשורה 24 בטיסה הלוך ובשורה 57 בטיסה חזור. בצר לו פנה צבי לאל על, אולם נמסר לו כי התקנון השתנה לאחרונה ואין מה לעשות בעניין, צריך לשלם. "עלות כרטיס אחד, ללא התוספת, היא 428 דולר. עכשיו אל על דורשת מאיתנו תוספת של 100 דולר לכרטיס הלוך ושוב, וזה מופרך", סיפרה לויה בכעס, "ניסינו לדבר איתם, אבל גם התשובה שלהם היתה מייאשת. הם אמרו שהתקנון השתנה רק לאחרונה, ושאין מה לעשות בעניין. צריך לשלם, וזהו".
לדבריה, "ראינו בפרטי העיסקה שאנחנו במושבים הממוקמים בשורות אחרות. פנינו שוב והם הדגישו שגם אם יצליחו לארגן מקום בשורה 21, ונניח שהוא לא ישלם את התוספת, אנחנו לא נוכל לשבת לצידו ללא תשלום נוסף. גם לא המלווה. זה פרוצדורה, לחץ, אי־ודאות וכעס גדול מול אי הצדק. אני בהחלט מבינה שיש הרבה אנשים עם בעיות שמבקשים את המקומות הללו, אך אדם שסובל ממילא, להשית עליו את 50 הדולר האלה - זה גזל והתנהלות לא רצינית. בעלי זקוק למישהו שיישב על ידו, והוא מסתייע בנו גם באכילה ובכלל בהתנהלות. הוא אדם שצריך עזרה כל הזמן. הטיסה שלנו לפרנקפורט צפויה להיות ב־12 ביולי, ועכשיו אנחנו מתפללים שמישהו יבוא לקראתנו".
בהמשך השבוע מסרה שירלי, בתם של צבי ולויה, כי הם השיגו טיסה זולה יותר בחברת "טורקיש איירליינס", שלא דרשה מהם תוספת, "אבל אבא מתעקש לטוס רק באל על. הם מתהדרים בפרסומות אטרקטיביות, אבל כשזה נוגע לנכים הם פועלים אחרת".
מאל על נמסר כי "לא נגבית תוספת תשלום מנכים שנכותם מחייבת יישור רגליים, או מבעלי צורך ייחודי שמצריך הושבה במושב מרווח מקדימה. המלווים משלמים כמו יתר הנוסעים. אנו פועלים בהתאם להנחיות האמריקניות המחמירות, וכמובן שמקרים פרטניים נבדקים לגופו של עניין ומופעל שיקול דעת".
בהכנת הידיעה השתתף אילן גטניו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו