ציון בלתי מספיק לחדרי המיון- רק 56 אחוז מהמטופלים שביקרו בחדרי המיון הגדירו עצמם כמרוצים או מרוצים מאד מהביקור. 39 אחוזים לא ימליצו לאדם אחר לקבל טיפול במיון שבו שהו. כך עולה מסקר שביעות רצון ראשון מסוגו שערך משרד הבריאות. עם זאת הציון משתפר בפרמטרים חשובים אחרים- 68 אחוז מהמטופלים חשו שהביקור במיון סיפק מענה סביר לבעיותיהם הרפואיות ו-69 אחוז חשו שהם "בידיים טובות".
מקרב בתי החולים הגדולים את הציון הגבוה ביותר השיגו חדרי המיון של הדסה עין כרם (60 אחוז מהנשאלים נתנו ציון 8-10), שיבא (52.5 אחוז), בלינסון (51.9 אחוז), איכילוב (50 אחוז), סורוקה (45 אחוז) ורמב"ם (40 אחוז מרוצים מאד).
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
בקרב בתי החולים הבינוניים השיגו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר בתי החולים כרמל (65 אחוז) ואחריו העמק (63.6 אחוז) כאשר וולפסון (38 אחוז) וקפלן (44.2 אחוז) הגיעו למקומות האחרונים.
בקרב בתי החולים הקטנים במקום שביעות הרצון הגבוהה ביותר היתה ממעייני הישועה (78 אחוז) ואחריו בית החולים הסקוטי בנצרת (67.6 אחוז) והנמוכה ביותר מרבקה זיו בצפת (49.5 אחוז) ולפניו יוספטל באילת (55.2 אחוז). "הסקר הלאומי לבחינת חוויית המטופל במחלקות לרפואה דחופה" התקיים במאי-אוגוסט 2015 ורואיינו בו 10,152 מטופלים שטופלו בחדרי המיון של 26 בתי חולים. (כ-400 איש לכל בית חולים מהם 100 שביקרו במיון ילדים).

מקום אחרון בשביעות רצון בין בתי החולים הקטנים. מיון בית החולים זיו בצפת // צילום: סוכנות ג'יני
הצוותים הרפואיים נוהגים בכבוד כלפי המטופלים
באופן כללי- רק 56 אחוז מהמטופלים בחדרי המיון בישראל הגדירו עצמם כמרוצים או מרוצים מאד מהטיפול. כאמור, בשאלה ישירה יותר ציינו 39 אחוזים כי לא ימליצו על טיפול במיון שבו ביקרו, 45 אחוז דיווחו שאנשי הצוות המטפל לא הציגו את עצמם בשם ובתפקיד, רק 54 אחוז מהמטופלים הרגישו שמשך השהייה במיון היה קצר או סביר. 42 אחוז ציינו שתנאי ההמתנה לא היו נוחים. שליש מהמטופלים לא ידעו מה השלב הבא בטיפול שלהם שיעור דומה הרגישו שהתוצאות שקיבלו כלל לא היו מובנות להם ו-15 אחוז דיווחו שלא קיבלו כלל הסבר על תוצאות הבדיקות.
ציונים טובים יותר ניתנו בפרמטרים הבאים- 75 אחוז היו מרוצים או מרוצים מאד מהיחס והכבוד למטופל. 69 אחוז מרוצים מאופן מתן המידע וההסברים. 67 אחוז מרוצים מרצף הטיפול, שיעור דומה מרוצה מהתנאים הפיזיים (66 אחוז). 67 אחוז ציינו שזמן ההמתנה סביר או קצר. בשורה התחתונה- 69 אחוז מהמטופלים חשו שהם בידיים טובות במידה רבה או במידה רבה מאד ו-68 אחוז חשו שהביקור במיון סיפק מענה סביר לבעיה שבגללה הגיעו.
בתי חולים ממשלתיים בסוף הרשימה
בהשוואה בין בתי חולים לפי גודלם נמצאו הבדלים מובהקים בין קבוצות בתי החולים כאשר קיים יתרון לבתי החולים הקטנים בכל הפרמטרים בהשוואה למרכזי העל ובתי החולים בגודל בינוני. בקרב בתי החולים הבינוניים והקטנים נראה כי יש יתרון לבתי החולים של הכללית ואילו בתי החולים הממשלתיים הגיעו למקומות אחרונים.
הנתונים המספריים שהוצגו לגבי בתי החולים מתייחסים לדירוג של מיון מבוגרים. עם זאת נמצא כי כאשר משקללים גם את דירוג הילדים הציונים גבוהים בהרבה. כך למשל במיון מבוגרים השיג בית החולים רמב"ם את הציון הנמוך ביותר מבין בתי החולים הגדולים, אך בטיפול בילדים הגיע למקום הראשון, כאשר 85 אחוז מהפונים היו מרוצים או מרוצים מאד מהטיפול במיון ילדים.
שר הבריאות ליצמן בתגובה לסקר אמר הבוקר (יום שני) בכנס השקת תכנית למרכזים לרפואה דחופה: "חדרי המיון בישראל צריכים טיפול דחוף במיון. הנתונים מצביעים שהמצב גרוע ויש עומסים. בכוונתנו לשנות זאת ואנו מסתערים בתוכנית לאומית שתביא למהפך בשירות הרפואי למטופלים"
חדרי המיון הם "חלון הראווה" של בתי החולים ובשנים האחרונות משקיעים שרי הבריאות משאבים רבים בהוספת תקני רופאים ואחיות, הוספת עוזרי רופא, הוספת מערכות מחשוב שמסייעות למטופל לדעת את מיקומו בתור ועוד. במשרד הבריאות ציינו כי "תוצאות הסקר מהוות בסיס לתחילת מדידה רציפה של חווית המטופל במחלקות לרפואה דחופה בישראל ובעתיד ישולבו במודל התמרוץ של בתי החולים הכלליים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו