אם "היט" של מייקל מאן ו"יום אימונים מסוכן" של אנטואן פוקוואה היו נפגשים, מתאהבים, ומחליטים להקים יחד משפחה, בנם הבכור היה נראה בדיוק כמו "999" - מותחן הפעולה המחשמל והמוגזם בטירוף של הבמאי המוכשר ג'ון הילקוט ("הדרך", "ארץ יבשה").
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הסרט, שמתרחש ברחובותיה הקשוחים של אטלנטה, נפתח בשוד בנק נועז שאותו מבצעת חבורת פושעים, המורכבת משוטרים מושחתים ומאנשי צבא לשעבר (צ'יווטלו אג'יופור הוא המנהיג, ולצידו אפשר למצוא את אנתוני מאקי, קליפטון קולינס ג'וניור, נורמן רידוס וארון פול). עד מהרה מתברר כי החבורה פועלת בשירותה של המאפיה הרוסית־ישראלית (ה"כושר נוסטרה", כפי שמכנה אותה מישהו), וכי הבוסית של המאפיונרים - מפלצת מטופחת וחסרת רחמים שמגולמת בידי קייט ווינסלט - סוחטת את "גיבורינו" ומאלצת אותם לבצע את פעולותיהם הלא חוקיות בניגוד גמור לרצונם.
במקביל, אל העלילה נכנסים גם שוטר צעיר ואידיאליסט (קייסי אפלק), שהופך לפרטנר של אחד מהשוטרים המושחתים (מאקי), ובלש ותיק וסטלן (וודי הרלסון), שחוקר את שוד הבנק שפתח את הסרט (ושגם מתהדר בקרבה משפחתית לדמות שמגלם אפלק).
ההתנגשות החזיתית הבלתי נמנעת בין כל הדמויות הנ"ל מתרחשת כאשר הפושעים הנואשים - שנאלצים לבצע שוד בלתי אפשרי נוסף עבור ווינסלט הגנגסטרית - מחליטים לעשות שימוש יצירתי (ומאוד אכזרי) בשוטר האידיאליסט ולהיעזר בו כדי לבצע את משימתם. כפי שקורה לא פעם בסרטים מהסוג הזה, הדברים לא ממש הולכים לפי התוכנית, והעניינים מידרדרים באופן בלתי נמנע למסכת ארוכה ומדממת של בגידות, תפניות וחיסולי חשבונות.
התוצאה שיצאה תחת ידיו של הילקוט אמנם מבולגנת וגדושה יתר על המידה, אך גם מספקת. בייחוד אם אתם מחבבים סרטים מצ'ואיסטיים אלימים, שבהם שחקנים משובחים מתרוצצים בכל רחבי העיר עם כלי נשק שלופים ומשחקים בשוטרים וגנבים. אף על פי שלא תמצאו כאן דמויות עמוקות או פריימים מוקפדים, התסריט הכאוטי שכתב מאט קוק מכיל שפע של דברים טובים, והבימוי השרירי של הילקוט משכיל לתרגם את הדברים האלה אל המסך באפקטיביות עילאית.

גל גדות מפציעה פעמיים
רגעי השיא של "999" הם שלושה סיקוונסים מצוינים ולא קצרים בכלל של אקשן ששזורים לאורך הסרט. גם לא מעט מהסצנות שמחברות בין הסיקוונסים האלה מצליחות ללחוץ על כל הכפתורים הנכונים ולהניב מתח ואי נוחות. מובן שגלריית השחקנים המפוארת - שכוללת גם את מייקל קנת' וויליאמס (עומאר מ"הסמויה") בתור שטינקר בדראג, ואת גל גדות, שמקבלת את ההזדמנות לחצות את המסך פעמיים ולפלוט כמה משפטים - מוסיפה לא מעט להנאה (וזאת אף על פי שאף אחד מהמשתתפים לא באמת מגיש הופעה גדולה).
"999" הוא דוגמה קלאסית לסרט שבו השלם קטן מסכום חלקיו. הוא ארוך מדי. הוא מסורבל מדי. ובכלל, מידתיות היא לא הצד החזק שלו. אבל האקשן שלו קטלני. העולם האינטנסיבי ונעדר המוסר שבו הוא מתרחש צבוע בגוני גיהינום עזים, והחוויה שהוא מספק עמוסה באדרנלין ובכיעור אנושי. במילים אחרות, אני די בטוח שאצפה בו שוב מתישהו.
ציון: 7
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו