לוח האמוג'ים בסמארטפון. הבנים בלשים ושוטרים, והבנות נסיכות וכלות // צילום מסך // לוח האמוג'ים בסמארטפון. הבנים בלשים ושוטרים, והבנות נסיכות וכלות // צילום מסך

איזה מסר מעבירים האימוג'ים לבנות?

קמפיין #LikeAGirl של אולוויז בוחן את הסטריאוטיפים שמאחורי האימוג'ים • "הבנות המתוארות באימוג'י לובשות רק ורוד"

בנות נסיכות ובנים ספורטאים. כך אנו רגילים כבר מגיל צעיר. למרות שיש רבים ורבות שמנסים להילחם בהכוונת הילדים לפעילויות ממוגדרות שונות בין גברים לנשים, מסתבר שזה עדיין כאן - אפילו בתוך הסמארטפונים שלנו.

מאז ומתמיד שימשה התקשורת החזותית כאמצעי רב משמעות להעברת מסרים, וכידוע, "תמונה אחת שווה אלף מלים". בתקשורת היומיומית שלנו אנחנו מנצלים פחות ופחות מילים, ויותר ויותר אימוג'ים, אותם ציורונים שמביעים רגשות שונים או מעשים שונים. מסתבר שגם שם, בלוח האימוג'י, יש ייצוג שונה לגברים ולנשים.

קמפיין #LikeAGirl של אולוויז נועד לבלום את הירידה בביטחונן העצמי של בנות בגיל ההתבגרות. בשיתוף פעולה עם הבימאית הדוקומנטרית לוסי ווקר, הפיקה אולוויז סרטון חדש החושף ממצאים מפתיעים משיחות עם נערות וממחיש כיצד האימוג'ים מחזקים את הסטראוטיפים החברתיים איתם בנות נאלצות להתמודד. הסרטון מפורסם היום באתר "ישראל היום" בבכורה עולמית.

"לחברה יש נטייה להעביר מסרים מרומזים העלולים להגביל את הבנות לסטראוטיפים. כמי שלמדה בלשנות חברתית, אני יודעת שלבחירת מלים תמימה לכאורה עלולה להיות השפעה מרחיקת לכת על נערות", מסבירה ווקר.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

יותר מחצי מהנערות שנשאלו לגבי בטחונן העצמי סבורות שהאימוג'י הם סטראוטיפיים, כך עולה מהסקר האחרון שערכה אולוויז. 75% מהבנות היו רוצות לראות דמויות של נשים קרייריסטיות, כגון רופאה, חוקרת עורכת דין ועוד.  

"נערות בגיל ההתבגרות נתונות להשפעה חברתית רבה. גילינו ששבע מכל עשר בנות מרגישות שהחברה מגבילה אותן בכך שהיא מכתיבה להן מה לעשות או להיות. הבנות המתוארות באימוג'י לובשות רק ורוד, כולן נסיכות או שפנפנות מרקדות. הן לא עוסקות בספורט וגם לא עובדות. צורת ההמחשה הזו מזעזעת", אומרת מישל בייטן, מנהלת מותג אלוויז האחראית לקמפיין #LikeAGirl. "אם המסרים המגבילים מסתתרים אפילו במקומות תמימים כגון אימוג'י,  עלינו לדרוש שינוי, עד שכל בת תרגיש שאי אפשר לעמוד בדרכה.

עוד עולה מהסקר כי 54% מהנשים בגילאי 16-24 סבורות שהאימוג'ים המתארים בנות ונשים הינם סטראוטיפיים. מחצית מהנשים בגילאי 16-24 סבורות שהאימוג'ים מציירים תמונה מוגבלת של תחומי העניין הנשיים. 76% מהבנות סבורות שלא צריך לתאר אותן עוסקות רק בפעילויות "נשיות" כגון סידור השיער או הציפורניים. 67% מהבנות אומרות שהאימוג'י הקיימים רומזים שבנות יכולות לעשות רק דברים מסוימים.75%  מהבנות היו רוצות לראות אימוג'ים המתארים נשים כפי שהן, לרבות הצגת ספורטאיות או עורכות דין.  קרוב למחצית הבנות סבורות שאין מספיק אימוג'ים נשיים, ו-82% מהנשים משתמשות בהם מדי יום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו