הדרמה העיתונאית "ספוטלייט" על אודות צוות מגזין התחקירים של ה"בוסטון גלוב", שחשף בתחילת העשור הקודם פרשיית התעללות של כמרים קתולים בילדים, הפתיעה שלשום בלילה כשקטפה את פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר בטקס ה־88 במספר שהתקיים בלוס אנג'לס.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
"הסרט העניק קול לקורבנות, והאוסקר מעצים את הקול שאנו מקווים שיהפוך למקהלה שישמעו אותה כל הדרך לוותיקן", אמר מפיק הסרט מייקל שוגר בנאום הזכייה, והוסיף: "האפיפיור פרנסיס, הגיע הזמן להגן על הילדים ולהשיב את האמונה". בטקס נכחו גם העיתונאים מה"בוסטון גלוב" שאותם גילמו בסרט בין היתר מייקל קיטון, ליב שרייבר, מארק רופאלו ורייצ'ל מק'אדמס. "ספוטלייט" זכה גם בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר.
הזכייה של "ספוטלייט" היתה בגדר הפתעה, שכן מרבית המומחים והפרשנים הימרו על "האיש שנולד מחדש" כסרט שיגרוף את הפרס הגדול של הערב.
עם זאת, לאונרדו דיקפריו, כוכב "האיש שנולד מחדש", רשם לעצמו ניצחון אישי גדול כאשר גרף סוף סוף את הפרס הנכסף, במועמדות החמישית שלו בקריירה בקטגוריית משחק. דיקפריו קיבל את האוסקר בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר, והקהל בתיאטרון דולבי בהוליווד נעמד על רגליו כדי להריע לכוכב בן ה־41.
בנאומו הודה דיקפריו לבמאי המקסיקני אלחנדרו גונזלס איניאריטו - שגרף בעצמו את פרס הבימוי על "האיש שנולד מחדש", וזאת שנה אחרי שגרף את פרס הבימוי על "בירדמן". בכך הפך איניאריטו לבמאי השלישי בהיסטוריה שזכה באוסקר שנתיים ברציפות, והראשון לעשות זאת ב־65 השנים האחרונות.
דיקפריו גם הודה לשחקן טום הארדי, שכיכב לצידו בסרט, ולמפיק הישראלי־אמריקני ארנון מילצ'ן, שמימן את הסרט. דיקפריו כינה את מילצ'ן "האלוף של כל הפרויקט הזה". מאחורי הקלעים סיפר דיקפריו כי הוא הוצף בתמיכה אמיתית מכל עבר. "זה מדהים, אני לגמרי אסיר תודה", אמר. "האיש שנולד מחדש" גרף גם את פרס הצילום, שהלך לצלם עמנואל לובצקי.
שישה פרסים ל"מקס הזועם"
מבחינה מספרית הזוכה הגדול של אוסקר 2016 הוא דווקא סרטו של הבמאי ג'ורג' מילר האוסטרלי, "מקס הזועם: כביש הזעם", בכיכובם של טום הארדי ושרליז ת'רון. הסרט קטף שישה פרסי אוסקר, אלא שכולם בקטגוריות הטכניות של סאונד, עריכה, עיצוב תפאורה, תלבושות וכדומה. בפרס האפקטים החזותיים זכה הסרט "אקס מכינה", שגבר במפתיע על שוברי קופות עתירי תקציב כמו "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" ו"להציל את מארק וואטני".
מלבד דיקפריו, שלושת פרסי המשחק האחרים הלכו לשחקנים שאינם כוכבי־על בהוליווד. באוסקר השחקנית הראשית זכתה ברי לארסון, שסומנה כפייבוריטית במשך כל עונת הטקסים בזכות הופעתה בסרט "חדר".
בקטגוריית שחקנית המשנה זכתה אליסיה ויקנדר השבדית בזכות משחקה ב"הנערה הדנית". בקטגוריית שחקן המשנה זכה השחקן הבריטי מארק ריילנס על הופעתו לצד טום הנקס בסרט "גשר המרגלים", בבימויו של סטיבן שפילברג. הזכייה של ריילנס היתה מפתיעה ועוררה אכזבה גדולה בקרב רבים שקיוו שמי שיגרוף את פרס שחקן המשנה יהיה סילבסטר סטאלון בן ה־69 על תפקיד רוקי בלבואה בסרט "קריד".
מאוכזבת נוספת באוסקר היתה ליידי גאגא, שהיתה מועמדת בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר על "Till It Happens To You" מתוך הסרט התיעודי "אונס בקמפוס" והפסידה לכוכב הבריטי סם סמית', שגרף את הפרס על שיר הנושא של סרט ג'יימס בונד "ספקטר".
סמית' הקדיש את הפרס לקהילת הלהט"ב בכל רחבי העולם, ואמר: "אני ניצב פה הערב כגבר גיי גאה, ואני מקווה שיום אחד נוכל לעמוד כולנו כשווים".
גאגא הופיעה במהלך הטקס עם השיר המועמד, שכתבה יחד עם דיאן וורן, והעלתה לבמה עשרות קורבנות תקיפה מינית שהצטרפו אליה במפגן העצמה מרגש. את הופעתה של גאגא הציג סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שקרא להעלאת נושא התקיפות המיניות לסדר היום.
נוכחות מוסיקלית בטקס נרשמה גם בהופעות של אמן האר־אנ'־בי דה וויקנד, שהיה מועמד על שירו מתוך "חמישים גוונים של אפור" (והיה המועמד השחור היחיד בטקס), ושל סולן ה"פו פייטרס" (ומתופף "נירוונה") דייב גרוהל, שהופיע בקטע לזכרם של אנשי הקולנוע שהלכו לעולמם בשנה החולפת. סרט הדוקו המוסיקלי "איימי" על איימי וויינהאוס, שמתה ב־2011, זכה באוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר.
רגע מרגש נוסף היה כאשר המלחין האיטלקי הנודע אניו מוריקונה, בן ה־87, שאחראי לפסקול של סרטים כגון "הטוב, הרע והמכוער" ו"סינמה פרדיסו", זכה לראשונה באוסקר על פסקול סרטו של קוונטין טרנטינו "שמונת השנואים". מוריקונה נשא את נאומו באיטלקית ונעזר במתרגם.
המחאה השחורה
מנחה הטקס היה כריס רוק, והיה ברור שהוא יעסוק לא מעט בעובדה שבטקס השנה לא היו מועמדים שחורים (מלבד דה וויקנד בקטגוריית השיר), בעיקר לאור המחאה שהתעוררה בנושא ושהובילה את ספייק לי, את וויל סמית' ואת אשתו ג'יידה פינקט סמית' להחרים את הטקס.
מונולוג הפתיחה של רוק, כמו גם קטעי וידאו היתוליים מוכנים מראש ששולבו במהלך הטקס, התייחסו לסוגיה. רוק הודה שחברים רבים האיצו בו להחרים את הטקס. "תמיד אלה המובטלים שדוחקים גם בך לאבד את עבודתך", אמר בחיוך והוסיף: "אם המנחה היה נבחר בשיטת המועמדים - אני לא הייתי נבחר".
נראה שלא במקרה שולבו השנה בטקס גם הרבה מגישי פרסים שחורים, בהם וופי גולדברג, מורגן פרימן, קרי וושינגטון ופארל וויליאמס. נשיאת האקדמיה, שריל בון־אייזקס, אישה שחורה בעצמה, נשאה דברים וקראה לשינוי אמיתי במבנה האקדמיה לקולנוע.
"אני אוהב אותך" בעברית
ואי אפשר בלי הזווית הישראלית. מלבד מילצ'ן הישראלי, שהפיק את "האיש שנולד מחדש", היה גם סרט השואה ההונגרי "הבן של שאול", שזכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר. בסרט משתתף השחקן הישראלי אמיתי קדר, והתסריט אף פותח בתחילת דרכו בחממת בית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים. אלא שהקרנות הישראליות דחו את התסריט, והבמאי ההונגרי לזלו נמש ניסה את מזלו במקום אחר. עוד זווית ישראלית סיפקה מילי אביטל, שהגיעה לטקס עם בעלה, התסריטאי צ'ארלס רנדולף, שכתב את התסריט ל"מכונת הכסף" יחד עם במאי הסרט, אדם מקיי. השניים זכו בפרס לתסריט המעובד הטוב ביותר. בנאום התודה שלו פנה רנדולף מעל הבמה לאביטל, שישבה בקהל, ואמר לה בעברית "אני אוהב אותך". מחוץ לטקס אמרה אביטל כי "כשמישהו שאתה אוהב כמו שאני אוהבת אותו זוכה באוסקר - אז זה גם הרגע הכי גדול בחיי".
• • •
שמלות על השטיח האדום
בין דרמטיות לשעמום טוטאלי
הדרך אל פרסי האוסקר עוברת דרך השטיח האדום, ושם הפוקוס הוא על דבר אחד בלבד: מי מהכוכבות הצליחה להיראות ייצוגית, שיקית ואופנתית ומי איבדה את זה לגמרי.
אחת השחקניות שהצליחה לענות באופן נפלא על שני הקריטריונים של ייצוגיות ושיקיות גם יחד היא קייט בלאנשט. הכוכבת האוסטרלית הופיעה בשמלה של ארמאני בגוון תכלכל ממלכתי, ומה שהציל את המראה משעמום טוטאלי היו המחשוף העמוק, השובל המשתרך ובעיקר הפרחים העדינים שהודבקו לאורך השמלה ושיוו לה מראה שובב יותר.
עוד הופעה מוצלחת היתה של ג'ניפר לורנס, בזכות בחירה מושכלת ביותר בשמלה אובר־דרמטית של דיור. החצאית נתפרה מטול כהה, ואילו החלק העליון מתחרה. את הצבעים הללו איזנו שערה של לורנס בגוון בלונד פלטינה ואיפור מינימליסטי. הבחירה בלק שחור דרמטי הוסיפה אלמנט רוקיסטי להופעה המוצלחת שלה.

גם שרליז ת'רון נתנה הופעה מושלמת בשמלה אדומה ובוהקת של דיור בעלת מחשוף עמוק. השמלה, בגיזרת בת ים עם שובל מרשים, היתה דוגמה מצוינת כיצד יש להתלבש לאוסקר.

אם ת'רון נראתה בוערת בשמלתה האדומה, הרי שרוני מארה נראתה כמו נציב קרח מושלם. נסיכת הקרח ידועה בבחירותיה האופנתיות המושלמות, וגם הפעם, בשמלה של ז'יוונשי, נראתה על־אנושית. שמלת התחרה הלבנה בעלת חזית הכפתורים נראתה חמורת סבר, ומה שאיזן את הרושם הזה היו התחרה העדינה, השסע הקדמי העמוק ומארה עצמה בשיער כהה ובליפסטיק אדום.

מילי אביטל שלנו, שהפציעה על השטיח האדום בזכות בעלה התסריטאי צ'ארלס רנדולף, לבשה שמלה מתוקה עד השוקיים, בסגנון הפיפטיז ובעיצובו של ויווי בלאיש. אביטל נראתה קורנת וההופעה שלה היתה הפוגה נעימה משלל שמלות השובל המעייפות. החצאית הנפוחה העשויה סאטן החמיאה לגזרתה, והחלק העליון העשוי תחרה שיווה לה מראה נינוח אך מגניב.

מי שאיכזבה השנה היתה קייט ווינסלט. השחקנית היפהפייה לבשה שמלה שחורה מבריקה של ראלף לורן, אלא שהשמלה נראתה יותר כמו שקית זבל שחורה מאשר כפריט הוט קוטור. הבד המבריק לא החמיא לגזרתה של ווינסלט, וללא תכשיטים נאותים שיאזנו את ההופעה, התוצאה היתה די מזוויעה.

ליידי גאגא נתנה הופעה רגועה יותר מבדרך כלל. היא בחרה באוברול של ברנדון מקסוול, אבל משהו לא עבד שם, בעיקר באזור החזה. אפשר היה להוסיף אקססוריז כדי לאזן את המראה החלבי.

צילומים: אי.פי.אי, אי.אף.פי, אי.פי
סיגל ארביטמןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו