לא רק גזר: 7 מאכלים לעיניים בריאות

גם ביצים, תרד וברוקולי עשירים ברכיבים חיוניים שיעזרו לכם לראות יותר טוב וישמרו על העיניים // צילומים: gettyimages

בתחילת שנת 1941, בשיא מלחמת העולם השנייה וכשהבליץ השתולל מעל לונדון, עיתוני לונדון פרסמו תגלית מרעישה: ג'ון קנינגהם, טייס קרב מפורסם ורב-מעללים, יכול לראות בלילה כמו חתול. איך זה ייתכן? ובכן, הוא אוכל הרבה גזר. קנינגהם זכה בכינוי "עיני-חתול", עשרות-אלפי בריטים החלו לאכול גזר על בסיס קבוע כדי לראות טוב יותר בחשכת הליל והמיתוס של הגזר-טוב-לעיניים זכה לחיזוק עצום. לאחר המלחמה התגלה שהייתה זו תרמית מתוחכמת של שירותי הריגול הנגדי. למטוסים הבריטיים היה רדאר שאפשר לטייסים "לראות" בלילה וכדי להסתיר זאת מהגרמנים, נולד הסיפור על הגזר ועיני החתול של קנינגהם.

לא, גזר לא יגרום לכם לראות בלילה כמו חתול אבל אין זה אומר שהוא לא טוב לעיניים. הנה שבעה מאכלים שמומלץ לאכול על מנת לשמור על בריאות העיניים, גם אם הם לא יגרמו לכם לראות בלילה כמו חתול.

גזר

נדמה שהגזר הוא המאכל הראשון שעולה בראש כשמדברים על מזונות שטובים לעיניים – וכמאמר הקלישאה, לפעמים יש אמת בקלישאות. גזר טוב לעיניים, בדומה לירקות צבעוניים נוספים שטובים גם הם לראייה – פלפלים אדומים וירוקים, בטטות, עגבניות, דלעת ועוד. ירקות צבעוניים עשירים בקרוטנואידים – פיגמנטים אורגניים שמעניקים לצמחים את הצבע שלהם. ירקות בעלי גוון צהוב או כתום עשירים בבטא-קרוטן וכאשר הגוף מעכל את הפיגמנט הזה, הוא מייצר ממנו ויטמין A.

ויטמין A חיוני לבריאות העין. קולטני האור שבעין נזקקים לוויטמין זה על מנת שיוכלו לתפקד כראוי וללא ויטמין זה, הרשתית עלולה להינזק. הוא גם חשוב לייצור דמעות שחיוניות להגנה על העין ולניקיונה. מחסור חמור בוויטמין A יכול לגרום לעיוורון – במדינות עניות זהו אכן הגורם הראשון לעיוורון. כיוון שגזר וירקות צבעוניים אחרים מהווים מקור מצוין לוויטמין זה, חשוב לאכול אותם על מנת להימנע ממחסור. מצד שני, אכילת יתר שלהם לא תוביל לשיפור בראיה אלא רק למניעת מחסור בוויטמין A.

אבל זה לא הכול. הפיגמנטים הצבעוניים שנותנים לירקות ולפירות את הצבע שלהם גם מעניקים להם הגנה מפני קרינת השמש. מחקרים הראו שהם מבצעים תפקיד דומה ברשתית העין – הם סופחים חלק מהקרינה המזיקה של אור השמש ומגנים כך על הרשתית.  ככל הנראה הם גם יעילים במניעת קטרקט. 

ויטמין A הוא גם נוגד חמצון. המבנה המולקולארי שלו מאפשר לו להפסיק ולסתור תהליכי חמצון – תהליך שבו אלקטרונים עוברים מחומר אחד לשני, יוצרים רכיבים כימיים לא יציבים (רדיקלים חופשיים) ומתחילים תגובת שרשרת שפוגעת בתאי הגוף – שיוזמים מרכיבים אחרים במזון ותהליכים טבעיים בגוף שלנו. נוגדי חמצון, שעוד נזכיר אותם רבות בהמשך, משפרים את היכולת של הגוף להתמודד עם מחלות שונות – למשל עם מחלות שפוגעות ברשתית העין. 

תרד

כמו גזר, גם התרד עשיר בקרוטנואידים. אבל הוא גם עשיר בוויטמין נוסף: ויטמין B2, שממלא תפקיד חשוב בתהליכי הפקת אנרגיה בגוף אבל לא רק בהם. כיוון שהוא ממלא תפקיד בתהליכים מטבוליים שונים שחיוניים לעיכול היעיל של פחמימות, שומנים וחלבונים, מחסור בו יכול לפגוע בעין כמו גם באיברים אחרים בגוף. מחקרים הראו שוויטמין זה מגן על נוגד החמצון גלוטתיון שנמצא בעין, וכי תזונה עשירה בוויטמין B מקטינה את הסיכון להופעת קטרקט.

ברוקולי

ברוקולי עשיר בוויטמין B2, אך מביא איתו לשולחן מרכיבים חשובים נוספים. קודם כל, הוא עשיר מאוד בוויטמין C. רוב היצורים החיים בעולם מסנתזים לבד את הוויטמין הזה שחיוני לייצור חלבון חשוב לגוף ולחיזוק המערכת החיסונית, אך בני האדם (כמו קופים ומספר קטן של מיני בעלי חיים) אינם יכולים לעשות זאת ולכן הם צריכים לקבל אותו דרך התזונה שלהם. 

החלבון שהגוף זקוק לוויטמין C על מנת לייצר אותו נקרא קולגן והוא מרכיב חשוב ברשתית העין. הוא גם חשוב לבריאות נימי הדם שברשתית. כמו כן, ויטמין זה הוא נוגד חמצון חזק ויעיל – ועל חשיבותם של נוגדי חמצון כבר דיברנו. מחקרים הראו שהוא יכול לסייע במניעת קטרקט וניוון מקולרי – מחלת עיניים שפוגעת בתאים קולטי האור שברשתית.

מקורות נוספים מצוינים לוויטמין C הם פלפלים אדומים וירוקים, תותים ופירות הדר.

ברוקולי מהווה גם מקור טוב למינרל סלניום שעליו נדבר בהמשך, והוא אף עשיר בלוטאין, המשמעותי לטיפול במחלות רשתית בדגש על ניוון רשתית (נמ״ג).

ביצה

ביצה היא מקור טוב לוויטמין B2 ולוויטמין A, אך בזה לא מתמצה החשיבות שלה לבריאות העין.

החלמון עשיר באבץ. אבץ הוא מינרל חיוני לפעילות התקינה של אנזימים רבים וממלא תפקיד חשוב במגוון תהליכים ביולוגיים, במערכת החיסונית ובמוח האנושי. באשר לבריאות העין – אבץ ניתן למצוא במקולה, אחד מחלקי הרשתית שבעין. בנוסף, אבץ מאפשר לוויטמין A לייצר מלאנין, פיגמנט שחיוני להגנה על העין מפני קרינת השמש. מחקרים הראו שאבץ יכול לסייע בשיפור ראיית הלילה שלנו.

אבץ גם יכול להפחית את הסכנה למחלות קשורות לגיל כמו ניוון מקלורי. חשוב להדגיש שלאבץ יש גם תופעות לוואי מסוכנות ולכן חשוב להימנע מצריכת יתר – למשל, כאשר נוטלים תוספי תזונה.  

ביצים מכילות גם סלניום – מינרל שחשוב לתפקוד תקין של גוף האדם ולייצור חומצות אמינו נדירות אך חשובות. הסלניום גם מסייע לפעילות של נוגדי חמצון בגוף.

לסיום, ביצים הן גם מקור לטאורין – חומצת אמינו שחשובה לתהליכים נוגדי חמצון ולבריאות הרשתית. הטאורין חיוני לטיפול בבעיות ברשתית ותורם למניעה של וטיפול בניוון מקולרי. 

שקדים

השקדים עשירים בוויטמין B2, אבל זה לא הכול.

שקדים עשירים בוויטמין E – נוגד חמצון רב עוצמה שיש לו גם תפקידים נוספים בגוף. כשזה מגיע לבריאות העין, תפקידו כנוגד חמצון הוא חשוב מאוד. מחקרים הראו שהוא תורם למניעת ניוון מקולרי בגילאים מתקדמים. מחקרים אחרים הראו שייתכן והוא גם מפחית את הסיכוי לקטרקט אך הדבר עדיין איננו מוכח באופן חד-משמעי. 

שקדים הם גם מקור טוב לאומגה 3, עליה נדבר מיד.  

דגים: סלמון, טונה, מקרל, פורל, סרדין

הדגים עשירים באומגה 3. מדובר בחומצות שומן בלתי רוויות, שלהן מיוחסות מעלות רפואיות רבות. באשר לעיניים, מחקרים הראו את החשיבות של חומצות שומן אלה להתפתחות התקינה של ראיה אצל עוברים ברחם ותינוקות. אצל מבוגרים, מחקרים הראו את החשיבות של אומגה 3 במניעת ניוון מקולרי ותסמונת העין היבשה. מחקרים גם הצביעו על כך שאומגה 3 ממקור טבעי, יעילה יותר מזו שמגיעה מתוספי מזון שונים. 

הדגים עשירים גם בסלניום, שעל יתרונותיו הרפואיים לעיניים דיברנו מסעיפים קודמים.

דגנים מלאים

הדגנים המלאים, הם מלאי כל טוב: עשירים בסלניום, ויטמין E, אבץ וגם ניאצין – ויטמין B3. כמו כל הויטמינים מקבוצת B, גם הוא חשוב לתהליכים מטבוליים. באופן נקודתי, מחקר הראה שבקרב אוכלוסייה שצרכה יותר ניאצין, התגלה סיכוי נמוך יותר להופעת קטרקט.

***********

לסיכום, ככל הנראה, אנחנו לא נצליח לראות כמו חתולים בחושך וגם לא נרחיק לראות כמו הנץ. עם זאת, תזונה נכונה והקפדה על צריכה של מאכלים שונים ומגוונים יכולה לסייע לנו לשמור על בריאות העין ואולי אף למנוע הופעתן של מחלות שונות. לאכול עם העיניים זה נחמד, אבל לאכול בשביל העיניים – זה כבר חשוב מאוד. 

הכותב, איתי שרף, הוא מומחה ברפואת עיניים סינית ובטיפול במחלות רשתית.
 
למידע נוסף בקרו באתר.

דיאטה, אופנה, מתכונים ועוד המון דברים מעניינים - עכשיו במדור הלייף סטייל! 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו