מערכת החינוך בישראל: מקללים יותר, מרביצים פחות

מחקר שעוסק באלימות בבתי הספר מצביע אומנם על יציבות בנתונים, אך מנגד נחשף כי כל תלמיד חמישי לא מרגיש בטוח בין כותלי בתי הספר

פחות אלימות פיזית, יותר אלימות מילולית // פחות אלימות פיזית, יותר אלימות מילולית

האלימות בבתי הספר במגמת שיפור, כך על פי מחקר חדש של ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה). המחקר, נערך בין השנים 2008-2014 וכלל כ-26 אלף תלמידים בכיתות ד' עד יא'. בין הנושאים שנבדקו הייתה אלימות קשה, אלימות מתונה, אלימות חברתית, אלימות באמצעות תקשורת דיגיטלית, אלימות מילולית ועוד. המחקר חשף כי ישנה עצירה של מגמת התגברות האלימות, אך מנגד ישנה התגברות באלימות מילולית. עוד עולה מהמחקר כי אחד מכל חמישה מהתלמידים דיווח כי הוא אינו מרגיש בטוח בין כותלי בית הספר. 

מהמחקר עולה כי ארבע תופעות האלימות השכיחות ביותר הן: אלימות מילולית (36%), 19% חברתית (19%), מינית (14%) ושני אחוזים מהתלמידים הגיעו לבית הספר עם נשק קר. עוד עולה מהנתונים

בבתי הספר דוברי העברית נרשמה ירידה בולטת בדיווחים על שימוש באלכוהול בקרב תלמידי ז' עד י"א. עם זאת נרשמה עלייה בדיווחים על אלימות מילולית בקרב תלמידי שכבות גיל אלו. הייתה גם עליה קלה בשיעורי אלימות פיזית בהסעות ועל אלימות קשה בקרב תלמידי ד'-ו'.

הנתונים שנבדקו לאורך שש שנים מראים כי ישנו שיפור בהיקף ושכיחות תקריות אלימות במערכת החינוך בישראל במרבית הפרמטרים. מגמות אלו בולטות בעיקר בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, שבהם נרשם שיפור ברוב המכריע של המדדים. בחטיבות העליונות נרשם שיפור במדדים רבים ובמדדים אחרים נשמרה יציבות.  מגמת השיפור בולטת אף יותר בבתי הספר במגזר הערבי. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק  

בבתי הספר היסודיים נרשמה יציבות בכל המדדים, כמו גם בחטיבות הביניים, שם נרשמה ירידה בשיעור המדווחים על אלימות מצד הצוות, אך גם עלייה בשיעור המדווחים על אלימות מילולית. בחטיבות העליונות נרשמה יציבות במרבית המדדים לצד ירידה בשיעור המדווחים על שתיית משקאות חריפים והשתכרות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר