לבצע את המשימה אך לשלם מחיר אישי כבד? רועי אסף ב"ארץ פצועה" // צילום: אוהד רומנו // לבצע את המשימה אך לשלם מחיר אישי כבד? רועי אסף ב"ארץ פצועה"

חוק וסדר בעיר התחתית

בסרטו "ארץ פצועה", הבמאי ארז תדמור חקר כיצד משפיע פיגוע טרור בחיפה על רף העצבים הישראלי • בראיון עימו הוא מספר כיצד ניתץ את דמות השוטר הקשוח

חיפה על סף בעירה. פיגוע התאבדות בעיר מאלץ שני חברים שוטרים להתמודד עם המצב הביטחוני הנפיץ בעיר, ועל אחד מהם מוטלת המשימה לאבטח את המחבל, ששוכב בבית חולים, ולהגן עליו מפני אזרחי העיר, שדורשים צדק. זו נקודת המוצא האקטואלית של סרטו החדש של ארז תדמור, "ארץ פצועה", שיעלה למסכים ביום חמישי הקרוב, 11 בפברואר.

דרמת המתח, בכיכובם של רועי אסף, דביר בנדק, משה אשכנזי, מכרם ח'ורי ועוד, מיצבה את הבמאי ארז תדמור (42) כאחד השמות החמים בקולנוע הישראלי. טרם "ארץ פצועה" זכה תדמור לשבחים על סרטו הקצר (יחד עם גיא נתיב) "זרים", וכן על "אופסייד" ועל "סיפור גדול. עד עתה, הסרט החדש והמדובר זיכה אותו כבר בשלושה פרסי אופיר, ובהם פרס הבמאי ופרס השחקן הטוב ביותר לרועי אסף. 

"הכל התחיל בכתבה שראיתי בערוץ 2 ב־2003, שעסקה במחבל מתאבד שלא מת בפיגוע בעפולה, ושלושה שוטרים שמרו עליו בבית החולים, כשמעבר לקיר שכבו הפצועים בפיגוע ויקיריהם", מספר תדמור על נקודת הפתיחה של הסרט. "היה צריך לבודד את המחבל. הוא קיבל חדר VIP עם נוף לים יחד עם שלושה שוטרים, שומרי ראש, והאחיות התראיינו בנוגע לטיפול במחבל, ששוכב בחדר לבד בעוד שאר הפצועים מונחים אחד על השני בשל העומס במחלקה. החלטתי שחייבים לעשות מזה סרט, לבחון מה קורה לקצין משטרה שנופלת עליו משימה מהסוג הזה".

הרעיון המשיך להתגלגל זמן מה בראשו של תדמור, עד שהחל לכתוב את התסריט עם שלמה אפרתי. "רצינו להתמקד באופן לא סטריאוטיפי בשוטר שאינו כל־יכול, שלוקח את החוק לידיים. ההפך, זאת דמות שנמצאת בדילמה מוסרית גדולה מאוד - האם לבצע את המשימה שהוטלה עליו או לנטוש אותה ולהציל את המשפחה?" 

תדמור מספר שהושפע מסרטי המשטרה של שנות ה־70, שהציגו מציאות פרנואידית, שבמסגרתה האזרח הקטן לא חש שהמשטרה שומרת עליו, וזאת גם המציאות שרצה לשדר בסרטו.

לא עובד לפי נוסחאות. תדמור // צילום: נעם יוסף
לא עובד לפי נוסחאות. תדמור // צילום: נעם יוסף

לא עובד לפי נוסחאות. תדמור // צילום: נעם יוסף

העובדה שהסרט נטוע במציאות ישראלית אקטואלית, בשילוב עם התדמית הבעייתית שלנו בעולם, עלולה לפגוע בהפצת הסרט?

"הבאתי את הסרט לחברה צרפתית, והם אמרו לי שהוא מתאים לישראל מכיוון שהוא לא מראה את הצד הפלשתיני. השבתי שרציתי להראות כיצד ישראלים מתמודדים עם פיגוע, אז הציעו לי להוסיף סצנות שבהן ישראל מפציצה את עזה, אך אמרתי שאני לא אעשה מניפולציות מהסוג הזה. לצערי, רק לאחר הפיגוע של דאעש בפאריס הם חזרו אלי ואמרו לי שהם רוצים את הסרט. לא חייבים לתת לזרים להכתיב את היצירה הישראלית - אני לא עושה סרט לזרים, אלא לישראלים. אני לא עובד לפי נוסחאות של מה טוב לעולם, כי אם הקהל לא רואה את הסרט, אז למה עבדנו כל כך הרבה שנים?"

חרף נקודת המבט הביקורתית על המשטרה שעולה מסרטו, תדמור מספר שזכה ממנה לשיתוף פעולה מלא ולעזרה בהקצאת ניידות לטובת הצילומים.

שמונה שנים עבד תדמור על הסרט, ולדבריו, הדרך לא היתה פשוטה. "אבל אני חייב לציין שזכיתי לעבוד עם גלריה חלומית של שחקנים. כולם מדהימים, אך אני חייב להחמיא במיוחד לדביר בנדק, שחקן אדיר ומדויק, ולרועי אסף, שחקן טוטאלי ומעורב בתסריט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו