כך יאתרו הרופאים טייסים במצוקה: בעקבות אסון התרסקות המטוס הגרמני לפני כמעט שנה, שרוסק כזכור על ידי טייס המשנה אנדראס לוביץ' שטופל נגד דיכאון, הוציא משרד הבריאות הנחיות לרופאים לדווח לרופא מנהל התעופה האזרחית על כל טייס הסובל מבעיה רפואית שעלולה לפגוע בתפקודו. עם זאת, הרופאים מסרבים לשתף פעולה עם ההנחיה בטענה שמדובר ב"כסת"ח".
צילום: רויטרס
כזכור, לפני כמעט שנה נהרגו 149 נוסעים בהתרסקות מטוס של חברת התעופה הגרמנית ג'רמן ווינגס. האחראי להתרסקות היה לוביץ', שבחקירה שלאחר האסון התברר שסבל מדיכאון ומבעיות ראיה, טופל על ידי נוירולוגים ופסיכיאטרים אובחן כמי שאינו כשיר לטוס ואיים לפני מותו שהוא עלול לעשות מעשה קיצוני.

אנדראס לוביץ'. גרם למותם של 149 בני אדם // צילום: אי.אף.פי
בעקבות המקרה קיימו במהל התעופה האזרחית בדיקות משלהם, והחליטו שיש לחדד נהלים לאיתור ומניעת מקרים דומים גם בישראל ופנו למשרד הבריאות.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
ד"ר ורד עזרא, ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות, פירסמה הנחיות לכלל הרופאים לפיהן יש לדווח על כל טייס, נווט, טכנאי, אלחוטאי או מפקח טיסה. לדבריה, "בכל מצב בו סבור הרופא המטפל שמצבו הרפואי של המטופל עלו לפגוע בתפקודו בצורה שתסכן את עצמו או אדם אחר".
בין המצבים הרפואיים שעלולים להיות מסוכנים נמנים מחלת אפילפסיה, הפרעות לא נשלטות בקצב הלב, מחלות לב חמורות, דום נשימה בשינה, מחלת נפש, סרטן, ליקויים אורתופדיים או מוטוריים ועוד.
אלא שהרופאים לא מתכוונים לשתף פעולה עם ההנחיה. פרופ' שלמה וינקר, ראש אגף הרפואה בלאומית ויו"ר איגוד רופאי המשפחה, אמר כי "כאשר מדובר על רישיון נהיגה רגיל ההנחה הטבעית היא שלרוב המבוגרים יש רישיון כזה. אבל איך רופא יכול לדעת שהמטופל שלפניו הוא טייס? זו הוראה שנועדה לכיסוי תחת ואין סיכוי שתציל נפש מישראל. אני רוצה לקוות שטייסים נבדקים באופן קבוע על ידי המעסיקים שלהם. או אלחוטאי? ההסתדרות הרפואית צריכה להתנגד לחוזר הזה שיוצר עומס מיותר על רופאי המשפחה ולהחזיר את האחריות למטופלים עצמם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו