נחת - והתפוצץ: טיל השיגור "פלקון 9" של חברת ספייס־אקס (SpaceX), ששוגר לחלל ושיחרר אתמול לוויין למסלול שמטרתו בדיקת הטופוגרפיה והגובה של מי האוקיינוסים, התפוצץ מייד לאחר שנחת, לראשונה, על אסדה שהוצבה בלב באוקיינוס.
מנכ"ל החברה, המיליארדר אילון מאסק, פירסם באינסטגרם שלו סרטון של הנחיתה וההתפוצצות. "בהחלט קשה יותר לנחות על ספינה. זה דומה לנחיתה על נושאת מטוסים לעומת נחיתה על הקרקע", צייץ מאסק בטוויטר. נחיתה באוקיינוס אמורה להיות זולה בהרבה מנחיתה על בסיס קרקעי, ובתעשיית החלל היו מאוכזבים מהתפוצצות הטיל, אולם המומחים בטוחים שבסופו של דבר נחיתה באוקיינוס תהיה הדרך המועדפת.
השיגור החל במוצאי שבת בפלורידה, בנוכחות אנשי נאס"א, ונראה היה שיוכתר בהצלחה. על פי מומחים בתחום, כישלון הנחיתה שגרם להתפוצצות הפלקון הוא דוגמה למהמורות ולמכשולים שתעשיית החלל המסחרית צפויה לעבור בשנים הקרובות. לדבריהם, הכישלון הזה עשוי להיחשב בעתיד דווקא לאחת התקלות הקטנות במסע לכיבוש החלל.

הטיל "פלקון 9". נוחת, קורס ומתפוצץ \ צילומים: מתוך האינסטגרם של אילון מאסק
הטיל, כמו בניסיון הקודם והמוצלח שהתקיים ב־17 בדצמבר, היה אמור לנחות אנכית ולהתייצב לשימוש חוזר על כן השיגור שבאסדה. בנחיתה, ככל הנראה בשל עומס משקל, נשברה אחת מרגלי הטיל והוא נפל באיטיות הצידה, פגע באסדה והתפוצץ.
היה זה ניסיון השיגור השלישי של ה"פלקון 9", לאחר שהשיגור הראשון נכשל, והשני, כאמור, הצליח. בשיגור אתמול הוצב בחלל רק לוויין אחד, Jason-3, ואילו בשיגור המוצלח של דצמבר הציב הטיל 11 לווייני תקשורת בגובה 200 ק"מ, והחלק המרכזי של הטיל נחת בשלום בפלורידה, במרחק כ־10 ק"מ מכן השיגור.
בספייס־אקס מעוניינים להקטין משמעותית את מחיר השיגורים לחלל, באמצעות שימוש בציוד רב־פעמי. החברה חתומה עם נאס"א על חוזה בשווי 1.6 מיליארד דולר להעברת ציוד לתחנת החלל הבינלאומית. הפרטת השינוע לחלל פתחה פתח לחברות פרטיות, אולם הכישלון אתמול מוכיח שמסע לחלל עדיין אינו עניין שבשיגרה כמו טיסות של חברות תעופה.

הטיל "פלקון 9". נוחת, קורס ומתפוצץ \ צילומים: מתוך האינסטגרם של אילון מאסק
החזרת טיל השיגור לכדור הארץ לשימוש חוזר אמורה להפחית משמעותית את עלויות התפעול בתחום התחרותי מאוד של שיגור פרטי לחלל, אולם הדרך לייצוב הטכנולוגיה ולמניעת תקלות עדיין ארוכה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו