בשורה מתערוכת CES בלאס וגאס: "נטפליקס", ענקית הטלוויזיה באינטרנט, הודיעה אתמול כי תכניה יהיו זמינים לעוד 130 מדינות - ובהן ישראל. כניסתה של נטפליקס לישראל עשויה לזעזע את שוק הטלוויזיה הרב־ערוצית, ומי שצפויות להיפגע הן בעיקר יס, הוט וסלקום.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
החברה הודיעה על ההתרחבות בציוץ בטוויטר, שזכה מייד לתגובות נלהבות מכל העולם. "אתם עדים היום ללידתה של רשת טלוויזיה אינטרנטית גלובלית חדשה", אמר מייסד נטפליקס ומנכ"ל החברה ריד הייסטינגס. לנטפליקס יותר מ־70 מיליון מנויים, הנהנים מיותר מ־125 מיליון שעות של סדרות מקוריות וקנויות וסרטים דוקומנטריים ועלילתיים, ובהם "בית הקלפים", "כתום זה השחור החדש", "נרקוס" ועוד.
לשירות של נטפליקס אפשר להצטרף בהרשמה באתר החברה, והחודש הראשון הוא ללא תשלום. חבילה בסיסית למשתמש אחד, לא באיכות HD, תעלה 7.50 דולרים לחודש. עבור החבילה הנפוצה ביותר, שהיא חבילת הפרימיום באיכות ultra-HD בארבעה מסכים, יעמוד המחיר על 11.75 דולרים לחודש, ויש גם חבילה סטנדרטית, עם שני מסכים, במחיר של 9.75 דולרים לחודש.
בהודעה רשמית בבלוג החברה נאמר כי בשנת 2016 היא מתכננת לשדר 31 סדרות חדשות או עונות חדשות לסדרות קיימות, 24 סרטים עלילתיים ודוקומנטריים, מגוון ספיישלים ו־30 סדרות מקוריות לילדים. כל התכנים יהיו זמינים בכל העולם בו בזמן. החברה תומכת כעת ב־17 שפות, אולם עדיין לא בעברית. "מהיום והלאה נקשיב, נלמד ונוסיף בשלבים עוד שפות ועוד תוכן", אמר הייסטינגס, "אנו מצפים להביא סיפורים גדולים מכל העולם, לאנשים בכל רחבי העולם".
בחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית בישראל אמרו כי החבילה הבינלאומית של נטפליקס אינה תחליף אלא מוצר משלים, שרובו VOD, בעוד רוב הצופים צורכים שידורים חיים, חדשות, ספורט, ילדים, ולא רק סרטים וסדרות. חברת הוט מסרה כי היא מעניקה ללקוחותיה חוויית צפייה שאינה ניתנת להשוואה לנטפליקס, עם הפקות מקור ישראליות ועונות חדשות של סדרות נחשבות, והחברה תמשיך להשקיע בתוכן איכותי גם עם כניסת שחקניות נוספות לשוק. במשרד התקשורת אמרו כי תימשך הדה־רגולציה בתחום, כשהמשרד יאכוף רק את הכללים המינימליים כמו סימון גיל מומלץ לצפייה, ולא יוכל לחייב הפקות מקור בעברית.
• • •
דעה: הטלוויזיה משתנה - יחד עם החיים
כדי להבין עד כמה גדולה ההכרזה של נטפליקס אמש, צריך לבחון אותה היסטורית בכמה מישורים. קודם כל הכיס שלנו: כל שחקן חדש בשוק עושה לנו, הצרכנים, טוב, רק שלא מדובר בעוד שחקן כמו הוט או יס, שעסוקות בעיקר בלהפיץ תוכן ופחות בלייצר אותו, אלא בגוף שמייצר, נכון לתחילת שנת 2016, את הסדרות החמות ביותר בטלוויזיה העולמית.
המחיר האטרקטיבי מצטרף לתוכן אטרקטיבי, ועבור המכורים למסך הקטן, שמיותר לציין שב־20 השנים האחרונות הפך לדומיננטי יותר מהמסך הגדול, יש החל מהבוקר קלף מיקוח רציני מאוד מול מוקדני חברות הכבלים והלוויין ואלה של חברות הסלולר.
אספקט נוסף הוא האופן שבו אנחנו צופים בטלוויזיה. החבר'ה מנטפליקס הכניסו לחיינו את המושג "בינג'", שהוא בתרגום חופשי "צפייה ממושכת, ברצף, בסידרת טלוויזיה". הצרכן הצעיר לא ממתין עוד שבוע שלם בין פרק לפרק, אלא רוצה את כל העונה כאן ועכשיו ומוכן להקדיש לכך סוף שבוע שלם. מי שלא עומד בקצב של דור הסמארטפון, נשאר עם קהל מבוגר ולא מעודכן. כזה שבעיקר לא צורך מוצרים שמופיעים על המסך ולא מתעניין בהם, קהל רע לעסקי הטלוויזיה.
נקודה מעניינת נוספת היא היוצרים המקומיים. בעוד אלה נלחמים על פירורים מקרנות הקולנוע והטלוויזיה הממשלתיות והפרטיות, הזכייינים ושאר גורמים שנוהגים מולם בקשיחות בשל חוסר התחרות, כניסתה של נטפליקס אמורה לעודד יותר תוכן מקומי. יהיה מעניין לראות כמה זמן ייקח לחברה האמריקנית לפתוח את שעריה בפני יצירה תוצרת הארץ: סדרות מקומיות יכולות למצוא בית חדש ולייצר עונות ברצף, בלי דאגות כלכליות ומתוך מחשבה של נטפליקס שזו הדרך לשבות את הקהל המקומי. עוד תוכן שווה עוד פרנסה לאלפי יוצרים מקומיים.
לסיום, שווה להביט על הדור הבא. על ילדינו ועל נכדינו. בעוד אנחנו גדלנו לתוך מציאות של תחרות בין ערוצים ואז בין זכייניות, הם כבר יגדלו למלחמת עולם טלוויזיונית בין נטפליקס לאמזון. התסריטאים, הבמאים והשחקנים המוכשרים והנחשבים ינדדו לשם, והצופים יקבלו את הכל גדול יותר, מהיר יותר וחדש יותר.
עדי רובינשטייןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו