נפטר החייל שאושפז בשל אלרגיה לאגוזים

שלו חזן פונה לביה"ח לפני 10 ימים לאחר שפיתח אלרגיה שנגרמה מאכילת גרנולה • אביו: "אני כועס, האשמים ישלמו" • הלווייתו תתקיים בשעה 15:30 באילת • דובר צה"ל: "האירוע מתוחקר"

שלו חזן. מת כתוצאה מאלרגיה לאגוזים // צילום: באדיבות המשפחה // שלו חזן. מת כתוצאה מאלרגיה לאגוזים

שלו חזן, חייל מאילת שלקה לפני עשרה ימים לקה בהתקף אלרגיה קשה מאוד במהלך ארוחת ערב בבסיס עיר הבה"דים בו הוא משרת דרומית לבאר שבע, נפטר הלילה בבית החולים "סורוקה". מצ"ח וחיל הרפואה פתחו בחקירת המקרה. 

הלווייתו של חזן תתקיים בשעה 15:30 בבית העלמין הצבאי באילת, הוא הותיר אחריו זוג הורים, שני אחים המשרתים בצה"ל ואחות קטנה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק  

התקף האלרגיה התפרץ אצל חזן לאחר ארוחת הערב, שבמהלכה אכל גרנולה שככל הנראה הכילה אגוזים מרוסקים בהם לא הבחין. הוא נחנק, איבד את הכרתו והובהל במצב אנוש לבית החולים סורוקה בבאר שבע. 

מאז היה חזן מאושפז במצב קשה במחלקת טיפול נמרץ, כל מאמצי הרופאים להצילו לא הצליחו ולפנות בוקר נפטר. 

מאז אשפוזו לא משו בני משפחתו ממיטתו, מייחלים ומתפללים שיפקח את עיניו וישוב לאיתנו. "אני כואב וכועס מאוד", אמר האב יוסי, "שלחתי לצה"ל ילד שעמד על הרגליים, והם ידעו היטב על הרגישות שלו עוד בטרם הגיוס. עכשיו החזירו לי אותו בארון מתים. אסור שזה יקרה, במיוחד לאור העובדה שהם ידעו היטב את הרגישות שלו. שלו היה אלרגי לאגוזים, שומשום ודגים. מאז שידע והבין את חומרת האלרגיה שלו, הוא הקפיד, ולא משנה איפה היה, שלא לגעת במאכלים בעייתיים. בפעם הראשונה הוא טעם גרנולה בצבא, והתוצאה הייתה טראגית עבורו. אם שלו היה יודע שיש בזה אגוזים הוא לא היה נוגע בזה. שלו היה אחראי והוא ברר את כל מה שאכל. מישהו פישל בצבא, ונתן לו לאכול אגוזים. צה"ל ידע על האלרגיה שלו לאגוזים, וחובתו הייתה לתת לו מזון שתואם את מצבו והאלרגיה שלו. חבל מאוד שזה שלא היה כך". 

לדברי האב, הוא מתכוון לפעול שהאחראים על מות בנו יתנו את הדין על כך. "ברגע שזה כתוב בתיק האישי שלו, היו צריכים למנוע ממנו כל מאכל עם אגוזים. כבר מהצו הראשון שלו נרשם שהוא אלרגי לאגוזים. כל הכעס שלי זה על כך, על הרשלנות שלא יישמו ולא פעלו כמצופה מהם ברגע שידעו על הרגישות שלו. אני לא יודע עדיין בדיוק מי האחראי למחדל הנורא הזה צריך להיבדק ולהיחקר. מי שאשם וגרם במעשיו למותו של בני, ישלם על כך".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי בשל צנעת הפרט הם לא יתייחסו למקרה הספציפי, וכי חיל הרפואה בודק את האירוע, על כל היבטיו, על מנת ללמוד ולהפיק את הלקחים הרלוונטיים.

שלו חזן. "האחראי למחדל הנורא הזה צריך להיבדק ולהיחקר" // צילום: באדיבות המשפחה

4 מקרי מוות כתוצאה מאלרגיה

רק בתחילת השבוע שעבר ניצלו חייו של בן 24 האלרגי לחלב, שפיתח  תגובה אלרגית לאחר שאכל סופגניה חלבית.

בחודש אוגוסט השנה מת בבית החולים ברזילי נער בן 17 משדרות שהיה אלרגי לחלב, לאחר שאכל כדור שוקולד שהכיל חלב. ביולי 2014 מת נער בן 15 שסבל גם הוא מאלרגיה לחלב. ביוני 2014 מת נער מרחובות שהיה אלרגי לחלב ואכל פיצה. ובשנים קודמות דווח על עוד 4 מקרי מוות לפחות בעקבות תגובה אלרגית.

ההערכה היא שכ-0.2 אחוז מהאוכלוסיה בישראל סובלים מאלרגיה לאגוזים והיא איננה סוג האלרגיה הנפוץ ביותר. מנתונים שאסף פרופ' יצחק כץ, מנהל המכון לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה בבית החולים אסף הרופא עולה כי בישראל חיים יותר מ־30 אלף אנשים שרגישים למזון כלשהו. כ־5,000 רגישים לחלב פרה, כ־4,500 לבוטנים כ־3,000 לשומשום ומספר דומה לביצים.

שינוי סימון המוצרים

"בצה"ל לא תמיד יודעים מי מהמתגייסים אלרגי למזון. צריך שביחידה שבה משרת חייל אלרגי יהיה מזרק אפיפן, שמציל חיים במקרה של תגובה אלרגית", אומר פרופ' כץ, "הגילאים המסוכנים ביותר לתגובות אלרגיות שמסתיימות במוות הן מגיל העשרה ומעלה, שם מתרכזים רוב מקרי המוות, בעוד שבתינוקות ובילדים קטנים זה נדיר מאד".

בכנס השנתי של האיגוד לאלרגיה ולאימונולוגיה בקיסריה הציג פרופ' כץ מהלך חדש לשינוי הסימון על מוצרי המזון מסימון כללי לפיו המוצר "עשוי להכיל" חומר אלרגני לקביעת המינון המדוייק שמתחתיו אף חולה לא יפתח תגובה אלרגית. קביעת מינון מקסימלי שכזה תסייע ליצרני המזון לייצר מוצרים בטוחים למאכל על ידי אנשים הסובלים מאלרגיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר