גידול דרמטי במספר לקויי הלמידה שמקבלים הקלות במבחני הבגרות בשנים 2014-2001, כך עולה מנתוני משרד החינוך שהגיעו לידי "ישראל היום".
על פי הנתונים, בעוד שב־2001 עמד מספר התלמידים שהיו זכאים להתאמות לבגרויות על 32,648, ב־2004 על 49,700 וב־2009 על 64,773 - ב־2014 הגיע מספר הזכאים להקלות ל־109,550.
גורמים במערכת החינוך סבורים כי העלייה בשיעור מקבלי ההתאמות נובעת, בין השאר, מכך שהורים רבים מממנים לילדיהם אבחונים פרטיים באלפי שקלים, ובמקרים רבים שלא בצדק, לשם זכאות להקלות ולהתאמות שונות במבחני הבגרות. לשם השוואה, הספרות המקצועית מדברת על שיעור של חמישה אחוזים בלבד מכלל הילדים הזכאים להתאמות, ואילו בישראל - יותר מ־40 אחוזים מהתלמידים מוגדרים כבעלי לקויות למידה. ל"ישראל היום" נודע כי בעקבות נתונים אלו הוחלט במשרד החינוך לחדד את סוגיית ההתאמות ולפעול לכך שתלמידים שבאמת זכאים לכך יקבלו את מלוא תשומת הלב.
במשרד פיתחו הנחיות חדשות המתבססות, בין השאר, על הניסיון שהצטבר במערכת החינוך ועל העדכונים שחלו בספרות המקצועית לאורך השנים. בין השאר נקבע כי תוספת זמן לבחינות תיקבע על ידי המורים, שמכירים את התלמידים בצורה הטובה ביותר, כך שאם התלמידים אכן זקוקים לתוספת זמן - המורים יאשרו זאת ללא צורך באבחון מקצועי. עוד צוין בהנחיות החדשות כי זכאות להקראה או להכתבה תאושר בשני תנאים: על סמך אבחון מקצועי ובאישור הצוות החינוכי, שמכיר את התלמיד. זאת ועוד, לצוותי החינוך יהיו אוטונומיה וסמכות לאשר התאמה מסוג הקראה או הכתבה לבוחן ניטרלי. "יודגש כי במידה וצוות בית הספר איתר כמות תלמידים גדולה יותר, אין זה סוף פסוק. בית הספר יפנה את הבקשות לדיון בוועדת ההתאמות המחוזית. אם נמצא שיותר מ־10 אחוזים מתלמידי השכבה זכאים להקראה והכתבה, נתון לא סביר בעליל, הרי שמעל מכסה של 10 אחוזים יותנה האישור בבחינה שתקיים ועדת חינוך מחוזית", נכתב.
יו"ר איגוד המנהלים, מנשה לוי, מתנגד בתוקף להנחיות של משרד החינוך ומבטיח לצאת למאבק יחד עם הורים ותלמידים. "הגענו ל־40 אחוזים של התלמידים שקיבלו התאמות בממוצע ארצי. צריך לפתור את זה, אבל לא דרך ביה"ס. משרד החינוך רוצה שנהיה בחזית ונקבע למי מהתלמידים מגיע ולמי לא. מה שצריך זה לפתוח מרכזים מטעם משרד החינוך עם אנשי מקצוע שהוכשרו לכך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו