בהלת השפעת: שאלות ותשובות

אין הבדל לעומת שפעת רגילה - עד שמגיעים להיבדק

מתחסנים בסניף קופ"ח מכבי בת"א, אתמול \ צילום: גדעון מרקוביץ' // מתחסנים בסניף קופ"ח מכבי בת"א, אתמול

מה הסימנים לכך שחליתי בשפעת חזירים?

התסמינים של שפעת חזירים דומים לאלה של שאר זני השפעת: חום גבוה יותר של מ־38 מעלות, כאבי ראש, כאבי גרון, כאבי שרירים ולעיתים שיעול. את תת הזן הספציפי אפשר לגלות רק בבדיקות מעבדה שאותן לא עושים לכל חולה, אלא לרוב רק לחולים מאושפזים - כך שלא כל חולה יידע בהכרח באיזה זן הוא נדבק.

Newsenders | Newsenders

מדוע שפעת החזירים התפרצה פתאום, והאם התחלואה קשה יותר משהיתה בעונות קודמות?

בשבועות האחרונים אנו עדים לעלייה בשיעור החולים בשפעת. ככלל, התפרצות השפעת בעונה זו של השנה היא צפויה ומתרחשת בכל שנה, כך שהיקף התחלואה בשלב זה לא נראה חריג בהשוואה לשנים קודמות. מהנתונים שבידינו, מוקדם עדיין לקבוע אם רמת התחלואה בעונה הנוכחית תהיה שונה בהשוואה לקודמותיה.

עד כמה החיסון נגד שפעת יעיל במניעה?

החיסון נגד נגיף השפעת הוא האמצעי היעיל ביותר הקיים למניעת ההדבקה והתחלואה במחלה. הוא מומלץ באופן גורף, ובעיקר לאותם אנשים הנכללים בקבוצות הסיכון, לאלו שחיים במחיצתם כן ולאנשי הצוותים הרפואיים. 

הרכב החיסון נקבע בכל שנה שנה על ידי ארגון הבריאות העולמי, והשנה הוא כולל כמה זנים של נגיף השפעת (מומתים או מוחלשים - תלוי בסוג החיסון), ובהם גם שפעת החזירים - עובדה שמגדילה משמעותית את הסיכוי למניעתה בקרב מי שהתחסן השנה.

פרופ' דנה וולף

מה ההבדל בין שפעת חזירים לשפעת רגילה? האם היא אלימה או קשה יותר?

שפעת החזירים התפרצה לראשונה ב־2009, ומאז הפכה לאחד מזני השפעת העונתית החוזרים בכל שנה. אם לא יחול שינוי גנטי ניכר בנגיף, אין כיום הבדל בינה לבין "שפעת רגילה", והיא לא בהכרח נחשבת מסוכנת יותר מזני שפעת אחרים.

מנתונים שנאספו בתקופה האחרונה ביחידה לווירולוגיה קלינית בבית החולים הדסה עין כרם, עולה כי 27 אחוזים מהבדיקות שנעשות בימים אלה למאושפזים בבתי החולים של הדסה בשל זיהומי דרכי הנשימה, אובחנו כחיוביות לנגיף השפעת. מתוכן, 80 אחוזים נמצאו כחיוביות לשפעת מזן שפעת החזירים, ו־20 אחוזים חיוביות לשפעת מזן B.

אנחנו שומעים על נשים הרות שחלו בשפעת ומאושפזות במצב קשה. מי נמצא בקבוצת הסיכון?

מחלת השפעת יכולה להיות קשה יותר ולגרום לסיבוכים בקרב חולים הנמצאים בקבוצות סיכון, ובהם נשים הרות, קשישים, ילדים, וכן אנשים הסובלים ממחלות רקע כרוניות, מהשמנת יתר קיצונית או ממצבים של דיכוי מערכת החיסון. 

ידוע כי נשים הרות נמצאות בסיכון יתר לתחלואה קשה בשפעת, וזאת בין השאר בשל השינויים הפיזיולוגיים הרבים המתרחשים במהלך ההריון, דוגמת היחלשות מערכת החיסון.

מדוע מתים משפעת?

הסיבוך השכיח והקשה ביותר של מחלת השפעת הוא דלקת ריאות, עם אפשרות להתפתחות זיהום חיידקי משני. סיבוך זה - השכיח יותר בחולים עם מחלות רקע - יכול להביא במקרים הקשים להידרדרות נשימתית, ואף למוות.

איך אפשר לטפל במקרים הקשים?

קיימות כיום כמה תרופות שאושר לטפל באמצעותן בשפעת. התרופה הנמצאת בשימוש הנרחב ביותר היא טמיפלו. על פי הנחיות משרד הבריאות וארגוני הבריאות המובילים בעולם, מומלץ לטפל מוקדם ככל האפשר בטמיפלו בחולי שפעת הנמצאים בקבוצות הסיכון, וכמובן בכל חולה עם שפעת קשה המובילה לאשפוז.

באותם מקרים שבהם קיים גם חשד לזיהום חיידקי משני, מטפלים גם באנטיביוטיקה על פי הצורך. 

התשובות באדיבות פרופ' דנה וולף, מנהלת היחידה לווירולוגיה קלינית בביה"ח הדסה עין כרם 

ילד מגיע לקבל את החיסון, אתמול \ צילום: גדעון מרקוביץ'

•  •  • 

לכו להתחסן

החורף נותן את אותותיו: שפעת החזירים חזרה • חיה אסתר אריה (52) מנתיבות נפטרה מסיבוך של המחלה, וברחבי הארץ מאושפזים 16 חולים נוספים - מתוכם 11 במצב קשה • משרד הבריאות: "זו תחילת עונת השפעת, השיא לפנינו" • בעקבות גל המקרים: פניות רבות לקופות החולים בבקשה להתחסן 

משתעלים? מתעטשים? חשים לא בטוב? יכול להיות שזה צינון חולף - אבל בהחלט ייתכן שיש לכם סיבה לדאגה: שפעת החזירים שוב כאן. חיה אסתר אריה (52) מנתיבות נפטרה מסיבוך של המחלה, ובבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 16 חולים נוספים, מהם 11 במצב קשה, מורדמים ומונשמים. במשרד הבריאות ממליצים להתחסן ללא דיחוי. 

חיה אסתר אריה, שנפטרה ביום שלישי לפנות בוקר, הגיעה לפני כחודש לבית החולים סורוקה במצב קשה בשל סיבוכי שפעת. "היא הרגישה רע, היה לה חום, ומהסימנים הבנו שהיא חולה בשפעת רגילה", סיפר יהודה, בעלה, "אקמול בדרך כלל מספיק, אבל מצבה לא השתפר. הלכנו לרופא, ששלח אותנו מייד לבית החולים". 

רק אחרי כמה ימי אשפוז הבינו הרופאים שאריה חולה בשפעת החזירים. ריאותיה קרסו והיא חוברה למכשיר אקמו, ה"מחליף" את פעילות הלב והריאות, והועברה לביה"ח בילינסון. הרופאים שם נאבקו על חייה במשך חודש, אך ללא הצלחה. "מדובר בחולה שסבלה ממחלות רקע", סיפר מנהל המחלקה לטיפול נמרץ לב בבילינסון ד"ר פיליפ בידרמן, שטיפל באסתר, "היא סבלה מדלקת ריאות חריפה מאוד מאוד, עד כדי כך שאפילו ההנשמה לא הועילה. "אסור להזניח", הוסיף הבעל האבל, "צריך להתחסן ולהיבדק". 

בית החולים סורוקה. בת 52 נאבקה על חייה במשך כחודש \ צילום: דודו גרינשפן

בגלל המחלה: ניתוח קיסרי 

פרט לאריה, שמונה נשים הסובלות מהמחלה מאושפזות במצב קשה בבתי החולים - שלוש מהן בהריון.

 אחת הנשים - בת 25 שלא התחסנה מפני שפעת - הגיעה בימים האחרונים לבית החולים סורוקה. היא מורדמת ומונשמת, ובשל מצבה הרופאים נאלצו ליילד את תינוקה בניתוח קיסרי. חל שיפור במצבה, ותינוקה מאושפז בפגייה במצב יציב. נוסף על האם הצעירה, מאושפזת בסורוקה חולת סוכרת בת 57 בטיפול נמרץ, מונשמת ומורדמת; גם היא לא התחסנה לשפעת. 

"עיקר המחלה מתבטא בדלקת ריאות או בפגיעה ריאתית קשה, שמובילה לחוסר יכולת לנשום באופן עצמאי", אמר מנהל היחידה לטיפול נמרץ פנימי בסורוקה, פרופ' יניב אלמוג. עמיתו, ד"ר ליאור נשר, הוא מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים. "בשבועות האחרונים אנחנו רואים עלייה משמעותית בתחלואה בשפעת, ובפרט בשפעת החזירים", הסביר, "בדומה למה שהיה בשנת 2009, רואים עלייה משמעותית מאוד בכמות החולים וגם במספר החולים הקשים יותר. בהשוואה לדצמבר של השנה שעברה, נרשמה עלייה של עשרות אחוזים. ראינו שמרבית החולים לא חוסנו נגד נגיף השפעת העונתית". בסורוקה מאושפזות שתי נשים הרות נוספות, שמצבן היה קשה אך התייצב. 

לא רק באזור הדרום השפעת מרימה ראש וגובה קורבנות. כך, למשל, גם בבית החולים שערי צדק בירושלים מאושפזת חולה בת כ־40 המחוברת למכשיר אקמו; בבית החולים הדסה עין כרם בעיר מאושפזות במצב קשה שתי נשים בנות 40-30, ובהדסה הר הצופים מאושפז גבר בן 46 במצב קל. וזה לא הכל: בבית החולים אסף הרופא מאושפזת ילדה בת 4 במצב בינוני, הסובלת ממחלות רקע נוספות; בוולפסון מאושפז בן 44 במצב קשה, מונשם ומורדם; באיכילוב מאושפז חולה אחד במצב קשה; ובשיבא שלושה חולים במצב בינוני וקל. גם בבית החולים בנהריה מאושפזים במצב קשה גבר בן 55 ואישה בת 64, מונשמים ומורדמים. הם אובחנו כסובלים משפעת מזן A - המכילה כמה תת־זנים, שאחד מהם הוא שפעת החזירים.  

נא לשטוף ידיים   

במשרד הבריאות קוראים לציבור להתחסן מפני המחלה, בפרט למי שנמצא בקבוצת הסיכון (ראו מסגרת 

משמאל). "היקף התחלואה לא חריג לעומת השנים הקודמות, ואנחנו כנראה צפויים למקרים נוספים של חולים קשים", מפרט ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, "נגיף שפעת החזירים H1N1 הוא המוביל השנה בתחלואה לעומת השנה שעברה. יש לעיתים עונות אלימות יותר ואלימות פחות, ואי אפשר לחזות את זה". 

לפי פרופ' גרוטו, "יש עדיין מספיק חיסונים בקופות החולים. ההתחסנות עוד רלוונטית, כי אנחנו רק בתחילת עונת השפעת והשיא עוד לפנינו. לצערנו, רק כשיש דיווחים על סיבוכים זה עולה למודעות הציבור ואז רצים להתחסן. חוץ מהחיסון, חשוב לזכור לא להגיע חולים לעבודה כדי לא להדביק אחרים, להקפיד על רחיצת ידיים ולהתעטש לתוך המרפק כדי לא להפיץ חיידקים". 

בעקבות גל המקרים מדווחים בקופות החולים על נהירה מחודשת למרפאות בבקשה להתחסן. בקופות החולים נותרו פחות מ־300 אלף מנות חיסון, ובקופת החולים מכבי תיגברו את חדרי האחיות וקיבלו מאות פניות טלפוניות.

בהכנת הידיעה השתתפו יורי ילון, דניאל סיריוטי ושלומי דיאז 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר