נא להכיר: הערכה חלופית

חישוב חדש לציונים הסופיים בתעודת הבגרות

דליה רביקוביץ. ילמדו גם עליה // צילום ארכיון: משה שי // דליה רביקוביץ. ילמדו גם עליה

במסגרת יישום הרפורמה ללמידה משמעותית, תלמידי התיכון ייבחנו השנה במתכונת חדשה של בחינות הבגרות, שבה הבחינה עצמה תהווה כ־70% מהציון לבגרות, ואילו ההערכה החלופית (מטלת חקר) תהווה את יתרת 30% הציון הסופי. לדברי משרד החינוך, העבודות ומטלות הביצוע נועדו להכשיר את התלמיד לקראת כניסתו אל עולם האקדמיה ומקנים לו כלים להתמודד עם אתגרי המאה ה־21.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

ההערכה החלופית תתקיים במגוון המקצועות, למעט מתמטיקה ואנגלית. מטלות הביצוע כוללות, בין השאר, תלקיט עבודות, מטלת ביצוע קבוצתית, עבודת חקר, עבודה סמסטריאלית, תוצר אמנותי ועוד.

משה זעפרני, מהמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, מדגיש: "ההערכה החלופית מאפשרת לתלמידים להיות יצירתיים ולמצות את הפוטנציאל הטמון בהם ומאפשרת לבתי הספר ללמד למידה משמעותית אמיתית".

המטלות בהערכה החלופית:

לשון והבעה: במקום הפרק בחיבור יכינו התלמידים תיק עבודות שנתי, המאגד את כל מטלות הכתיבה שלהן נדרשו במהלך השנה. בתיק יידרשו התלמידים גם לנושאים אקטואליים, לכתיבה תיאורית, לכתיבה טיעונית ולכתיבה אישית. הציון לתיק העבודות יינתן על ידי צוות בית הספר. 

היסטוריה: חקר והעמקה של מלחמת העולם השנייה, האנטישמיות והשואה. הדבר נעשה בתיאום עם אנשי יד ושם. 

גיאוגרפיה: למידת חקר חוץ־כיתתית, הכוללת עיסוק בסוגיות כגון דילמות בפיתוח חופי אילת, התפלת מי ים, התחממות גלובלית ופיתוח הפריפריה. 

ספרות: העמקה בתהליך הכתיבה של יצירה ספרותית ובחינת נושאים שונים, כגון המשפחה בראי הספרות, מגדר וספרות, שירים בעקבות השואה, דו־קיום ומניעת אלימות וספרות ילדים. כמו כן, התלמידים יעסקו בחקר יצירתם של סופרים ומשוררים כגון פרנץ קפקא, עמוס עוז, חיים נחמן ביאליק ודליה רביקוביץ. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר