תשוו לפני שתיקנו

הצרכנים הפכו למודעים יותר בכל הקשור להשוואת מחירים, אבל הרשתות לא עושות לנו חיים קלים • אנו מציגים בפניכם מורה נבוכים לחיסכון של ממש: בסופר, בתיירות - ואפילו במוסך • מדריך לקנייה נבונה

שווה להשוות // איור: רעיה קרס // שווה להשוות

המחאה החברתית של 2011 פיתחה אצל הצרכן הישראלי מודעות גדולה יותר למחירי המוצרים שהוא רוכש - החל בחבילות הטלוויזיה, האינטרנט והסלולר, דרך התיירות ונותני השירותים השונים וכלה, כמובן, במזון. 

שווה להשוות // איור: רעיה קרס

 

פרק שקיפות המחירים הכלול בחוק המזון חייב את הרשתות הגדולות לפרסם את מחירי המוצרים המוצעים למכירה בכל הסניפים ואת מחירי המבצעים באתר של הרשות להגנת הצרכן. אך עם הדבש הגיע גם העוקץ - את המחירים מפרסמות הרשתות באמצעות קובצי נתונים מורכבים, שאינם ניתנים לתפעול בידי הצרכנים באופן שוטף.  

ברשות להגנת הצרכן יש נציגים שבודקים את הקבצים ומעדכנים את הרשתות אם יש תקלות. כדי לוודא שהמידע יועבר, נקבע כי קמעונאי גדול שלא יעמוד בדרישות החוק והתקנות צפוי לקנס כספי בגובה 45 אלף שקלים על כל הפרה. לדברי עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, "התקנות הן צעד נוסף במאבק הרשות להגברת שקיפות המידע ולהנגשתו לציבור, במטרה לאפשר לצרכן לבצע רכישה מושכלת". 

כיום קיימות בשוק שלוש אפליקציות בולטות בתחום השוואת מחירי המוצרים ברשתות המזון: mySupermarket, ZapMarket ו־PriceZ. אתר mySupermarket שודרג לאחרונה והוא מאפשר כעת השוואה של קניות בסניף או באינטרנט. ניתן לבחור ולהשוות בין יותר מ־47 אלף מוצרים ובין יותר מ־700 סניפים שונים של 22 רשתות שיווק. הצרכן יכול לבחור מוצר או מספר מוצרים, ולאחר הזנת כתובת מגורים, לקבל את ההשוואה בין החנויות ברדיוס המרחק שבחר.  

לדברי משה אלפרט, מנכ"ל mySupermarket, "יש באתר בין 150 ל־200 אלף משתמשים פעילים בחודש. התחלנו באנגליה, שם אנחנו פעילים כבר תשע שנים, ובארה"ב אנחנו ברמת פיילוט. היום, בנוסף לאתרי האינטרנט, אפשר בהתאם לחוק המזון להשוות את המחירים בסניפי רשתות המזון סביב רדיוס מקום המגורים גם בסמארטפון. בהתחלה היה קושי בתדירות העדכון של חלק מהרשתות, ורשתות מסוימות העלו מוצרים שבפועל לא נמצאים בסניף, אבל היום אנחנו במקום טוב יותר. מבדיקה שערכנו, צרכנים שמשווים מחירים באתר חוסכים כ־80 שקלים מתוך ממוצע קניות של 525 שקלים". 

האפליקציה PriceZ מציעה גם היא השוואת מחירי מזון בסלולרי ובאינטרנט. "אני חי את נושא שקיפות המחירים ועובד מול הרשתות ומול החברות שמספקות להן", מספר יזם PriceZ בועז יהב. לדבריו, "מדובר בכמות מטורפת ולא מסודרת של נתונים, ורמת הדיוק הגבוהה של PriceZ נובעת מהקשרים עם הרשתות והיצרנים. אנחנו משווים בין המספר הגבוה ביותר של הרשתות".

לעומת האתרים האחרים, מספר יהב, PriceZ התחילה כהשוואה בין הסניפים הפיזיים ובשיתוף חוכמת ההמונים. "יש לנו מנגנונים מתוחכמים שבזכותם אנחנו יודעים להעריך אם המחירים שהצרכנים שיתפו הם הגיוניים או לא. גם במידע שהרשתות מוסרות יש לעיתים טעויות - למשל, לא מזמן ירד המע"מ באחוז, ומחירי המוצרים שבפיקוח לא התעדכנו. יש לנו פיצ'ר שנקרא שקיפות המדף, ובאמצעותו הצרכן יכול לעמוד בסופר ולסרוק את הברקוד של שמן זית כתית מעולה ולראות שתי קבוצות: של כתית מעולה על סוגיו השונים ושל שמן זית כללי מהזול ליקר. לא צריך לחשב יותר, כי כל המחירים מוצגים בלחיצה, כולל ההנחות". 

פיצ'ר נוסף שמציעה Pricez הוא "היסטוריית מחירים", ובאמצעותו יכול הצרכן לראות אם מחיר המבצע המוצע משתלם או שעדיף לקנות ברשת אחרת. לדברי יהב, "יש רשתות שעובדות מאוד יפה, ויש כאלה שצריכות להשתפר. אני חושב שזה נובע מהעולם שהן חיות בו. הן לא תיכננו לקום בבוקר ולספר לכל העולם איך הדברים נראים. אני לא חושב שזה מכוון, אבל אני לא חושב שהם עושים את ה'אקסטרה מייל' כדי שזה יעבוד. התפקיד שלנו הוא ליצור את התמונה השלמה, אבל יש עדיין בעיות ויש לאן לשאוף".

האפליקציה השלישית להשוואת מחירים מגיעה מקבוצת zap, שהתחילה את דרכה בהשוואת מחירי מוצרים. ZapMarket מאפשרת השוואת מחירים בין סניפי הרשתות, על פי הרדיוס הגיאוגרפי שמגדיר המשתמש. הפלטפורמה, שהושקה עם כניסתו לתוקף של פרק שקיפות המחירים בחוק המזון החדש, זמינה באתר zap השוואת מחירים וכן באפליקציה ייעודית. האפליקציה מציגה את מחירי המוצרים בכל אחד מסניפי רשתות המזון הפיזיים, לצד מחירי החנויות המקוונות של רשתות המזון, כולל מבצעים עדכניים. את ההשוואה ניתן לערוך בכ־20 רשתות שיווק מובילות. 

אלון רז, מנכ"ל החטיבה העסקית בקבוצת zap ומנהל zap השוואת מחירים, אומר כי "האפליקציה עובדת בשביל הצרכן, שצריך למלא פעם אחת את סל המזון שלו. הוא צריך לבחור באיזה עיתוי הוא רוצה לקבל את ההתראות, ואז מקבל את המידע בנוגע לסל הספציפי שלו - היכן הכי זול ברדיוס שציין, והיכן הכי יקר".

 

ארזתם לבד?

בתחום התיירות, zap travel מאפשרת השוואת מחירי טיסות, מלונות וחבילות נופש בארץ ובחו"ל, טיולים מאורגנים, השכרות רכב ועוד, תוך מגוון רחב של סינונים ומיונים המאפשרים להציג את הטיסות הרלוונטיות על פי מחיר, חברת תעופה, סוג טיסה, מספר עצירות וזמן המראה, או מיון מלונות על פי מספר כוכבים, פופולריות, מחיר, מחירי חבילות ספורט, הופעות בחו"ל ועוד. כל זאת לצד חוות דעת של גולשים ודירוגים של מלונות וסוכנויות הנסיעות.

אתר נוסף בתחום השוואת מחירי תיירות הוא Travelist הישראלי, מנוע חיפוש חכם המחובר ישירות למאגרי המידע הבינלאומיים והמקומיים של ספקי התיירות ומאפשר השוואת מחירים עד להשלמתו של כל תהליך הרכישה וקבלת כרטיס הטיסה. האתר מאפשר לגולשיו לערוך השוואה בין כלל טיסות ה־Low Cost שיוצאות מישראל, אל מול הטיסות הסדירות. 

אפשרות נוספת היא האתר הבינלאומי Booking, המשווה בין מחירי בתי המלון ברחבי העולם. חשוב לשים לב כי בארה"ב המחירים מוצגים ללא מסים. יעל, ישראלית שהזמינה מלון במנהטן, שילמה באתר 770 דולרים וכשהגיעה למלון היתה צריכה להפתעתה להוסיף 130 דולרים בגין מסים. 

האתר Smartair מאפשר השוואה בין מחירי טיסות של יותר מ־750 חברות תעופה מכל העולם, והנוסע יכול לבחור מבין כל אפשרויות הטיסה, ולקבל תוצאות בזמן אמת. האתר מציג את מלוא מגוון המחירים, על מנת להרכיב לבד את כרטיס הטיסה הטוב ביותר הן מבחינת המחיר והן מבחינת זמני ההמראה והנחיתה, ומשלב בין כל חברות התעופה. זהו מנוע חיפוש ישראלי חדש, שמחבר את כל סוגי הטיסות, מאפשר לבחור טיסת הלוך ולראות אונליין את כל אופציות החזור הרלוונטיות. השירות ניתן בעברית, וכפוף לחוק המכר הישראלי, שלפיו ניתן לקבל החזר כספי - מה שלא מתאפשר בקנייה מאתרים מחו"ל. האתר מאפשר רכישת כרטיסים מיידית ומספק גם שירות בעברית ותמיכה טלפונית.

נוסף על כך, האתר HotelsCombined מציע השוואת מחירים בזמן אמת בין אתרי הזמנות המלונות השונים. ביישומון חוליו מציעים טיסות ברגע האחרון במחירים אטרקטיביים.

 

בדיקת עשרת אלפים

השוואת המחירים הגיעה גם לענף המוסכים. באתר גלגלים ניתן לבקש הצעת מחיר לטיפול, תיקון או חלקי חילוף ולקבל הצעות מחיר משלל מוסכים כולל פירוט ההצעות. לאתר מחוברים כ־950 מוסכים מכל רחבי הארץ, ולאחרונה הושקה בו זירת טיפולים ותיקונים גם לקטנועים, לאופנועים ולאופנועי שטח.

גלגלים עובד בשיטת המכרז: מגישים באתר בקשה לטיפול, תיקון או חלף ובתוך דקות מקבלים הצעות מחיר מפורטות ממוסכים שמחוברים למערכת. כך, למשל, עבור טיפול 105 אלף ק"מ לרכב פולקסווגן פולו, טווח ההצעות נע בין 324 ל־950 שקלים; עבור בדיקת הכנה פלוס העברת טסט לרכב פורד פוקוס, טווח ההצעות נע בין 150 ל־295 שקלים.    

"אנחנו מפעילים זירת מסחר לחלקי חילוף כבר יותר מחמש שנים, ובהצלחה רבה", אומרת מנכ"לית האתר סיגל עוז, "זה הוליד את הרעיון לאתר המספק השוואת מחירים בתחום התיקונים לרכב. בדרך כלל מדובר בטיפולים שוטפים, תיקון, פחחות וצבע במקרה של תאונה. ניתן להגיש בקשה בכל אחד מהתחומים - מגדירים את סוג הרכב ואת השירות שרוצים ואפשר להעלות את תמונה כדי שנותן השירות יוכל לראות את מצב הרכב. אין אצלנו 'נעלמים' והצרכן מקבל את המפרט המדויק של ההצעות. לצורך כך מבקשים נותני השירות את מספר הרישוי של הרכב, כדי שיוכלו לראות את היסטוריית הטיפולים שיבואנים מורשים נגישים לה. יש גם דירוג מוסכים, והצרכן יכול לראות את דירוג המוסך לפי הגולשים. אם המוסך מקבל דירוג נמוך לא נרצה שהוא יהיה במכרז, אבל עד היום לא נתקלנו בזה. בנוסף, מספר ההצעות תלוי באזור הגיאוגרפי המבוקש. מדובר בארבע הצעות לפחות, אבל המספר יכול להגיע גם ל־12-8 הצעות".  

לגבי אובייקטיביות האתר מסבירה עוז כי "אנחנו מספקים אך ורק את הפלטפורמה. המוסכים נמצאים אצלנו על בסיס מנוי חודשי והצרכנים לא משלמים לנו. אנחנו לא גוזרים קופון ולא מתערבים. זו פעילות צרכנית, ולמרות מה שחושבים בדרך כלל, המוסכים אוהבים את ההזדמנות לענות בצורה שקופה, זה מונע אי־הבנות מצידם. בשורה התחתונה, האתר עונה על צורך שעלה מצד הצרכנים, שמגיעים למוסך ולא יודעים כמה אמור לעלות להם השירות".

 

טיפ

באמצעות החוק להצגת מחירים לפי מחיר ליחידה ניתן להשוות בקלות מחיר ל־100 גרם. כך תוכלו לבחון את מחיריהן של אריזות 750, 500 ו־250 גרם למשל. 

כל אתרי השוואות המחירים משווים את מחיריהם של מוצרים הנרכשים באינטרנט. חלקם מציעים גם מוצרים מקבילים שהם זולים יותר. לפעמים לא מדובר בפשרה באיכות, ושווה לנסות אותם.

לא תמיד כדאי לקנות אריזות גדולות. באתרי השוואות המחירים אפשר לבדוק את המחירים בסופר של אותו מוצר באריזותיו השונות. פעמים רבות אנחנו מתפתים לקנות אריזות גדולות היות והן לכאורה זולות יותר. ואולם, לעיתים 2 אריזות יכולות להיות זולות מאריזה אחת גדולה. בנוסף, אם לא מסיימים את הכמות, החיסכון הופך להיות לא כלכלי בעליל (עוד על כך - בעמוד 53).

אחת מהפונקציות הזמינות באתרי השוואות המחירים מאפשרת לנו, המשתמשים, לקבל התראה לגבי מחיר מבוקש או השוואת מחירים בסניפים השונים בשעה המבוקשת, וכן אפשר לסרוק את הברקוד של המוצר מהבית ולבדוק את מחירו בזמן אמת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר