הריוניות נגד אוניברסיטת בר אילן

פנייה של קבוצת נשים בהריון שאמורות ללדת בזמן המבחנים נענתה בשלילה לבקשה למועד חוזר

צילום: מאיר פרטוש //

קבוצת סטודנטיות מאוניברסיטת בר אילן שנמצאות במהלך הריונן ולומדות בשנה א' ושנה ב' במחלקות שונות, פנו לאחרונה להנהלת האוניברסיטה בבקשה למועד מיוחד למבחנים עבורן מאחר ותאריך הלידה מסתמן לצאת בתקופת המבחנים.

על פי הנהלים של המועצה להשכלה גבוהה, במידה ויבחנו במועד ב של הבחינות, הן אומנם רשאיות להיבחן בפעם נוספת, אך הבחינה עלולה להתקיים גם בשנת לימודים הבאה.  

"אני אמורה ללדת בסוף ינואר בדיוק בתחילת תקופת המבחנים. ארבעה מבחנים הראשונים לא אוכל לגשת לכל מועדי א' ואוכל לגשת רק למועדי ב' ולא לשני המועדים. פניתי להנהלת המחלקה ולאוניברסיטה בנושא, והם הודיעו לי כי במידה ואכשל במועד ב', לא יכתבו מבחן נוסף עבורי ועבור חברות שנמצאות במצב דומה לשלי."

הסטודנטית הוסיפה: "הוסבר לי, כי על פי התקנון האוניברסיטה והמל"ג, שעל פיהם מגיע לנו מועד נוסף על פי הלו"ז האקדמי וזה יכול להיות גם בשנה הבא. המשמעות של זה – זה שאני לא אוכל לסיים את התואר בזמן וגם בשנה הבאה אני אצטרך ללמוד את כל החומר מחדש. אנו מצפות מאוניברסיטת בר אילן שגם אמורה לתמוך בנו. צריך להיות נוהל אחיד לכלל הסטודנטיות שעומדות להפוך אמהות בכל המוסדות בישראל, כפי שעשו את זה למען חיילי מילואים, שעבורם כותבים מבחנים ויוצרים מועדי בחינה מיוחדים."

 

 

סטודנטיות בבר אילן  // צילום: מאיר פרטוש
סטודנטיות בבר אילן // צילום: מאיר פרטוש

סטודנטיות בבר אילן 0למצולמות אין קשר לסיפור) // צילום: מאיר פרטוש

ח״כ מירב בן ארי (כולנו) כתבה לאחרונה תיקון להצעת חוק זכויות הסטודנט אשר עוסקת בנושא הקלות במבחנים לסטודנטיות בחופשת לידה, בהריון ושמירת הריון ומקדמת את הנושא מזו תקופה, זאת בעקבות הפניות שהגיעו ללשכתה. ח״כ בן ארי, הוסיפה: ״המדינה צריכה לבוא לקראת סטודנטיות בהריון ולהקל עליהן בעיקר בבחינות. כפי שהמדינה מקלה על גברים בנושא המילואים במידה שווה, על המדינה להקל על נשים הנמצאות בחופשת לידה״.

מאוניברסיטת בר אילן נמסר: "אוניברסיטת בר-אילן נוהגת בנושא זה על פי כללי זכויות הסטודנטים הקבועים בתקנון המל"ג משנת תשע"ב. על פיהם, סטודנט שנעדר מבחינה בשל 'אירוע מזכה' זכאי להיבחן במועד נוסף אחר, במסגרת המועדים המקובלים במוסד".

עם זאת, לפנים משורת הדין, החליטו באחרונה סגן הרקטור, דיקן הסטודנטים והסמנכ"ל לענייני סטודנטים , שסטודנטים/סטודנטיות שנעדרו ממבחן בשל 'אירוע מזכה' שזו שנתם האחרונה לתואר, יוכלו לקבל מועדי מבחן מיוחדים שאינם בלו"ז האקדמי המקובל, ע"מ שסיום התואר שלהם לא יתעכב בשל האירוע המזכה בגינו נעדרו מהמבחנים. ההחלטה כוללת סטודנטיות שילדו , עד 14 שבועות לאחר הלידה.

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר כי: "חוק זכויות הסטודנט קובע כי כל סטודנט לתואר ראשון זכאי לשני מועדים לבחינה. בנוגע לסטודנטיות בהיריון או לאחר לידה קבעה המל"ג את כללי זכויות הסטודנט (התאמות עקב טיפולי פוריות, היריון, לידה, אימוץ או קבלת ילד למשמורת או אומנה), תשע"ב-2012. בהתאם לכללים אלה סטודנטית הנעדרת בשל היריון, לידה וכיוצ"ב זכאית להיבחן במועד נוסף אחר במסגרת המועדים המקובלים במוסד".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר