איך לעבור את החורף בשלום עם תינוק חדש?

לחמם היטב, אבל לדאוג לאוורור, להלביש חם - אבל לא יותר מדי • 10 עצות מנצחות לעונה הקרה עם הבייבי

צילום: אוהד שפר // לחמם, אבל לא להגזים. לעבור את החורף עם תינוק

האם עדיף להיות בהריון וללדת בחורף או בקיץ? מה עדיף, חום ולחות או קור וגשם? להגן על התינוק מפני השמש הקופחת, או מפני הטמפרטורות הנמוכות? זהו דיון קבוע וסוער בקרב אימהות ואימהות שבדרך. כל אחת, תלוי מאיזה מחנה היא, תיתן נימוקים לכאן או לכאן. רק שבינתיים החורף כבר כאן, ולא תמיד החסידה שואלת מה נוח או עדיף לנו, או כמו שמקובל להגיד "מה שבא ברוך הבא". אז עבור אלו שיולדות בחורף, להלן כמה עצות וטיפים חשובים כיצד לצלוח את התקופה על הצד הבריא ביותר ובאיזה אופן לתת מענה לצרכי התינוק כאשר הטמפרטורות בחוץ צונחות.

1. להגן מהקור על תינוק שרק נולד:

תינוקות רכים שרק נולדו אינם יודעים עדיין לווסת את טמפ הגוף שלהם ולכן הם מאד רגישים לקור. גם העור שלהם עדיין מאד דק ולא מגן עליהם, ולכן בשבועות הראשונים צריך להקפיד להגן עליהם. אחת על כמה וכמה, במידה והם נולדו במשקל נמוך יחסית וכך יצאו מבית החולים.

2. להלביש חם, אבל להימנע מעודף ביגוד:

הנטייה הטבעית היא להלביש את התינוק בהרבה שכבות לאחר הלידה, יש שיגזימו ויאמרו אפילו שלוש שכבות. אך לא בהכרח כך הדבר, ואנחנו צריכים להימנע ממצב שבו לתינוק חם מדי והוא מתחיל להזיע, כי אז הוא לא יצליח לשמור על טמפרטורת גוף חמה. טיפ טוב הוא לבדוק בגבו של התינוק, ואם הגב, העורף או איזור החזה  מזיעים - סימן שחם לו. אף קר, לעומת זאת, יעיד על כך שלתינוק קר. הלבישו את התינוק בבדים כגון כותנה או צמר או בדים טבעיים והימנעו מבדים סינטטיים. כעיקרון, תינוקות תמיד צריכים שתהיה להם שכבה אחת יותר מלאדם בוגר. שימו לב שבבית אפשר להתלבש פחות ולהשתמש בשמיכה דקה יותר. כשיוצאים, בהתאם למזג האויר וגיל התינוק, כדאי לשקול להוסיף שכבה נוספת ולהשתמש בשמיכה חמה יותר. גם חבישת כובע חשובה בשהייה מחוץ לבית מכיוון ש- 60% מחום גוף התינוק הולך לאיבוד דרך הראש. בחרו כובע שמכסה את האוזניים. גם כשהתינוק ישן בלילה המנעו מיותר מדי שכבות ושימו לב שהוא לא מזיע.

3. חימום הבית וחדרו של הילד:

חשוב להימנע מחימום יתר, שעלול להגדיל את הסיכון למוות בעריסה. ניתן לעשות שימוש במדחום לבדיקת הטמפרטורה, שצריכה לעמוד על כ- 22 מעלות לערך. חשוב מדי פעם לאוורר את החדר ולפתוח פתח קטן לכניסת אויר. דאגו לאוורר גם את הסלון וחדר האמבטיה במהלך היום.   

4. הגיפו את התריסים ותנו לאור להיכנס:

בחורף חשוך יותר, ויש נטייה לכבות אורות ולסגור חלונות, במיוחד לאור זאת שמחשיך מוקדם. חשוב שככל שהזמן עובר, התינוק ידע להבחין בין יום ללילה, כדי שאט אט יסתגל ליותר שעות עירות ביום לעומת שינה בלילה, ולכן בבוקר מומלץ לפתוח תריסים ולהדליק אורות. בנוסף, גם עבור מבוגרים אור הוא חיובי ומייצר חשק לעשייה, שמחה ואינטרקציה בינך לבין התינוק שלך.  

5. כך תמנעו את שלל הווירוסים ומחלות החורף:

מקומות סגורים הם מקומות שקל להידבק בהם בווירוסים. נכון שבחורף יש נטייה לשהות במקומות סגורים ומחוממים, אך המנעו ממקומות כמו קניונים, במיוחד לתינוק שזה עתה נולד. הימנעו גם משהייה בחדרי המתנה סגורים והומים מבוגרים/תינוקות חולים, כגון קופת החולים או המוקד. הימנעו כמובן מקרבה לאנשים חולים ומשימוש משותף של בקבוקים, מוצצים, נייר טישו לניגוב אף, מגבות אמבטיה וכו' בין בני המשפחה או חברים שבאים לבקר. הקפידו על הגיינה: שטיפת הידיים במים וסבון לאחר כל החלפת חיתול ובטרם האכלת התינוק. 

דיאטה, אופנה, מתכונים ועוד המון דברים מעניינים – עכשיו במדור הלייף סטייל! 

6. נצלו הזדמנויות לשהייה מחוץ לבית:

צריך לזכור שבישראל החורף לא כבד וגם במהלכו יש הרבה ימים של שמש חורפית נעימה. כדאי לנצל שעות אלו לטיולים נעימים בחוץ, אפילו יחד עם חברה שילדה גם היא, שיאפשרו לשניכם להתאוורר. גם חוגים משותפים להורים ותינוקות כמו התעמלות ועיסוי הם זמן מושלם לבונדינג עם הקטן שלך במקום נעים וחמים. אפשר לטייל עם עגלה ואפשר גם לקחת את התינוק על המנשא ולכסות אותו בשמיכה על מנת לוודא שחם ונעים לו. 

7. שמרו על לחות עור התינוק:

הרוח והקור שבחוץ בהחלט עלולים לגרום לעור התינוק לאדמומיות וליובש. יש תינוקת שאף יפתחו בחורף אסתמה של העור, והלחיים שלהם יהיו מאד אדומות ויבשות- ישנם קרמים מיוחדים שאפשר להשתמש בהם ובמקרה הצורך להתייעץ ברופא.  

8. גם במקרה של מחלה – אין לתת מים לתינוק קטן

אל תהיו מופתעים אם כאשר התינוק חולה יש לו ירידה במצב רוח ובתיאבון והא אוכל פחות. זה מאד טבעי. חשוב שהוא לא יתייבש, אך כשמדובר בתינוקות קטנים (עד גיל חצי שנה), אסור להשלים תזונה במים, אלא רק להמשיך בהנקה או במתן תמ"ל.  אלו יספקו לתינוק את הנוזלים שהוא צריך. אם התינוק מעל גיל חצי שנה ,אפשר לתת מים. יש לפנות לרופא בהתאם לצורך.  

9. התזונה שלך האם

נצלי את ימי החורף הקרים והצורך שלך בתזונה מלאה ומאוזנת, שחשובה גם להנקה ולהשבת הכוחות לגוף שעבר הריון ממושך ולידה, הכיני מרקים מזינים שכוללים בשר או עוף, ירקות ופחמימות, והינם עשירים בוויטמינים. גם קדרות או תבשילים שעברו בישול ממושך הם פיתרון תזונתי עשיר ומחמם לימי החורף.  

10. תיהנו מפינוקי החורף

ולסיום, זה גם בסדר להחליט שהיום נשארים בבית, מתחממים ומתכרבלים יחד, ישנים כשהתינוק ישן, וכך צוברים כוחות, כי בסופו של דבר בחורף הכי כיף מתחת לשמיכה, ועל אחת כמה וכמה עם הבייבי שלך. חורף נעים לכולם! 

הכותבת רונית דוייב היא המנהלת מדעית של אבוט, יצרנית סימילאק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר