בשבוע הבא, לאחר אישור סופי של רשות התעופה האזרחית, יוכלו היישובים שסביב נתב"ג לקבל אישורים לבנייה לגובה, דבר שלא התאפשר עד עתה בגין סיבות של בטיחות טיסה. משמעות השינוי היא אפשרות לעיבוי בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור ביישובים מבוקשים במרכז הארץ.
צמצום ההגבלות על בנייה לגובה הוא תוצאה של שינויים טכנולוגיים במטוסים, ויותר מ־50 שנות ניסיון בניהול תעבורה אווירית. שינויים אלה מאפשרים גמישות בהגבלות.
הגבלות הבנייה בתחום נתב"ג וסביבתו עוגנו בתוכנית המתאר תמ"א 4 משנת 1959, מכוח תוכנית מנדטורית R-6 שאושרה עוד בשנת 1942. ההגבלות נקבעות על פי סטנדרטים בינלאומיים ונועדו לשמור על בטיחות טיסה ולהקטין את ההשפעות הסביבתיות. רשות שדות התעופה נהגה לאכוף את ההגבלות, בין השאר באמצעות הגשת התנגדויות לתוכניות בנייה החורגות מתחום ההגבלות. רק בשנת 2014 הגישה הרשות יותר מ־70 התנגדויות לתוכניות שלא עמדו בהגבלות. באותה שנה אושר שינוי לתוכנית המתאר, המסמיך את הוועד למתחמי רעש מטוסים להקל את הגבלות הבנייה לגובה, באמצעות מנגנון מוסדר.
בחינה ראשונית שביצעה רשות שדות התעופה העלתה כי יש היתכנות להקל את הגבלות הבנייה ב־23 יישובים. הרשות גם ביקשה לשפר את יחסי נתב"ג עם יישובי הסביבה, והיא קראה לאותם יישובים ליזום פנייה לוועדה למניעת רעש מטוסים, הרשאית לקבוע הקלות על הגבלות גובה, כל עוד אין פגיעה בדרישות לבטיחות טיסה.
כך, למשל, בגני יהודה, שם מותר לבנות היום עד 13 קומות, יהיה אפשר לבנות 18-26 קומות, תלוי באזור. בגני תקווה, שם יש היום מגבלה של 12 קומות, ובקריית אונו, שם יש מגבלה של 10 קומות, לא תהיה עוד הגבלה על גובה הבניינים. במסדרון האווירי מעל ראשון לציון, שבו יש מגבלה של 5 קומות, יהיה אפשר לבנות ללא הגבלת גובה. גם ברמת גן, במקומות שבהם היתה מגבלה של 13 קומות, תותר בנייה ללא הגבלת גובה. בכפר אז"ר, שם יש הגבלה של 19 קומות, לא תהיה הגבלה. בתל השומר המגבלה של 12 קומות תוסר לחלוטין ובשוהם המגבלה של 5 קומות תשונה ל־10 קומות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו