העולה למעלה

כבר שנים שהוא מופיע על מסך הקולנוע והטלוויזיה, אך עד הסידרה "הבורר" רבים לא הכירו את אורי קלאוזנר • לרגל כיכובו בסרטו של אלעד קידן, "היורד למעלה", הוא מספר על בחירת הסרטים הייחודית שלו, ולמה קוראים לו "הכוכב השחור"

דמות שנלחמת על הקיום שלה. קלאוזנר מתוך הסרט \ צילום: יח"צ // דמות שנלחמת על הקיום שלה. קלאוזנר מתוך הסרט

אחת השאלות שעולות לאחר צפייה ב"היורד למעלה", סרטו של אלעד קידן שיעלה לאקרנים ביום חמישי הקרוב, היא כמה מדרגות עלה השחקן אורי קלאוזנר במסגרת תפקידו. סרטו הראשון הארוך של קידן זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל חיפה 2015, ב־3 פרסי אופיר ובמועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר והבחירה הרשמית בפסטיבל קאן השנה.

הסרט מתחלק לשני סיפורים: אורי (איתי טיראן) יורד את הכרמל ברגל כדי לעלות על אונייה ולברוח מכל מה שהוא אוהב ומתעב, ובמקביל, משה (אורי קלאוזנר), גבר קשה יום מהעיר התחתית, יוצא למסע סיזיפי במעלה ההר, בעקבות עגיל שאבד לאשתו. במסגרת הירידות והעליות נוצרים מפגשים אנושיים, סודות מתגלים והתחלות חדשות נרקמות, על רקע הכרמל.

לשאלה על מספר המדרגות קלאוזנר משיב בחיוך ומודה ש"אי אפשר לספור. מדובר בחודש של עליות, וכמובן היו גם ירידות כי צילמנו בכמה טייקים, אז זה היה חתיכת מרתון".

הסרט מציג שפה קולנועית ייחודית. ידעת שהוא יזכה להצלחה?

"אלעד הופתע כשאמרתי לו שהסרט יגרוף פרסים וירוץ בסינמטקים, אבל את הצופה הממוצע יהיה יותר קשה להביא לאולם. הסרט לא בנוי על דרמה רגילה, שבה נעשה לגיבור עוול והוא יוצא לנצח את הרעים. זה לא סיפור קלאסי עם מבנה תסריטאי במובן הרגיל. הדמות שלי נלחמת על הקיום שלה, לאחר שעברה משבר כלכלי ורגשי. אני נמצא בתחתית אך לא מוותר, מטפס ומטפס. הסיפורים שלי ושל איתי מקבילים: כשאני מטפס למעלה, הוא יורד למטה, כשבאמצע הסרט אנחנו נפגשים. למעשה, אנחנו שני חצאים שמרכיבים שלם - חצי אחד שלא מוכן לוותר למרות הכל וממשיך לטפס והחצי השני שמוותר ויורד".

על הבחירה לשחק בסרטים ייחודיים ולא בהכרח מיינסטרימיים, הוא אומר: "זה התחיל עם אסי דיין, אני לא יודע אם אתה בוחר בסרטים או הם בוחרים בך אבל זה היה ב'החיים על פי אגפא' ומשם לתפקיד ראשי בסרט ההמשך "שמיכה חשמלית ושמה משה", שהיה סרט לא קל לעיכול. אני זוכר שישבנו באולם חצי ריק ואסי אמר לי: 'משה, יום אחד יבינו שזו יצירת מופת. אמרתי לו: 'אסי, קוראים לי אורי'. זה היה מצחיק".

הבחירות האלו הפכו אותך למוכר פחות בקרב הצופה הממוצע. 

"זה נכון, אבל אז הגיעה "הבורר", והיום עדיין קוראים לי ברחוב 'מדמוני'. אני שלם עם הבחירות שלי ומרגיש בר מזל. קוראים לי בתעשייה 'הכוכב השחור'; גם כי שיחקתי בסרטים רבים, ועדיין יש רבים שלא מכירים אותי, וגם כי אני מתעסק בחלל ובכוכבים".

וכאן בא ההסבר.

"אני חובב טכנולוגיות חדשניות. לפני עשור זכיתי עם שותף במקום השני בתחרות 'ממציאים טכנולוגיה חדשה'. אני גם מרצה בנושא. לא קל להתפרנס רק ממשחק, והקולנוע הביתי פגע בחוויה של בתי הקולנוע הגדולים, אז אני משלב את שתי הבועות שלי ומבסוט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר