קולות רבים בעד ונגד מתווה הגז נשמעו בחודשים האחרונים, ובהם קולותיהם של שלושה שרי אנרגיה לשעבר שתומכים במתווה הגז באופן גלוי. עוזי לנדאו, יוסף פריצקי ומשה שחל, שמגיעים ממפלגות שונות, מביעים את תמיכתם הפומבית במתווה הגז, שאת גיבושו הוביל שר האנרגיה הנוכחי יובל שטייניץ.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
המתווה, שנדון בהרחבה בוועדת הכלכלה בימים אלה, כבר אושר בממשלה ובכנסת, ולמעשה צריך לקבל את אישור סעיף 52 שעוקף את הממונה על ההגבלים העסקיים. לשם כך מתקיימים הדיונים בוועדת הכלכלה.
"צריך היה לאשר את המתווה מזמן", אומר עוזי לנדאו, מי שכיהן בעבר כשר התשתיות הלאומיות (האחראי גם לאנרגיה), "המתווה לא מושלם, אבל הוא ההצעה הרצינית שכרגע קיימת לביצוע והיא היחידה הקרובה ביותר להתמודד עם האיום הגדול ביותר בתחום האנרגיה, שהוא הביטחון האנרגטי".
לדברי לנדאו, "הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל הוא גרוע יותר ממה שהיה אי פעם. ב־2007 ישראל ייצרה חשמל על בסיס גז בהיקף של כ־20% וקיבלה אותו משני צינורות, מצרי וישראלי. כיום 60%-55% מייצור החשמל של ישראל הם על בסיס גז, ויש רק צינור אחד ומאגר אחד והוא נמצא במים עמוקים.
"כשמסתכלים על הכישלונות השונים - אתה יכול להבין אותם דרך כשל המשילות שהוביל למשבר הדיור. כל אחד מספיק חזק לעצור תהליך, איש לא מספיק חזק לכפות את רצונו בזמן. אותו צופן גנטי מוביל לכישלון במשק האנרגיה".
עו"ד משה שחל, שהיה שר האנרגיה במשך שלוש קדנציות שלמות בממשלות העבר והוא מומחה בתחום האנרגיה, אומר: "המתווה שהוצג הוא סביר. אין מתווה שאי אפשר יהיה להשיג עליו השגות".
שחל מביא כדוגמה את מה שהיה בממשלת האחדות בשנות ה־80. "הממשלה היתה במצב כספי גרוע ב־1984, אז למדינה היתה קונספציה שכל הליך חיפושי נפט וגז, בעיקר חיפוש נפט, נעשה על ידי חברות ממשלתיות. פניתי כמעט לכל חברות הנפט הגדולות, חברות לאומיות גדולות כמו ENI, טקסאקו, בריטיש גז ועוד. אף אחת לא היתה מוכנה לבוא לישראל לחיפושים בגלל סיבות גיאופוליטיות. לרובן היו קשרים עם מדינות ערב".
שחל מסביר כי "השר שטייניץ לא מהמפלגה שלי ואינני מסכים לדעותיו, אבל יש לי הערכה אליו שהוא אדם הגון. אם הייתי עומד במקומו והייתי צריך במקומו להחליט - לא הייתי מחליט החלטה אחרת". עם זאת, שחל מדגיש שני דברים שקריטיים לדעתו לעניין המתווה: חובה לחבר את ישראל לצינור גז נוסף בצפון בתוך שנתיים; ויש לקבוע נוסחת מחיר צמודה למחירים בדרום אירופה, בדומה לנוסחה שהנהיג בקביעת ליטר בנזין שנהוגה עד היום ומתבססת על מחירי הדלק בנמל לברה בצרפת.
גם יוסף פריצקי, שכיהן בעבר כשר האנרגיה, תומך במתווה. לדבריו, "המתווה הזה עדיף על המצב הנוכחי. דבר אינו מושלם, אבל מדינת ישראל בוודאי חייבת להבטיח יציבות רגולטורית במשק הזה אחרי ששנים השתוללו כאן. המתווה הזה מייצר ודאות סבירה ביותר, לדעתי. צריך לאשר אותו כמה שיותר מהר. העיכובים באישור שלו משדרים מסר לא טוב לחברות נוספות, שבהחלט היו מוכנות לבוא ולבצע חיפושי גז בישראל ונרתעות בגלל העניין".
מדוע כל המאבק הזה מתחולל, לדעתך?
"זה עניין פשוט של קואליציה ואופוזיציה. האופוזיציה, מבחינתה בצדק, חיפשה ומצאה נושא שרוב האנשים לא מבינים בו דבר וחצי דבר. נוח מאוד לקומם אנשים נגדו. היא משתמשת בנושא הזה כדי לנגח את הממשלה. לא בכדי שבראש המתנגדים עומדים ח"כים מהאופוזיציה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו