אוכלים בגלל הלחץ? ככה תשימו לזה סוף

גם אתם משמינים בתקופות לחץ וחרדה? התזונאית שלנו עם 6 צעדים שיחסלו את התופעה

כיצד לעבור מצבי לחץ בלי לפנות לאוכל? // צילום: gettyimages // כיצד לעבור מצבי לחץ בלי לפנות לאוכל?

החיים בארץ, בצל יוקר המחייה וגל הפיגועים המתרחש בחודשים האחרונים, לצד ניהול השיגרה, העבודה והמשפחה - עלולים לגרום לעלייה בתחושת הלחץ.
לחץ הוא מצב המאופיין בתחושת מצוקה, הנובעת מחוסר איזון כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי ו/או פסיכולוגי. במצבים אלו עשוי להיווצר קושי בהתמודדות, ורבים מאיתנו פונים למקרר, בחיפוש אחר ההרגעה. 

האוכל במצבים אלו, מהווה פתרון מהיר וזמין שתורם להרגשה טובה ותחושת רוגע, אך תחושה זו היא רגעית ומסתיימת לרוב דקות ספורות אחרי האכילה, ואף גוררת אחריה תחושה של אכזבה, תסכול, חוסר מסוגלות ואף שוב אכילה חוזרת. כך נוצר מעין מעגל של אכילה. לחץ -- אכילה-- תסכול ואכזבה--שוב אכילה..

אז מה עושים ואיך שוברים את מעגל ה"רשע" ? 

הדרך העיקרית לשנות את המצב, היא לשבור את הקשר בין אכילה לנחמה והרגשה טובה, ולהחזיר את השליטה העצמית לידינו. כלומר להפסיק את הפעולה האוטומטית בין תחושת לחץ  לאכילה.

דיאטה, אופנה, מתכונים ועוד המון דברים מעניינים – עכשיו במדור הלייף סטייל שלנו! 

הצעדים לשינוי

1.  רצון והסכמה לשינוי:

 ראשית כל, על מנת לשנות את המצב יש להסכים שאנו מוכנים לשנות את הקשר בין הרגש לאכילה. אין זה אומר שלא תיהנו יותר מאכילה, אלא שאתם מסכימים שאכילה תהיה אמצעי לפריקת את הלחץ.

2. מודעות: 

צעד שני בתהליך הוא המודעות לגוף ולאכילה. נרצה להבדיל בין אכילה מלחץ לבין אכילה מרעב.  יש לשים לב מתי מתרחשת אותה אכילה ולבדל אותה מאכילה כתוצאה מתחושת רעב. אכילה מתוך לחץ הינה אכילה רגשית והיא מתרחשת כאשר אנחנו לא רעבים כלל. 

3. יציאה לפעולה:

 הצעד השלישי, לאחר שהסכמתם לשנות ואתם יודעים לאבחן את האכילה הרגשית, עכשיו זה הזמן גם לשנות אותה על ידי כמה כללי: מרחק, פעולה חלופית וזמן. 

4. מרחק: 

מומלץ להתרחק מאזור האוכל, לדוגמא ללכת לחדר, לצאת החוצה או פשוט לצאת מהמטבח. המרחק הפיזי מאזור האוכל, עוזר לשנות את התהליך האוטומטי של לחץ  אוכל. 

5. פעולה חלופית:

 התרחקות מאזור האוכל תורמת, אך הלחץ עדיין נמצא. על מנת לפרוק את הלחץ ולטפל במצב הרגשי, יש למצוא פעולה חלופית אשר מספקת לי את אותה הרגשה טובה ורוגע. לא מומלץ להתחיל לחשוב על הפעולה כאשר אנחנו במצב לחץ, כי אז אנחנו לא חושבים על כלום. אלא להתכונן לכך מראש. עכשיו כשאתם רגועים ולא בלחץ, זה הזמן הטוב ביותר.  הכינו רשימה של לפחות חמש פעולות שונות שאתם אוהבים לעשות, שעוזרות לכם לפרוק את הלחץ ולהירגע. לדוגמא: סידור הבית, שמיעת מוזיקה, הליכה בחוץ ושיחה עם חברה טובה. 

6. זמן: 

ככל שנמתח את הזמן בין הגירוי לאכילה (הלחץ)  לבין האכילה עצמה, נפסיק את הפעולה האוטומטית, נחזק את תחושת השליטה העצמית ואת היכולת להתמודד עם המצב. גם אם בהתחלה הצלחתם לא לאכול חמש דקות, המשיכו בתהליך, לאחר מכן זה יעבור ל-10 דקות ו -20 דקות, ועד למצב שלא תצטרכו יותר את האכילה כפתרון להתמודדות עם הלחץ.

לסיכום,  אכילה במצבי לחץ בפרט ואכילה רגשית בכלל הינה תופעה ידועה ומוכרת, אך כמו כל הרגל אחר- ניתנת לשינוי ושיפור בעזרת רצון, מודעות, כלים נכונים והכוונה.

הכותבת מיטל שחימוב דובשני היא דיאטנית קלינית ובעלים של " bYou דיאטה בהתאמה אישית", מנטורית לשיפור הרגלי תזונה ואורח חיים. 
לאתר  www.byou.clinic

המון מתכונים ופינוקים - עכשיו במדור האוכל שלנו! 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר