לפרוש בלי כבוד

תופעה מבישה: מורים מוערכים ואהובים שמבקשים לצאת לפרישה מוקדמת - נאלצים לבקש ממנהלים שיכתבו עליהם חוות דעת שלילית • הסיבה: משרד החינוך מעדיף להפריש מורים "מזיקים" ולשמור על הטובים • משרד החינוך: "יש מכסת פרישה גם למורים שחוקים"

אילוסטרציה \ צילום: GettyImages // אילוסטרציה

לא מעט פרויקטים והצהרות מעידים על כך שמערכת החינוך זקוקה לדם חדש ומלא אמביציה. המשמעות היא הצורך לפטר מורים ותיקים שנשחקו מתחום ההוראה, לאחר עשרות שנים שבהן שירתו את המערכת. האוכלוסייה הזו נחלקת לשניים: מורים שחוקים שמזיקים למערכת, שאותם המשרד מעדיף להוציא לפנסיה לפני הזמן, ומורים ותיקים שנחשבים בעלי תועלת - ולהם המשרד לא מאפשר לפרוש בקלות. 

"נוצר מצב לא הגיוני, שמגדיל את התסכול בקרב מורים ותיקים וטובים שמבקשים לפרוש", מסביר גורם בכיר במערכת החינוך, "מנהלים ניצבים בפני דילמה כיצד עליהם לנהוג, מכיוון שהטובים ראויים להערכה ולפרישה מכובדת, והמנהלים אינם יכולים לכתוב חוות דעת שלילית כדי לזרז את פרישתם. נוצר מצב אבסורדי, שבו רק אם קיימת חוות דעת שלילית על המורה - המשרד מאפשר פרישה מוקדמת, כי ישנה מכסה מוגבלת".

"נאלצים להטיל דופי" 

אחת המנהלות כתבה פוסט מרגש בנושא ברשת חברתית, והתגובות הצטברו בהמוניהן. "למה לא נותנים למורים לפרוש בכבוד?" שאלה, "אני מנהלת בית ספר על־יסודי באזור המרכז. לאחרונה נתקלתי בעיוות הגורם לשנתי לנדוד ולבושה מסוימת על שאני חלק ממערכת, שבה אני נדרשת להטיל דופי במורה המעוניינת לפרוש אחרי יותר מ־30 שנות עבודה, שבהן הגיעה מדי יום חמושה ברוח האדם ובבקיאות בתכנים והיטיבה להקנותם לתלמידיה ולקדם מאות רבות של תלמידים. המורה בת 62 והיא מעוניינת לפרוש. מדוע לא מתאפשר לה לפרוש באופן שמגיע לה, בזקיפות קומה ובכבוד?! האם עלי להטיל דופי במורה שממנה אני מרוצה מאוד ושאותה אני מעריכה, רק כדי שתזכה לפרוש מן המערכת?!" 

אחת המורות הגיבה לפוסט וכתבה: "מנהלת מתבקשת לנסח סוג של רצח אופי - כדי שמקבלי ההחלטות ישתכנעו שאין למורה כזו מקום במערכת - אחרי שנתנה את נשמתה במסירות ובמקצועיות לאורך שנים".

"בושה למערכת"

מורה מאזור המרכז, שפרשה לאחרונה אחרי 33 שנים, מספרת: "מכתב הבקשה לפרישה שכתבתי תיאר את הקושי שלי לעמוד בפני כיתה מחמת עייפות, חוסר ריכוז, בלבול. כתבתי שאני מתקשה לעמוד בדרישות הקשות של אופק חדש, מילוי הטפסים והדרישות הרבות, וכן השעות הרבות אשר בגללן נשארתי בבית הספר. נאלצתי לתאר מצב שלא תמיד תאם את מצבי, אך לא שיקרתי במאום. עדיף היה שיאפשרו לפרוש ללא מכתב מכפיש ומעליב, הפוגע בי ובעבודה הנאמנה שעשיתי. העמדתי תלמידים לתפארת". 

גילה קליין, יו"ר סיעת נח"ל בהסתדרות המורים, מוסיפה: "זו התנהלות של שנים רבות שמנהל משרד החינוך על מנת להוביל לכך שעובדי הוראה ימצאו דרך לומר שהם לא ראויים למערכת, שהם עייפים. זו בושה למערכת שמנהל בית הספר נאלץ לנסח מכתב על עובד מסור, ונאלצים לעשות את זה כדי להוביל למכסה קבועה. זה מצער מאוד ופוגע במורים. לא נמצאה עד כה דרך לכבד את המורה. זו תופעה מבישה".

תגובת משרד החינוך

ממשרד החינוך נמסר: "למשרד קיימת מכסת פרישה עבור פרישה מוקדמת, אשר מיועדת למורים שחוקים או למורים פרופסיונליים. בתוך כך, מורים אשר מעוניינים לפרוש פרישה מוקדמת צריכים לקבל חוות דעת של המנהל/ת על תפקודם. מספר המורים שביקשו לפרוש בפרישה מוקדמת בשנת תשע"ה עמד על 2,332, ומספר המורים שעמדו בקריטריונים עמד על 1,400".

גילה קליין. "התנהלות רבת שנים" \ צילום: קוקו

מי רשאי לפרוש, מתי ואיך?

באתר נציבות המדינה אפשר למצוא הסבר מפורט על פרישתם של עובדי ההוראה. "מכסת הפרישה באגף כוח אדם בהוראה במשרד החינוך תחולק לעדיפות א' ולעדיפות ב'. בסך הכל מכסת הפרישה תעמוד על 1,800, כולל פורשים מטעמים רפואיים". 

על פי נציבות המדינה, "אישור הפרישה הסופי יינתן אך ורק על ידי ועדת הפרישה, לאחר דיון בבקשת מנהל המחוז והמפקח לכל מורה ומורה. ללא אישור של ועדת הפרישה לא יינתנו כל תנאי פרישה למורים אשר על פי זכאותם פורשים במסגרת חוק שירות המדינה (גמלאות). תנאי הפרישה ייקבעו על ידי ועדת הגמלאות והפרישה, בהתאם למפורט בחוזר זה ובהתאם לנתוניו האישיים של המורה". 

עוד נכתב: "כל מורה המעוניין לבחון את זכאותו לפרישה במסגרת התוכנית, רשאי להגיש בקשה למחוז שבו הנו מועסק באמצעות המפקח. בקשתו תיבחן על ידי כל הגורמים במשרד החינוך. אם המורה לא קיבל אישור פרטני של ועדת הפרישה לעניין פרישתו, אזי תוכנית הפרישה אינה חלה עליו". 

משרד החינוך בירושלים \ צילום: ליאור מזרחי

באשר למורים שמתכננים לפרוש אך נמצאים בהליכים שונים מול משרד החינוך, נכתב: "תוכנית הפרישה לא תחול על מורים שהוחל לגביהם תהליך פרישה מטעמי בריאות - כאלו שנפסלו לשירות מטעמי בריאות או זומנו לוועדה רפואית ואשר הינם פורשים במסגרת זכאותם על פי חוק הגמלאות. כמו כן, הפרישה לא תחול על מורים אשר פוטרו לאחר סיום ההליך הפדגוגי. מורה שנמצא בחל"ת יובא לאישור ועדת הפרישה אף לצורך פיטוריו, ולצורך קבלת תנאי פרישה".

כן נכתב, "מורה הפורש במסגרת תוכנית הפרישה לא יוכל לחזור להוראה במשרד החינוך או בבעלויות שממומנות על ידי המדינה ללא אישור מנהל אגף בכיר כוח אדם בהוראה, וכן יצטרך להחזיר את המענקים".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר