הורים: הילד מתווכח? כך תשימו לזה סוף

שיטת תקשורת חדשה מסייעת להורים להניע את הילד לעשות מה שהם רוצים • כך תיישמו את זה בבית

להימנע מוויכוחים באמצעות תקשורת. שיטת // צילום: gettyimages // להימנע מוויכוחים באמצעות תקשורת. שיטת NLP

אומרים שבשביל לגדל ילד צריך כפר שלם. לפעמים, כשאנחנו מבקשים מהילד שלנו לעשות משהו או להימנע מלעשות אותו, נדמה שאפילו כפר שלם לא יעזור לנו. למרות זאת, מסתבר שיש לנו עזרה ממקור לא צפוי – השפה שלנו יכולה להיות העוזר הטוב ביותר שלנו. שימוש נכון בשפה יניע את הילד שלנו לעשות את הדבר שנרצה, וכדי לעשות זאת בצורה יעילה, כדאי להנכיר את שיטת ה-NLP, או כפי שהיא נקראת בעברית – שפת תכנות עצבית. 

מה זה NLP?

בשנות ה-70, צוות חוקרים אמריקני ניסה לגלות מהם הגורמים העומדים ביסוד המצויינות של אנשים. המחקר הוביל ליצירת שיטה כוללת שבבסיסה עומד הקשר בין תהליכים עצביים, שימוש נכון בשפה שלנו ויצירת שינוי בתוכנות החשיבתיות האוטומטיות שלנו. השיטה נקראת שפת תכנות עצבית (Neuro-linguistic programming ומכאן ראשי התיבות NLP).

שימוש נכון בטכניקות ה-NLP, מאפשר לכל אחד מאיתנו ליצור שינויים בתבניות החשיבה האוטומטיות שלנו ושל אחרים באמצעות למידה והפנמה של השפה, על רבדיה המילוליים והלא מילוליים ושימוש נכון בה. השינוי יכול להיות בנו – בדרך בה אנו מתנהגים או מגיבים להתנהגות ולמצבים שונים. בנוסף, השינוי יכול להיות גם אצל אנשים אחרים עמם אנחנו יוצרים תקשורת.

NLP וילדים: איך לגרום לילדים להקשיב - וגם לעשות?

תקשורת כוללת בתוכה דברים רבים. כאשר אנו אומרים לילד לסדר את החדר או להפסיק לשחק במחשב - מדובר בתקשורת. אנחנו מעבירים אליו מידע ומצפים ממנו להגיב לכך. כאשר התגובה הרצויה אינה מתרחשת, או לחילופין, מתרחשת תגובה שאינה רצויה, מדובר בבעיית תקשורת. שימוש נכון בשפה – מילים ושפת גוף כאחד, יכול לסייע לנו להעביר את המידע בצורה טובה יותר ולקבל את התוצאה הרצויה מבחינתנו. שימוש נכון בשפה מאפשר לנו להשפיע על תבנית החשיבה של הילד וגורמים לו לאמץ את תבנית החשיבה שלנו. 

כיצד תוכלו להתשמש בשיטה באופן יעיל:

העתיד כבר התרחש:

השתמשו במילה "אחרי" כדי ליצור את התחושה שדבר מה יתרחש ללא ספק. הילד יקבל את הרושם שמדובר בעתיד שהינו בלתי נמנע: "אחרי שתסדר את הצעצועים, נלך לראות סרט." בנוסף, כדאי גם להגיד "תודה", מראש – כך אתם יוצרים את ההנחה שהפעולה שביקשתם תתבצע ולכן כבר ניתן להגיד תודה. 

אל תשתמשו במילה אל:

במקום להגיד לילדכם מה עליו "לא לעשות" הגדירו לו מה כן לעשות. במקום לומר לילד "אל תצעק!", "תפסיק להרעיש", "אתה לא חושב שעשית מספיק רעש?" וכדומה, עדיף להשתמש במשפטים שמגדירים לו מה אתם מצפים ממנו לעשות בפועל: "בואו נדבר יותר בשקט", "הרבה יותר נחמד לנהל שיחה בקול נמוך" ולא פחות חשוב מכך – הדגימו לו בהתנהגותכם איך לעשות זאת. חשוב לציין כי הדוגמה ההתנהגותית במקביל להסבר המילולי משיגה תוצאות טובות יותר.

ליצור את אשליית הבחירה:

ילדים, בדומה לבוגרים, אינם אוהבים שאומרים להם מה לעשות. לכן, אם נרצה שהילד שלנו יעשה כרצוננו עלינו לתת לו תחושה שיש לו אפשרות לבחור וכך להסתיר את העובדה שהבחירה האמיתית אינה שלו. במקום: "בוא כבר לאכול!" כדאי לנסות "מה תרצה לאכול, פירה או סלט?". כל תשובה לשאלה, כמובן, תגרום לו בצורה עקיפה לקבל את העובדה שעליו לבוא לאכול.

דיאטה, אופנה, מתכונים ועוד המון פינוקים - עכשיו במדור הלייף סטייל שלנו! 

לקשור ביניכם ובינו:

שימו את עצמכם במקומו של הילד ואת הילד במקומכם – "גם אני אוהב כמוך לאכול ארוחת בוקר," או "גם אתה, כמוני, אוהב להכין שיעורים כשבאים הביתה". יצירת קשר זו תגביר את הסיכוי שהילד יעשה מה שביקשתם. משפט שמתחיל ב"אני רוצה שתעשה" או "אני אשמח שתעשה" הוא משפט יעיל יותר מ"אתה צריך לעשות" כיוון שאתם "עוברים" לצד של הילד ומדגימים בעזרת דוגמה אישית מה צריך לעשות.

להפוך את השלילי לחיובי:

כשהילד מתלונן, החזירו אליו את התלונה כבסיס לחיפוש פיתרון. כשהילד מתלונן ואומר "אני משועמם", השיבו לו: "מה מציק לך כשאתה משועמם? מה אפשר לעשות כדי שזה לא יציק לך?" כך הופכים את התלונה השלילית לחיפוש פיתרון חיובי. ניתן להשתמש גם בשאלות מנחות על מנת להפנות את הילד למציאת פיתרון: "אז אתה משועמם; איזה דברים יכולים לנצח את השעמום?".

קצר וקולע:

כדאי להימנע מנאומים ארוכים ולהכניס את הפעולה המתבקשת כמה שיותר קרוב לתחילת המשפט. הקדמות ארוכות מטביעות בתוכן את הפעולה הנדרשת ולילד יותר קל להתעלם ממה שעליו לעשות. המסר צריך לעבור במהירות וביעילות.

שימוש נכון בתבניות שפה מתאימות יכול להשפיע באופן משמעותי על התנהגות הילדים שלנו. כך אנחנו יכולים להניע אותם לעשות את מה שאנחנו רוצים באופן חיובי ותוך יצירת אווירה של שיתוף פעולה והסכמה. זכרו: שפה אינה רק כלי לתיאור המציאות אלא גם כלי רב עצמה שיכול להשפיע עליה ועל סביבתנו.

הכותב: ליאור ברקן, מרצה בין לאומי ומנהל בית הספר הישראלי ל-NLP. למידע נוסף אודות קורסים ללימוד NLP וכיצד הם יכולים לעזור גם לכם בחיי היום-יום, בקרו באתר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר