אין ספק שהמחלקה המצטיינת ביותר בדאעש היא מחלקת יחסי הציבור. ולא מחלקה מצטיינת שכזו תוותר על התרסקות מטוס נוסעים רוסי בסיני מבלי לקחת לעצמה את התהילה: "אנחנו הפלנו את המטוס", טענו בקומוניקט שפורסם שעות ספורות אחרי האירוע, "כנקמה על המעורבות הרוסית בסוריה".
מגישה: ליטל שמש, צילום: רועי קסטרו, ארכיון: רויטרס, איפור: הגר נחמיאס
אלא שקשה מאוד להאמין שמה שהפיל את האיירבוס 321 של "מטרוג'ט" הרוסית היה טיל כתף דאעשי. אמנם, המטוס נפל באזור שבו יש נוכחות לארגון המדינה האיסלאמית, אולם ככל הידוע אין בידיהם נשק נ"מ מתקדם יותר מטילי כתף - מדגמי סטרלה או סטינגר. הטווח של טילים אלה אינו מגיע לגובה שבו שייט המטוס לפני שנעלם ממסכי המכ"מ, דהיינו 33 אלף רגל.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
כדי להפיל מטוס מגובה זה יש צורך בטיל נ"מ רציני, למשל "פטריוט" - וטיל כזה משאיר חתימה על כל מסך מכ"מ באזור, דהיינו - הוא היה נראה על ידי כל צבא בסביבה, כולל צה"ל. זה לא קרה.
נוסף על כך, הטייס דיווח על תקלה (וככל הנראה תקלה במנוע דווחה ימים לפני ההתרסקות). נמסר עוד, כי הטייס ביקש אישור לשינוי מסלול ונחיתה בשדה קרוב.
המטוס נצפה מאבד גובה בקצב מבהיל של 6,000 רגל בדקה - עד שנותק איתו הקשר. המטוס התרסק אל הקרקע ועל פי עדי הראייה - "התבקע לשני חלקים". כל אלה לא סימנים של פגיעת טיל נ"מ - להפך. משהו חמור מאוד השתבש בטיסה הזו, והניסיונות להיחלץ - נכשלו.
השאלה הגדולה היא מה השתבש. בשורה טובה היא העובדה שקופסה שחורה (אחת מ־2) נמצאה, ותספק מן הסתם תובנות חשובות. צריך לזכור, שמדובר באחד המטוסים הבטיחותיים על פני הגלובוס, עם רקורד מצוין. יש כ־6,200 מטוסים ממשפחת ה־A320 הטסים בעולם היום, אחד מהם ממריא או נוחת בכל 2.5 שניות. מאז החל לטוס ב־1996, נרשמה רק תאונה קטלנית אחת לחובת המטוס ב־2010 - וריסוק מכוון אחד, של מטוס "ג'רמנווינגס" על ידי הטייס המתאבד שלו, אנדראס לוביץ. האם ייתכן שדווקא הפעם אירעה ה־תקלה? תחזוקה לקויה היא בהחלט אפשרות, וחברת "מטרוג'ט" היא חברה קטנה מאוד, בעלת שמונה מטוסים בלבד. אבל - גם לחובתה נרשמה תאונה אחת בלבד ב־20 שנות פעילות.
הנה השערה פרועה, ולא בלתי הגיונית: ייתכן שלפני שהמטוס המריא משארם מישהו חיבל בו; במערכותיו או בהטמנת מטען חבלה במנועו או במקום אחר במטוס. פרופיל הטיסה - והנפילה - יכול להתאים גם לאירוע מסוג זה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו