אסטמה של העור? 7 תרופות טבעיות שיש בבית

דבש, שיבולת שועל ועוד פתרונות טבעיים שיעזרו לריפוי והקלה במחלה שמחמירה בעונות המעבר

צילום: gettyimages // תרופות טבעיות שיש לכם בבית ולא ידעתם. דבש לטיפול באסטמה של העור

בדיוק עכשיו, בעונת המעבר, אלו הלוקים במחלה הטורדנית - ודאי סובלים ממנה במיוחד. 

אטופיק דרמטיטיס, או אסטמה של העור, היא מחלה דלקתית כרונית הגורמת לגרד, עור אדמומי, מחוספס ויבש, ומהווה מטרד לא פשוט לחיי היומיום. היא שכיחה בקפלי העור בברכיים, בצוואר ובמרפקים, ונפוצה במיוחד בקרב תינוקות וילדים (כ-30% מהילדים), ובקרב מבוגרים מופיעה בכ-15% אחוזים מהאוכלוסיה. בין המומחים לנושא שוררת תמימות דעים בדבר הקשר בין אורח החיים המערבי לשכיחות המחלה - האוכל המתועש, זיהום האוויר והסביבה, והמתח הנפשי המאפיין את חיינו, הם זרזים להופעת המחלה. אין תרופה מוגדרת וברורה לאסטמה של העור. בבתי המרקחת ניתן למצוא תכשירים וקרמים למריחה, אבל תרופה של ממש אין, לכן מומלץ לנסות תרופות טבעיות, המוכרות כיעילות ומקלות על מצבים אטופיים ובעיות בעור. 

בסביבת חיים מערבית, עם אורח חיים לחוץ ומלחיץ, לפעמים כל מה שהגוף זקוק לו הוא נגיעה קטנה של הטבע. הנה כמה תרופות טבעיות שיוכלו להקל על העור לסובלים מאטופיק דרמטיטיס:

שמן דגים

יש ליטול שמן דגים, או תוסף תואם, המכיל כמות גבוהה של חומצות השומן החד בלתי רוויות מסוג אומגה 3 ו-6. חומצות שומן אלו יחזירו לעור לחלוחית ושומניות שאבדו עם המחלה ויסייעו בשיקומו. אדם בוגר יכול ליטול 2-3 גרם שמן דגים ביום ואף יותר, לגבי ילדים מומלץ להתייעץ עם רופא או מומחה בתחום (כמובן שאם נוטלים את שמן הדגים כתוסף, יש לעיין בהוראות היצרן). ידוע כי נטילה של שמן דגים בכמות גבוהה יעילה עד מאד במצבים אטופיים, לעתים עד כדי עצירת המחלה.

שמן קוקוס

הלהיט של המטבחים הצמחוניים והטבעונים נמצא יעיל למדי לא רק לתהליכים בפנים הגוף, אלא גם לעור החיצוני. אם משמן הדגים קיבלנו את חומצות השומן אומגה 3 ו-6, שמן קוקוס מרווה את העור בחומצה קפרית, חומצה קפרילית וחומצה לאורית, שלוש חומצות שומן היעילות נגד זיהומים על בסיס וירוסים, בקטריות, חיידקים ופטריות. 

הטיפול פשוט: מורחים שמן קוקוס על האזור הנגוע, וגמרנו. אפשר לחזור על הטיפול כמה פעמים ביום, בהתאם לחומרת הפצעים על העור.

שיבולת שועל

קוואקר טוב לא רק לדייסה עבור פעוטות אלא גם לעור. שיבולת השועל יכולה לחולל פלאים לעור נגוע, הודות למינרלים חיוניים לעור כמו אבץ, מגנזיום, גופרית וצורן, לצד ויטמינים מקבוצת E. לא לחינם תמצאו בבתי המרקחת מגוון תכשירי עור על בסיס שיבולת שועל. אבל למה להוציא כסף מיותר אם אפשר להסתדר לבד? משרים כוס שיבולת שועל במים, ואת הנוזל הלבנבן סופגים במגבת או חיתול בד נקי – ומניחים על העור כתחבושת. אפשר ואף מומלץ לחזור על הפעולה כמה פעמים ביום. קוואקר גם מצוין להשרות באמבט מים פושרים כעזרה בהקלה על הגרד האופייני למחלה.

קמומיל וקלנדולה

שני צמחי מרפא ידועים ומוכרים, המשמשים להכנת מגוון רחב של תכשירים טבעיים לטיפול בבעיות עיכול וספיגת מזון (פירוש המילה קמומיל ביוונית הוא "אם הקיבה"), אך הם יעילים למדי גם לבעיות חיצוניות ולטיפול בעור. לצמחי המרפא הללו תכונות אנטי דלקתיות מובהקות וידועות, והם ידועים כמחטאים מצוינים. תה ירוק מצמחים אלה תמיד מומלץ, אבל במקרה של מחלת עור הטיפול יהיה חיצוני. מכינים תה ירוק בריכוז גבוה, משרים מגבת או חיתול בד ומניחים על האזורים הנגועים. ניתן לקנות עלים בחנויות טבע או לקנות תיונים של תה ירוק. אפשר גם להכין קומפרסים קרירים של פרחי קלנדולה וקמומיל. 3-4 פעמים ביום ותחושו רגיעה.

דבש

דבש ידוע בתכונותיו המחטאות והאנטי בקטריאליות, והוא יזרז כל הליך החלמה. מורחים קצת על העור הנגוע, מחכים כחצי שעה, שוטפים – וחוזרים על הפעולה שוב, 3-4 פעמים בכל יום. אין למרוח את הדבש על פצעים פתוחים, ויש להקפיד להשתמש בו רק כשהפצעים סגורים. הנקודה היא להשקיע בדבש איכותי. דבש תעשייתי עבר חימום בתהליך הייצור, דבר שפגע בתכונות המצוינות כאן (ועל הדרך גם פגע בטעמו העמוק והעשיר). יש לוודא שהמוצר לא עבר כל מניפולציה תעשייתית במהלך ייצורו, ושהדבש נותר חי ופראי, ולא מעובד בשום צורה. 

אמבטיית חליטות

צורה נוספת ליהנות מתכונותיהן המיטיבות של צמחי מרפא היא רחצה באמבטיה. ראשית חלטו מספר צמחי מרפא הטובים לעור, כמו שוש קרח, תלתן אדום, קלנדולה ולבנדר. הרתיחו מספר כפות מכל צמח בסיר במשך 2-3 דקות והוסיפו את המים לאמבטיה פושרת. טבלו בה לפחות 15 דקות. במיוחד יעיל לשלב באמבט גם שיבולת שועל, המקלה על הגרד. אפשר לשמור על חלק מהמים שאותם הרתחתם ולהשתמש בהם לקומפרסים בהמשך.

מי ים

המלח והמינרלים שנמצאים במי הים מיטיבים עם העור הנגוע, גם אם המגע הראשוני עשוי להיות מעט כואב. אין לכם ים ליד הבית, או שאתם לא רוצים להביא ארגז חול הביתה, או שסתם לא מתחשק לכם לרדת לים? ארגנו לעצמכם מי ים תוצרת בית. ראשית, קחו מתז ("שפריצר"), כמו זה המשמש לניקוי חלונות או לטיפול בעציצים. נקו אותו היטב והניחו בצד. הנקודה החשובה היא להשקיע במלח איכותי, לא סתם מלח בישול, אלא מלח אטלנטי או מההימלאיה, כזה המכיל מינרלים כמו אבץ, אשלגן ומגנזיום, החשובים לבריאות העור. ערבבו את המלח במים חמימים, והוסיפו מעט שמן צמחי מועדף (שמן חוחובה, שמן נים, קוקוס, עץ התה, אפשר אפילו שמן זית). שפכו את התמיסה שהכנתם למתז, ורססו את עצמכם מדי 3-4 שעות. קיבלתם טיפול ביתי משולב ויעיל, קל להכנה וטבעי לחלוטין. 

טוב שמן טוב

שמנים צמחיים רבים מומלצים לטיפול במחלות עור בכלל ואטופיק דרמטיטיס בפרט. שמנים אלה מזינים את העור, מחדירים אליו לחות וחומרי הזנה ומחזירים לו ברק וחיוניות. אז מה הכי טוב? אין אחד, יש כמה. כדאי לבדוק ולקבל דעה עצמאית ולא משוחדת. ואלה שמות השמנים הנפוצים ביותר: שמן זרעי ענבים, שמן אבוקדו, שמן נבט החיטה, שמן נר הלילה, שמן אובליפיחה, שמן רוז היפ, שמן המפ, שמן ארגן ועוד ועוד. חשוב לציין שהעור האטופי מאופיין ברגישות יתר לחומרים, ולכן תמיד מומלץ לנסות כל תכשיר חדש  קודם כל על איזור קטן ונסתר בגוף, על מנת לבדוק את תגובת העור. 

הכותב: דוד פרלה, בעל תואר שני M.Sc ברפואה סינית מסורתית, מומחה לטיפול באטופיק דרמטיטיס ומחלות עור נוספות ברפואה סינית.

למידע נוסף אודות הטיפול הטבעי באסטמה של העור, בקרו באתר.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר