פרשת התרמית בפולקסווגן מתרחבת: החברה נערכת לריקול חסר תקדים של 11 מיליון כלי הרכב המעורבים בזיוף נתוני זיהום האוויר.
מנכ"ל ענקית הרכב החדש, מתיאס מולר, אמר אתמול בערב למנהלים בכינוס סגור במטה החברה כי תאגיד פולסווגן יבקש מהלקוחות כבר בימים הקרובים להתקין במכוניות הדיזל תוכנות מתוקנות, כחלק מניסיונותיה של יצרנית הרכב הגרמנית לפתור את השלכות שערוריית תרמית זיהום האוויר שנחשפה בשבוע שעבר. "אנחנו עומדים בפני דרך ארוכה וקשה, נצליח להתקדם רק בצעדים קטנים, וקרוב לוודאי שנחווה גם כמה עיכובים", אמר מולר.
במקביל, בפולקסווגן נערכים לשורה ארוכה של שימועים מול הרגולטורים במדינות בהן שווקו מכוניות "מזהמות". במהלך השימועים תידרש החברה להגיש תוכנית מקיפה, שתבטיח כי דגמי מכוניות הדיזל יעמדו בתקנות הפליטה.
בגרמניה כבר הודיעו כי על פולקסווגן להגיש עד ה-7 באוקטובר תוכנית להפחתת הפליטה במכוניות הדיזל. כזכור, פולקסווגן הודתה כי ב-11 מיליון כלי רכב הותקנה התוכנה שמזייפת את תוצאות זיהום האוויר, כולל 5 מיליון מכוניות של פולקסווגן, 2.1 מיליון מכוניות אאודי, מיליון מכוניות בחברה הבת הצ'כית סקודה ו-1.8 מיליון משאיות.
המנכ"ל החדש מתיאס מולר // צילום: אי.אף.פי
בינתיים גם רשות המסים בישראל החלה לבדוק האם תאגיד פולקסווגן השתמש בתוכנה כדי לזייף את תוצאות הזיהום ולקבל באמצעות כך הטבת מס בסך 15 אלף שקלים לרכב, הניתנת עבור רכבים "נקיים". ההטבה ניתנת במסגרת "הרפורמה הירוקה", שבה מופעל מסלול "המס הירוק".
רשות המסים כבר פנתה למשרד התחבורה ולמשרד להגנת הסביבה, על מנת לקבל את מספר רכבי פולקסווגן ששווקו או נמכרו בישראל. פולקסווגן ג'טה דיזל, המשווקת כיום בישראל, ממוקמת בקבוצת הזיהום במקום ה־14 מתוך 15, מכונית ג'טה בעלת מנוע בנזין ממוקמת בקבוצת הזיהום 6 מתוך 15, ולכן מקבלת את הטבת המס הגבוהה יותר, כאמור - 15 אלף שקלים לרכב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו