האם פרשת פולקסווגן "עושה עלייה"? אמש הודיעה חברת סקודה, שהיא חלק מתאגיד פולקסווגן, כי כ־1.2 מיליון מכלי הרכב שמכרה קשורים בפרשת זיוף הפליטות. טרם נמסר פילוח מדויק של המדינות. ההודעה הובילה לחשש כבד כי גם רכבי סקודה בארץ ובמיוחד המוניות הפופולריות המשתמשות בדרך כלל במנועי דיזל, מעורבים בפרשה המדוברת.
מוניות מתוצרת סקודה הצ'כית הפכו לפופולריות במיוחד בישראל בשנים האחרונות, והן מהוות נתח נכבד מאוד מכלל ענף המוניות. לשם השוואה: בישראל נמסרו בשמונת החודשים הראשונים של השנה 1,116 מוניות סקודה, כ־32% מכלל המוניות החדשות שנמסרו באותה תקופה.
סקודה היא המונית הפופולרית בארץ והיא מובילה את טבלת המסירות כאשר אחריה קיה (700 מוניות בשמונת החודשים הראשונים של 2015), רנו (639) ומרצדס (567).
גורם בכיר בענף הרכב אמר כי למרות החשש לגבי רכבי סקודה, מספר רכבי הדיזל ששווקו בשנים האחרונות בארץ צנח באופן דרמטי וזאת הודות למס הירוק. לדברי הגורם, המס הירוק מחמיר מאוד עם רכבי הדיזל ומייקר אותם. אך כל זאת עדיין בבחינת ספקולציה שתיפתר רק כאשר קבוצת פולקסווגן תעדכן לגבי היקף הפרשה בארץ.
דובר קבוצת צ'מפיון מוטורס אמר ל"ישראל היום" : "אין עדיין נתונים מקבוצת פולקסווגן בגרמניה לגבי ישראל, ולכן בשלב זה מדובר בספקולציה בלבד ויש להמתין עד לעדכון מהקבוצה".
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד פנה ליצרן הרכב לקבל הבהרות בנושא. עם קבלת ההתייחסות של החברה נחליט באשר להמשך צעדינו".

מנכ"ל פולקסווגן החדש, מילר \ צילום: אי.אף.פי
"מניפולציה של נתונים"
גם בלי סקודה, פרשת זיוף הפליטות של פולקסווגן מסתעפת והולכת. בגרמניה נפתחה חקירה פלילית נגד מנכ"ל החברה שנאלץ לפרוש, מרטין וינטרקורן. משרד התובע הכללי במדינה הודיע כי בין השאר ייבחנו "אישומים הנוגעים להונאה ולמניפולציה של נתוני פליטות הרכבים". וינטרקורן, שיצטרך להתייצב בקרוב בפני החוקרים, היה מבעלי השכר הגבוה באירופה. את השנה שעברה חתם עם עלות שכר של כ־16 מיליון יורו. שווי הפנסיה והטבות הפרישה שצבר נאמד בעוד 28.6 מיליון יורו.
במקביל נודע אתמול כי הנהלת קבוצת פולקסווגן פתחה בסידרה של השעיות מתפקידם של בכירים. לפי הודעתה, מדובר באנשים בכירים בחטיבות אאודי ופורשה.
עוד התברר כי 2.1 מיליון רכבי דיזל מתוצרת אאודי מעורבים בפרשה. גם אאודי היא חלק מקבוצת פולקסווגן לצד פורשה, סיאט, סקודה וכמובן פולקסווגן עצמה. התוכנה שזייפה את נתוני הפליטות במנועי הדיזל היתה במספר רחב של דגמים. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי אאודי אחראית לנתח גדול מרווחי הקבוצה, וכי המכירות שלה היוו 15% מסך מחזור ההכנסות במחצית הראשונה של 2015.
ה"פרקנפורטר אלגמיינה" דיווח במהלך החג כי עובדים בקבוצת פולקסווגן התריעו בשנים האחרונות כמה פעמים בנוגע לשימוש בתוכנה המרמה. לפי העיתון הגרמני, דיווח מיוחד של טכנאים הגיע לדירקטוריון החברה עוד ב־2011. לפי החשדות, פולקסווגן משתמשת בתוכנה המדוברת מאז 2009.
עוד דווח כי את התוכנה פיתחה חברת בוש, שהתריעה בפני פולקסווגן ב־2007 כי מדובר בתוכנה לצורך מחקר ושהפצה שלה לציבור איננה חוקית.
בהכנת הידיעה השתתפו חזי שטרנליכט, שלומי דיאז ואריאל אלסיבוני, מגזין "אוטו"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו