1. תותית. בובה ריחנית מבית הנסיך הקטן. מחיר: 169.90 שקלים
2. דמויות מ"מלחמת הכוכבים" מבית גטר קונסיומר. מחיר: 200 שקלים
3. מפרץ ההרפתקאות מבית דיאמנט. מחיר: 99.90 שקלים (בקנייה מעל 50 שקלים). להשיג בכפר השעשועים
4. סידרת בובות בראץ מבית צעצועי אילנית. מחיר: החל מ־89 שקלים
5. סמי הכבאי תחנת חילוץ ימי מבית הנסיך הקטן. מחיר: 329.90 שקלים
6. רובוטריקים מתהפכים מבית הסברו. מחיר: 170-150 שקלים
7. פאזל מיניונים תלת־מימד מבית שחק נא. מחיר: 39.90 שקלים
8. ערכת בישום ותכשיטים "פרוזן" מבית עידן 2000. מחיר: 39.90 שקלים
9. בובת וולברין מבית הסברו. מחיר: 90 שקלים
ראש השנה הוא חג שבו ההורים, הסבים והסבתות מפנקים את הילדים בצעצוע או במשחק חדש ובחנויות וברשתות הצעצועים נמצאים בעיצומו של גל הקניות. ברשת טויס אר אס יצאו בקופונים ובמחירים מיוחדים לחג, וברשתות עידן 2000 וכפר השעשועים תמצאו מחירי מבצע אטרקטיביים והנחות על מגוון מוצרים, אך כולם ממתינים לקונים בחשש מסוים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
"החג מתקיים השנה מוקדם ובצמידות לפתיחת שנת הלימודים, כך שההורים עדיין משלמים את ההוצאות הגדולות על סל הלימוד ולהרבה מהם אין יכולת לקנות גם מתנות לילדיהם או לילדי המארחים", אומרת הילה וקסלר, סמנכ"לית השיווק של כפר השעשועים, "לכן יצאנו בהנחות גדולות על מגוון צעצועים, כדי שההורים יוכלו לקנות ולו משהו קטן כדי לשמח את הילדים בחג". לדבריה, קיים ביקוש גדול לצעצועים ולמשחקים הקשורים לדמויות מסרטים ומסדרות טלוויזיוניות. "מדהים איך צעצועים מהסרט 'לשבור את הקרח', כמו הנסיכות אנה ואלזה, ממשיכים להיות מבוקשים. לרוב, מוצרי סרט מככבים כמה חודשים, ועם הזמן מתפוגגים או זוכים לעדנה מחודשת אם יוצאים סרט המשך או סידרה בטלוויזיה". לדבריה, הצעצועים שמככבים כרגע הם דמויותיהם של המיניונים: "אם יעשו מהם סידרה טלוויזיונית, את תראי שהדמויות לא ידעכו. דוגמה טובה לזה היא הסידרה 'סמי הכבאי', ששומרת על רמת הצלחה בליבם של הילדים כי מלבד עונות נוספות ושידורים חוזרים בטלוויזיה, היצרן דואג כל הזמן לצאת במוצרים חדשים".
סרטי הילדים וסדרות הילדים יוצאים בליווי דמויות ומשחקים, הממותגים ברוח התוכן המשודר כדי להרחיב את הכנסות היוצרים. "השאלה היא אם מדובר בעוד מסחטת כסף מההורים, או שהצעצועים והמשחקים הללו באמת יקיימו את החוויה המובטחת ויספקו לילדים ערך נוסף", אומר איתן ברטל, מרצה בכיר בפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי HIT בחולון, "בחלק גדול מהמקרים ערכם של המוצרים הנלווים יהיה פיקטיבי ומניפולטיבי, כזה הנסמך רק על כוח המשיכה של המותג ואינו מקנה שום ערך נוסף - לא חווייתי ולא ערכי".
למרות הפסימיות, ברטל מדגיש כי "יש מוצרים שהושקעה בהם מחשבה רבה, המשתמשים בכוח המשיכה של המותג כדי להעשיר את עולמו של הילד ולחשוף אותו להתנסויות עם תובנות ועם ערכים, שייתכן שלא היה מתכתב איתם. תפקידנו כהורים הוא לגרום לילדים לפתח גישה ביקורתית, שתסייע להם בעת בחירת מותג. האם הוא באמת חשוב להם, בעל ערך ונושא תכנים חיוביים שהילד מזדהה איתם? או שהמותג ריק מתוכן ונועד רק ליצירת רווח נוסף ליצרן".
חני טרנר, מנכ"לית חברת הנסיך הקטן - יבואני צעצועים ומוצרי תינוקות, מספרת על ההחלטות הקשות בבחירה בין להתחבר למותג מסוים או לא: "זה תמיד הימור, גם אם עושים את כל הבדיקות ואת שיעורי הבית, לא תמיד יודעים בוודאות אם המותג יצליח לכבוש את לב הילדים".
טרנר נמצאת בתחום מוצרי הילדים כבר 22 שנה. על השינויים בשוק היא אומרת בחיוך כי "אנחנו מחפשים תמיד נישה בלעדית בשיווק מוצרים, כגון מהלך שעשינו עם 'סמי הכבאי', שרק אנחנו בעלי הזכות לשווקו בארץ. זה היה מהלך לא פשוט וכבד משקל, למשל תמלוגים המשולמים ליוצרים. כבר היום סגרנו דברים שייראו על המסך ויופיעו על המדפים רק בעוד שנתיים. זה הימור מלחיץ, אבל אצלנו במשרד כל היום משחקים בצעצועים ובוחנים אותם. זה כיף ומשאיר אותך צעיר ונמרץ. נכון שיש היום יותר משחקים בטאבלט והוא הפך למוצר הלוקח את תשומת לב ואת הזמן הפנוי של הילדים, אבל לשמחתי עדיין ילדים אוהבים לשחק בבובות ובמכוניות, דברים מוחשים שיש להם גם ערך חינוכי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו