מבקר המדינה: לא כל הרשויות ערוכות למזג אוויר קיצוני או לשריפות

דו"ח המבקר על היערכות לשעת חירום גילה כי אין גוף המפקח על מוכנות הרשויות המקומיות למצבי חירום אזרחיים • הרשויות המקומיות שנבדקו לא יישמו את ההנחיות שהוצאו בעקבות השריפה בכרמל

בתים בבית אורן לאחר השריפה בכרמל // צילום: ליאור מזרחי (ארכיון) // בתים בבית אורן לאחר השריפה בכרמל  ,
בתים בבית אורן לאחר השריפה בכרמל // צילום: ליאור מזרחי (ארכיון) // בתים בבית אורן לאחר השריפה בכרמל

תמונת מצב חמורה עולה מדו"ח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בנושא היערכות הרשויות המקומיות לשריפות ולפגעי מזג אוויר. על פי הדו"ח, התמודדות עם שריפות ופגעי מזג אוויר חריגים מחייבת היערכות מוקדמת ייעודית ומערכתית והקצאת משאבים של רשויות מקומיות ושל גופים ממלכתיים רבים המשתתפים במאמץ הכולל לטיפול בהם.

מהדו"ח עולה כי אין הסדר חקיקתי מקיף להיערכות לאומית לשריפות ולפגעי מזג אוויר חריגים. בנוסף, לא הוסמך גוף כלשהו שיחייב את הרשויות המקומיות לקיים הנחיות הנוגעות להיערכות למצבי חירום, ובכלל זה אירועי שרפות ופגעי מזג אוויר חריגים, טרם נקבע מדד מחייב ואובייקטיבי לבחינת מוכנותן למצבי חירום ותקן מזערי מחייב לציוד ייעודי לשעת חירום ולאירועי שריפות ופגעי מזג אוויר חריגים שעל רשות מקומית להחזיק במחסניה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

הדו"ח מדגיש כי מוכנותה של כל רשות מקומית למצבים אלה תלויה ברצונה לקיים את ההנחיות הניתנות לה ובמשאבים שהיא בוחרת להקצות לכך, וחלק מהרשויות המקומיות אינן ערוכות ואינן מצוידות כראוי להתמודדות עם מצבי חירום.

הרשויות המקומיות שנבדקו לא יישמו את ההנחיות המעודכנות לבטיחות וכיבוי אש ביישובים הסמוכים ליער, הנחיות שהוצאו בעקבות השריפה בכרמל. בשל מחלוקת על מקור המימון, לא אושרו עד מועד סיום הביקורת תקנות וכללי הרשות הארצית לכבאות והצלה הקובעים, בין היתר, את חובותיהם של יישובים ורשויות מקומיות בתחום מניעת שרפות היער.

מחדל מקומם אחר מעלה, כי במרבית הרשויות המקומיות שנבדקו, נוהלי החירום נכתבו ואושרו על ידי אותו גורם - האחראי למצבי חירום ברשות. רק בעיריית צפת ובמועצות המקומיות בית ג'אן ודאליית אל-כרמל אושרו נוהלי החירום על ידי ראש הרשות המקומית.

בנוסף לכך, חלק מהרשויות המקומיות לא ישמו במלואם את הלקחים מהשריפה בכרמל. הרשויות לא הכינו תכנית הגנה מפני שריפות יער, לא הכשירו קווי חיץ ודרכים היקפיות שיאפשרו מעבר כלי רכב לכיבוי וחילוץ ולא התקינו צנרת מים היקפית ועליה ברזי כיבוי אש. 

לא רק שריפות - גם אירועי שלג

אך הכשלים לא שמורים רק לאירועי שריפה, אלא גם לאירועי שלג. אף על פי ששלג אינו מחזה נדיר בישראל וסופות שלג גרמו לנזקים בעבר, משרד הפנים לא יזם חקיקה שתחייב את הרשויות המקומיות להיערכות מיוחדת לסופות אלה.

הרשויות המקומיות נאלצות לרכוש שירותי חיזוי מזג אוויר מחברות פרטיות בעוד שמשרדי הממשלה וגופים אחרים מקבלים את המידע בחינם מהשירותה המטאורולוגי. המבקר ציין כי על השירות המטאורולוגי לפעול לכך שיועברו לכל הרשויות המקומיות התרעות ואזהרות שהוא מעביר לגופים ממלכתיים בדבר תופעות מזג אוויר העלולות לסכן חיי אדם, רכוש או שניהם.

בצד החיובי, משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את תהליך הפקת הלקחים שקיימו עיריות ירושלים וצפת, המועצה המקומית בית ג'אן והמועצה האזורית מטה יהודה, לאור כשלים בתפקודן בסופת השלג בדצמבר 2013. 

המבקר המליץ כי שר הביטחון והשר לביטחון הפנים יגבשו הגדרת מצב חירום הנובע משרפות או מפגעי מזג אוויר חריגים, וחלוקה ברורה של תחומי אחריות וסמכויות בין משרדיהם. 

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה כי המרכז חזר והתריע בפני הממשלה כי יש הכרח להקים גוף אחד שיפקח על ההיערכות לחירום ויתאם בין הגופים השונים. ממשרד התחבורה והשירות המטאורולוגי נמסר כי בשנה האחרונה הוקם במשרד אגף בכיר לביטחון, מידע חירום וסייבר המרכז ומוביל את כל תחומי הביצוע בעניין זה. עוד נמסר כי הוחלט שהשירות המטאורולוגי יפיץ התראות ואזהרות בדבר תופעות מזג אוויר מסוכנות למרכז השלטון המקומי למרכז המועצות האזוריות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר