המורים נותרו בלי התשובות // צילום: GettyImages (אילוסטרציה) // המורים נותרו בלי התשובות

נותרו בלי התשובות

69% מהמורים לא יודעים מה מסמן התאריך כ"ט בנובמבר • רק 52% יודעים מהן המדינות שבהן גובלת ישראל • כשליש מהמורים לא יודעים את מילות "התקווה" • סקר שערכנו בקרב המורים היהודים חשף בורות במושגי יסוד שקשורים לחיי היום־יום, לדמוקרטיה ולהיסטוריה של ישראל

בין התאריכים 16 ל־25 באוגוסט פנה מכון "הגל החדש", לבקשת "שישבת", אל 500 מורים, שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הדוברת עברית. המורים נבחרו מתוך מאגר גדול ("פאנל") שאיתו עובד המכון. הם התבקשו להשיב על שאלון בן 15 שאלות על מושגי יסוד שקשורים לדמוקרטיה הישראלית, להיסטוריה ולחיי היום־יום. כל המושגים מוכרים מאוד, רובם ככולם נלמדים במסגרת תוכניות הלימודים בבתי הספר ומוזכרים כל העת בתקשורת. והמורים, צריך לומר, הם כלל המורים ולא מורים לאזרחות או תולדות ישראל, למשל.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

המשתתפים בסקר הונחו להשיב על השאלות ביושר, ללא חיפוש התשובות במקורות מידע כלשהם ומבלי להיוועץ באף אחד. כל השאלות היו "פתוחות" (ולא אמריקניות). תשובות נכונות־בחלקן או חסרות נחשבו כשגויות - מתוך הנחת יסוד שאין שום מקום (בוודאי לא למורה) לטעות במילות ההמנון הלאומי, להשמיט את אחד מחומשי התורה או לשכוח את אחת ממלחמות ישראל.

שאלה אחת - "מהו הקו הירוק?" - עוררה בעיה מיוחדת: חלק מהמורים בחרו להעריך את משמעות הקו על פי השקפת עולמם הפוליטית במקום לתת תשובה עובדתית. לתשובות מהסוג הזה - כמו "גבול לא אמיתי שאנשים החליטו שארץ ישראל צריכה להתחלק לפיו" או "קו דמיוני שמאלני" - התייחסנו כאל תשובה לא נכונה, ולו משום שלא מדובר בתשובה שמצופה מהמורה לתת לתלמיד. אבל היו גם תשובות שאי אפשר לסווגן אלא כבורות כמו "גבול בין ערביי ישראל לישראל", "הקו המסמן את גבולות 69'", "מעבר גבול בין ישראל לפלשתין" או "קשור לגבולות מדינת ישראל או משהו כזה". אין ספק, עם זאת, שהתשובה המקורית ביותר היתה "קו להודעה על איכות סביבה".

ברוב השאלות לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין רמות הידע של מורים ביסודי, בחטיבות ובתיכון. הבדלים שנמצאו אפשר לייחס לא פעם לחומרי הלימוד. כך, למשל, מורים בתיכון ידעו טוב יותר את מלחמות ישראל, שנלמדות בעיקר בתיכון (13 אחוזים לעומת 9 אחוזים ביסודי ו־9 אחוזים בחטיבות); מורים ביסודי ידעו טוב יותר את חמשת חומשי התורה, שנלמדים בעיקר ביסודי (71 אחוזים לעומת 67 אחוזים בחטיבות ו־66 אחוזים בתיכון); ומורים בחטיבות ידעו טוב יותר מי היה נשיא המדינה הראשון (48 אחוזים, לעומת 35 אחוזים ביסודי ו־41 אחוזים בתיכון).

מנגד, קשה להסביר כיצד 77 אחוזים מהמורים בישראל (81 אחוזים ביסודי, 64 אחוזים בחטיבות ו־77 אחוזים בתיכון) לא ידעו לנקוב בתאריך המדויק של רצח רבין - כאשר יום הזיכרון לרצח מצוין בכל שנה בטקסים בכל בתי הספר, מכיתות א' ועד י"ב.

ציון ממוצע: 33

גם ההערכה כי מורים בעלי ותק הוראה רב יותר (שהם לרוב גם מבוגרים יותר) יפגינו ידע רב יותר הוכחה כמוטעית ברוב השאלות. מורים ותיקים ידעו פחות מהצעירים למנות את ראשי ממשלות ישראל, למנות את מלחמות ישראל, לציין את פירוש ראשי התיבות פלמ"ח ואפילו לנקוב בשמו של יו"ר הכנסת.

מכל מקום, ממוצע התשובות הנכונות היה 5, מתוך 15 שאלות. הציון הממוצע הכללי של המורים בסקר עמד על 33.

•   •   •

השכלה נמוכה

כיתבו את ארבע השורות הראשונות בהמנון הלאומי

32% תשובה שגויה | חלקית | אין תשובה

68% ענו נכון

התשובה הנכונה: כל עוד בלבב פנימה | נפש יהודי הומייה | ולפאתי מזרח קדימה | עין לציון צופייה

מהו "הקו הירוק"?

57% תשובה שגויה | חלקית | אין תשובה

43% ענו נכון

התשובה הנכונה: הקו שמפריד בין ישראל לשכנותיה הערביות, כפי שנקבע בסוף מלחמת העצמאות ועד לפרוץ מלחמת ששת הימים

* התקבלו כנכונות גם תשובות בווריאציות דומות, וגם התשובה "קווי 4 ביוני 1967" (אף שאין בה הסבר למהות הקו)

מנו את חומשי התורה (לא בהכרח לפי הסדר)

32% תשובה שגויה | חלקית | אין תשובה

68% ענו נכון

התשובה הנכונה: בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים

מה קרה בכ"ט בנובמבר?

69% תשובה שגויה | חלקית | אין תשובה

31% ענו נכון

התשובה הנכונה: יום החלטת האו"ם על תוכנית החלוקה

הסקר המלא במוסף "שישבת"טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו