ממיס את הכיס

חברות השלגונים מציעות לילדינו מגוון מוצרים ממותגים ומעוצבים, הכוללים גם צעצועים • לנו נותר לשלם את המחיר, ובעיקר לתהות: למה שלגון פרווה עולה 10 ואפילו 15 שקלים?

שלגונים וצעצועים // צילומים: יהושע יוסף, סטודיו פלדמן, יח"צ // שלגונים וצעצועים

זקני השבט אומרים שפעם הכל היה יותר פשוט. חוף הים, גזלן עם קופסת קלקר, ו־4-3 טעמים. לנו נותר לבחור בין שוקו, וניל, בננה או קרטיב לימון. הרבה קרח זרם בנהר מאז. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

כיום שוק שלגוני הילדים הוא שוק תחרותי יותר מאי פעם. בראש רשימת השחקניות המתחרות על קריאות ה"תקנה לי" נמצאות גלידות פלדמן, גלידות שטראוס וגלידות נסטלה. לצד הטעמים ומותגי הגלידה המובילים, מגייסות החברות "טאלנטים" משלהן כדי להתחרות על לב הילדים. תחת ידיהם יוצאים לשווקים שלגונים ממותגים עם דמויות מעולם הילדים, הכוללים בתוך האריזה בובה, חותמת או צעצוע. המחיר, איך לא, מזנק בהתאם.

חברת שטראוס השיקה הקיץ שלושה מותגים: ארטיקי "לשבור את הקרח" מבוססים על הסרט הפופולרי ומגיעים בשלושה טעמים בדמויות כוכבי הסרט אלזה, אנה ואולאף, ובטעמי תות ודובדבן. בובות מתוך הסרט מחכות לכם בתוך האריזות, וכמובן - חשוב לאסוף את כולן. שלגוני מלחמת הכוכבים מוצעים גם הם בשלוש אריזות שונות ובטעמי לימון וקולה. 18 בובות שונות מחכות שתאספו אותן לחיקכם. כמו כן, קרחונים ננסיים של סמי הכבאי בטעמים תות, לימון, קולה ומשמש, המגיעים במאגדת הכוללת 18 קרחונים קטנים, נמכרים תמורת 25-20 שקלים.

חברת פלדמן יצאה הקיץ עם שלגון Moto GP בטעמי פירות. לכל אריזת שלגון מצורף צעצוע בדגם של אופנוע ורמפה. שימו לב, האופנוע הוא בעל מנוע, לא פחות, ויש גם אתגר: למתוח את הקפיץ ולהצליח לכוון את האופנוע כך שיעלה על הרמפה. בסך הכל בסידרה 8 אופנועים שונים.

ואילו חברת נסטלה יצאה עם שלגוני הנוקמים וספיידרמן בטעמי פירות, הכוללים בובה בתוך האריזה. כמו כן, מציעה החברה שלגוני הלו קיטי בטעם דובדבן, הכוללים חותמת.

המחיר בחנויות מגיע ל־10-8 שקלים לשלגון. בחופי הים המחיר מאמיר עד ל־15 שקלים, ובימי החמסין לעיתים אף יותר. על מה אנחנו משלמים?

מחיר קרחוני הילדים הפופולריים אינו מפוקח, וכך נוצר מצב שבו המחיר משתנה באופן משמעותי בהתאם לזירת המכירה (ומידות החום בחוץ). המחירים הקמעונאיים, שאותם משלמים בעלי העסקים לחברות הגלידות, לרוב לא עולים מעל קו 5 השקלים לשלגון, והמשמעות: רווח משמעותי לעסק, פי שניים ויותר מעלות השלגון. בפארקים ובחופי הים הרווח הוא פי שלושה. צריך גם להדגיש שמדובר במחיר גבוה ביחס לכך שמדובר בעיקר בקרחונים מסוג שרבט, "קרח" פרווה בטעמי פירות.

 

שי שלו, מנהל השיווק ומבעלי גלידות פלדמן, מנסה להסביר: "הביקוש והצרכים השתנו, וחייבים להיות חלק מדרישות השוק. עבורנו, טיפול במותגים כולל כאב ראש לא קטן, הרבה לוגיסטיקה ועלויות גבוהות. הפרשי המחירים שאנחנו גובים מהקמעונאים הם משמעותיים בהתאם". עם זאת, שלו מדגיש כי "לא אנחנו קובעים את המחיר לצרכן. בעלי קיוסקים וחנויות רוצים להרוויח יותר, ואם הצרכן מוכן לשלם - זה המחיר". 

שלו נזכר איך התחילה הבהלה לצעצוע הקפוא: "בשנות ה־90 חברנו לעיתון ילדים, וההצלחה המסחרית הביאה אותנו ללמוד להכיר בצורך של קווי מוצרים לילדים. כשהמתחרים יצאו עם גלידה עם בובת דרדסים, אני זוכר שהיה אפשר לראות איך הילדים חיפשו את הבובה יותר מאשר רצו לאכול את הגלידה. כשבעלי הקיוסקים השתמשו במקררים שלנו לשים בהם את הגלידות של המתחרים - הבנו שאנחנו חייבים להיות חלק ממציאות חדשה".

שלו מספר שסידרת האופנועים שהשיק מעניקה לו יתרון יחסי על פני המתחרים בקיץ הנוכחי: "חיפשנו גימיק חדש ושונה ועשינו מהלך מאוד מיוחד: הכנסנו ממש צעצוע שאפשר לשחק בו, וזה רץ חזק. לא מזמן הגיעה למפעל שלנו אמא שרצתה לקנות עוד מסידרת הצעצוע, כי היא אמרה שזה מעסיק את הילד שעות".

עם זאת, אם זה היה תלוי בו, הוא היה שמח לוותר על הטרנד היקר ולחזור לימי השוקו־שוקו. "עם יד על הלב, תפיסתית ועקרונית לא נוח לי שהורה צריך לקנות מוצר במחיר גבוה יותר בגלל הצעצוע. בעיניי, מי שרוצה לקנות גלידה שיקנה גלידה ומי שרוצה צעצוע שילך ויקנה צעצוע בחנות צעצועים", אומר שלו.

יש טעם לצעצוע

את הגלידות לקיץ משיקים בחודשים פברואר־מארס, כשעדיין גשום לפרקים. תהליך הפיתוח מתחיל בשלהי הקיץ הקודם, כבר בחודש אוקטובר. קרן סער, מנהלת שיווק גלידת שטראוס מבית יוניליוור, מספרת על התהליך המורכב. "צריך להבין שעולם מיתוג ילדים הוא ארעי וחייבים לעשות הכנה מוקדמת, שכוללת התייעצויות עם מומחים מעולם הקולנוע והדיגיטל, לצד מומחים מעולם המרצ'נדייז. יחד איתם בונים את ההשקות החדשות כמעט שנה מראש, וההימור הוא גדול".

לדבריה, ההימור של השנה, מלחמת הכוכבים, התגלה כמוצלח. "זה מותג ידוע לאורך שנים, בעיקר בקרב מבוגרים. כשיצאה סידרת הטלוויזיה היא למעשה הצעירה את המותג והנגישה אותו לילדים". במקרה של אנה ואלזה, לא היה בכלל ספק. "זיהינו הצלחה וסגרנו עיסקה בשלב מוקדם, אבל אף אחד לא חשב שזה יהיה כזה להיט - גם לא יוצרי הסרט. הבובות מהסרט זוכות להצלחה בקרב בנות, ואף בקרב בנים", סיפרה סער. 

גם סער מתארת תהליך ארוך ומייגע, שעובר דרך מומחים, יועצים, מעצבים, הסכמים, פיתוחים ותקנים. תהליך שמתבטא בסופו של דבר במחיר. בחיוך היא מודה: "אני מומחית בלהביא את הגלידה הכי טעימה, אבל הילד רוצה חוץ מהשלגון שיישאר לו משהו אחרי שהגלידה נגמרת. לצד החוויה של הילדים, גם לנו בתחושה זה כיף והרפתקה לבנות מיתוג בכל פעם מחדש".

ומה אומרים בנסטלה? ניחשתם נכון. "אנחנו לא אחראים למחיר הסופי", כפי שמבהירה גלית בר, סמנכ"לית השיווק בחברה. לדבריה, קו הייצור של אימוג'יס היה הימור גדול, מכיוון שנעשתה בחירה אמיצה. החותמות הפכו את הקו למצליח. "כשיצאנו השנה עם אימוג'יס עם בובת חותמת, הופתענו לשמוע שאפילו חיילים, מורים וגננות משתמשים בחותמות. זה היה סיכון ולשמחתנו זה הצליח". החותמת היא דוגמה למורכבות ולעלויות הייצור הגבוהות. "השתמשנו בצבע מאכל ולא בדיו, שחלילה במקרה אם הילד ישים בפה יהיה רעיל. החותמת עברה סבבי בדיקות ואישורים של משרד הבריאות ומכון התקנים. ההליך הוא לא פשוט - זה פרויקט", סיכמה.

בשורה התחתונה: טעמנו את הגלידות הממותגות לילדים של שלוש החברות ונתנו לילדים לשחק עם הבובות. הבנים התלהבו בעיקר מהאופנוע ושיחקו איתו לא מעט. הבנות נהנו מדמויות אנה ואלזה, והקטנטנים ליכלכו את הבית בחותמות של הלו קיטי. המבוגרים, שגם טעמו את הקרטיבים, הזכירו לנו שבסופו של דבר - ארטיק חלבי היה נותן תמורה טובה יותר לכסף מבחינת טעם. אבל בינינו, מי באמת שואל אותנו?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר