החל משנת הלימודים הקרובה (תשע"ו), ובהתאם לתוכנית הלימודים החדשה, יוסב שם המקצוע גיאוגרפיה ל"גיאוגרפיה - אדם וסביבה" בכיתות ה'-י"ב. המקצוע יתרכז ביחסי גומלין אדם וסביבה המתרחשים במרחבים שונים: הסביבה הטבעית, הסביבה מעשה ידי אדם והסביבה האנושית.
בתוכניות החדשות יעמיקו התלמידים את העיסוק בדילמות והיבטים ערכיים, מאבקים חברתיים עכשווים שמסוקרים בהרחבה בתקשורת, פיתוח ושימור הסביבה ועוד. כך, למשל, המורים יעמידו את התלמידים בפני דילמה: איפה כדאי להקים מלון על החוף,
ועד כמה אדם משפיע ומושפע
מהסביבה כתוצאה מכל פעולה
שלו על רצועות החוף, החל מהבנייה ועד להשלכת הפסולת אחרי הקמפינג המשפחתי.
"בעשור האחרון התרחב והעמיק העיסוק בהיבטים הערכיים סביבתיים־חברתיים בתוכניות הלימודים במקצוע. דגשים אלו בונים תשתית ידע להבנת נושא הקיימות ופיתוח בר קיימא תוך התמקדות בסוגיות שונות של הנושא כמו: תכנון מרחבי מקיים, צדק חברתי וסביבתי, אתיקה סביבתית וכו'. תהליך הלמידה מטפח מודעות ואכפתיות אצל הלומדים לחשיבות שמירת הסביבה ולמתרחש במרחב היישובי וטבעי תוך יצירת מחויבות ומעורבות פעילה בהווה ובעתיד", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית.
נוסף על כך, ברוב הפקולטות לגיאוגרפיה באוניברסיטאות הרחיבו את העיסוק בנושאים בעלי אוריינטציה סביבתית והוסיפו את השם סביבה לשם המחלקות לגיאוגרפיה. לפיכך מורים בוגרי האקדמיה בעשורים האחרון
למדו נושאים אלה בהרחבה בתהליך הכשרתם.
פנינה גזית, מפקחת המרכז לגיאוגרפיה - אדם וסביבה, אמרה: "יש חשיבות רבה לכך שבמערכת החינוך יש נראות לשם סביבה בשמו של מקצוע הנלמד על ידי כל תלמידי ישראל בכיתות ה'-ט' וכמקצוע בחירה מוגבר בכיתות י'-י"ב. השם החדש יוצר מחויבות לעדכן כל העת את תוכניות הלימודים בסוגיות סביבתיות חברתיות ולעודד במקביל ללמידה גם פן של מעורבות חברתית ועשייה סביבתית".
במערכת החינוך היסודי ובחטיבות הביניים קיים עיסוק נרחב בנושאי סביבה בהיבטים רבים במקצועות כמו מדעים וטכנולוגיה, חקלאות ואזרחות, ובחטיבה העליונה מתרחב העיסוק גם לתחומים נוספים כמו מדעי הסביבה.